Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva, Marilda da [UNESP], Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000
http://hdl.handle.net/11449/124762
Resumo: This text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context.
id UNSP_b22121219c1f1f385eb969f2c6cc0c11
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124762
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docenteMemory, childhood and playing in the writings of Walter Benjamin: ludic culture, process of development and teaching practiceChildhoodLudic memoryPlayingInfânciaMemória lúdicaBrincarThis text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context.Este texto tem como objetivo apresentar reflexões do pensador Walter Benjamin, um dos mais instigantes intelectuais da modernidade, buscando caracterizar por intermédio da leitura de seus escritos a relação que o autor estabelece entre brincar na infância e cultura lúdica, mais precisamente sobre a memória do brincar e as relações existentes entre infância, cultura, história e memória na sociedade contemporânea pós século XX. Para tanto, nos pautamos em notas, ensaios, traduções e artigos de Benjamin nos quais identificamos concepções de infância e cultura lúdica representadas em experiências vividas em espaços, formas de brincar e tipos de brinquedos constituídos por (e constituintes de) seu paradigma. Observamos no pensamento benjaminiano uma visão de infância não infantilizada, não simplista e não reducionista. Suas obras permitem-nos discutir e justificam a necessidade de uma análise mais apurada sobre o fenômeno da formação e da prática docente no interior do cotidiano infantil escolar. Ao revisitar as idéias originais, críticas e irreverentes de Benjamin, pensando a Educação com e a partir dele, espera-se contribuir com outros estudos que, no campo da educação, vêm elucidando perspectivas acerca do processo de formação e prática docente em relação à cultura lúdica infantil, mais precisamente acerca da infância e dos lugares da infância no contexto contemporâneo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]Silva, Marilda da [UNESP]Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]2015-07-15T18:27:39Z2015-07-15T18:27:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article46-56application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124762ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf178806355124725404326073322894520000-0001-9620-5964Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:30:23.210137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
Memory, childhood and playing in the writings of Walter Benjamin: ludic culture, process of development and teaching practice
title Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
spellingShingle Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]
Childhood
Ludic memory
Playing
Infância
Memória lúdica
Brincar
title_short Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
title_full Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
title_fullStr Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
title_full_unstemmed Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
title_sort Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
author Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]
author_facet Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]
Silva, Marilda da [UNESP]
Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]
author_role author
author2 Silva, Marilda da [UNESP]
Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]
Silva, Marilda da [UNESP]
Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood
Ludic memory
Playing
Infância
Memória lúdica
Brincar
topic Childhood
Ludic memory
Playing
Infância
Memória lúdica
Brincar
description This text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-07-15T18:27:39Z
2015-07-15T18:27:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124762
ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf
1788063551247254
0432607332289452
0000-0001-9620-5964
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000
http://hdl.handle.net/11449/124762
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011.
1982-5587
ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf
1788063551247254
0432607332289452
0000-0001-9620-5964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 46-56
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128663717150720