Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000 http://hdl.handle.net/11449/124762 |
Resumo: | This text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context. |
id |
UNSP_b22121219c1f1f385eb969f2c6cc0c11 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124762 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docenteMemory, childhood and playing in the writings of Walter Benjamin: ludic culture, process of development and teaching practiceChildhoodLudic memoryPlayingInfânciaMemória lúdicaBrincarThis text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context.Este texto tem como objetivo apresentar reflexões do pensador Walter Benjamin, um dos mais instigantes intelectuais da modernidade, buscando caracterizar por intermédio da leitura de seus escritos a relação que o autor estabelece entre brincar na infância e cultura lúdica, mais precisamente sobre a memória do brincar e as relações existentes entre infância, cultura, história e memória na sociedade contemporânea pós século XX. Para tanto, nos pautamos em notas, ensaios, traduções e artigos de Benjamin nos quais identificamos concepções de infância e cultura lúdica representadas em experiências vividas em espaços, formas de brincar e tipos de brinquedos constituídos por (e constituintes de) seu paradigma. Observamos no pensamento benjaminiano uma visão de infância não infantilizada, não simplista e não reducionista. Suas obras permitem-nos discutir e justificam a necessidade de uma análise mais apurada sobre o fenômeno da formação e da prática docente no interior do cotidiano infantil escolar. Ao revisitar as idéias originais, críticas e irreverentes de Benjamin, pensando a Educação com e a partir dele, espera-se contribuir com outros estudos que, no campo da educação, vêm elucidando perspectivas acerca do processo de formação e prática docente em relação à cultura lúdica infantil, mais precisamente acerca da infância e dos lugares da infância no contexto contemporâneo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Cláudia Ximenez [UNESP]Silva, Marilda da [UNESP]Oliveira, Paula Ramos de [UNESP]2015-07-15T18:27:39Z2015-07-15T18:27:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article46-56application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124762ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf178806355124725404326073322894520000-0001-9620-5964Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:30:23.210137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente Memory, childhood and playing in the writings of Walter Benjamin: ludic culture, process of development and teaching practice |
title |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
spellingShingle |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente Alves, Cláudia Ximenez [UNESP] Childhood Ludic memory Playing Infância Memória lúdica Brincar |
title_short |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
title_full |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
title_fullStr |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
title_full_unstemmed |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
title_sort |
Memória, infância e brincar em escritos de Walter Benjamin: cultura lúdica e processos de formação e prática docente |
author |
Alves, Cláudia Ximenez [UNESP] |
author_facet |
Alves, Cláudia Ximenez [UNESP] Silva, Marilda da [UNESP] Oliveira, Paula Ramos de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Marilda da [UNESP] Oliveira, Paula Ramos de [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Cláudia Ximenez [UNESP] Silva, Marilda da [UNESP] Oliveira, Paula Ramos de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Childhood Ludic memory Playing Infância Memória lúdica Brincar |
topic |
Childhood Ludic memory Playing Infância Memória lúdica Brincar |
description |
This text aims to present some ideas of the philosopher Walter Benjamin, one of the most intriguing intellectuals of our time, trying to outline in his work the relationship that the author establishes between childhood playing and ludic culture, more precisely regarding the memory of playing, childhood, culture, history and memory in contemporary society after the twentieth century. Thus, in order to identify reinterpreted experiments, as places, forms of playing and types of toys made out of this paradigm, we were guided by the notes, essays, translations and articles in which Benjamin identified conceptions of childhood and ludic culture. Benjamin's view of childhood is not childish, simplistic or reductive. His works allow us to discuss and justify the need for a more detailed analysis on the phenomenon of development and teaching practice within the everyday schoolchildren. By revisiting the original ideas, and irreverent criticism of Benjamin, thinking education from his account, we hope to contribute with other studies in the field of education, by elucidating the process of development and teaching practice in relation to the ludic childhood culture, specifically regarding childhood and the places of childhood in the contemporary context. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:27:39Z 2015-07-15T18:27:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/124762 ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf 1788063551247254 0432607332289452 0000-0001-9620-5964 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5000 http://hdl.handle.net/11449/124762 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 46-56, 2011. 1982-5587 ISSN1982-5587-2011-06-03-46-56.pdf 1788063551247254 0432607332289452 0000-0001-9620-5964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
46-56 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128663717150720 |