Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lima, Maria Consuelo Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en
http://hdl.handle.net/11449/236938
Resumo: This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.
id UNSP_b26190f5a1fabca44a8701c016d48a2c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/236938
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em físicaScience-technology-society in discourses of curriculum structure and professors in a degree course in physicsCiência e tecnologiaAnálise de discursoScience and technologyInitial teacher trainingDiscourse analysisThis study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.Este estudio analiza las posibles movilizaciones de la carrera de Profesorado en Física de la Universidade Federal do Amazonas (UFAM) para insertar discusiones acerca de la ciencia y tecnología en el proceso de formación inicial docente. El corpus de investigación está compuesto por programas de las asignaturas y discursos de los profesores de la institución UFAM. El análisis se basa en supuestos del enfoque ciencia-tecnología-sociedad y en los principios del Análisis del Discurso francés. Se constató que las disciplinas analizadas cuentan con espacios favorables para la discusión de ciencia y tecnología, aunque no hay una dirección específica. Las respuestas al cuestionario aplicado refuerzan la comprensión de la necesidad de formación de los estudiantes que incluya estos enfoques para ayudar a los futuros docentes, cuando estén en el ejercicio de la profesión, a aportar conocimientos con los que los ciudadanos puedan posicionarse sobre la ciencia y la tecnología y en las decisiones de la sociedad.Este estudo analisa possíveis mobilizações do curso de licenciatura em Física da Universidade Federal do Amazonas para inserir discussões sobre a ciência e a tecnologia no processo de formação inicial do professor. O corpus da pesquisa é constituído de ementas de disciplinas e de discursos de docentes da Instituição. A análise se fundamenta em pressupostos da abordagem ciência-tecnologia-sociedade e em princípios da análise de discurso francesa. Constatou-se que as disciplinas analisadas dispõem de espaços propícios para a discussão sobre a ciência e a tecnologia, embora não exista um direcionamento específico. As respostas ao questionário aplicado reforçam o entendimento sobre a necessidade de uma formação discente que contemple essas abordagens para auxiliar o futuro docente, quando no exercício da profissão, a contribuir com conhecimentos com os quais o cidadão possa se posicionar sobre a ciência e a tecnologia e em decisões da sociedade.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Procad-AMFundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA): 88881.199848/2018-0Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Federal do Maranhão, Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaCAPES: 88881.199848/2018-0Procad-AM: 88881.199848/2018-0Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal do Maranhão (UFMA)Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]Lima, Maria Consuelo Alves2022-10-10T13:56:17Z2022-10-10T13:56:17Z2022-06-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article00076/20https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=enEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.0100-6762http://hdl.handle.net/11449/23693810.1590/1983-21172021240113S1983-2117202200010030900076/20-Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)Scieloreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-10T18:30:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236938Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:50:40.859176Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
Science-technology-society in discourses of curriculum structure and professors in a degree course in physics
title Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
spellingShingle Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]
Ciência e tecnologia
Análise de discurso
Science and technology
Initial teacher training
Discourse analysis
title_short Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
title_full Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
title_fullStr Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
title_full_unstemmed Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
title_sort Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
author Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]
author_facet Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]
Lima, Maria Consuelo Alves
author_role author
author2 Lima, Maria Consuelo Alves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Universidade Federal do Maranhão (UFMA)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]
Lima, Maria Consuelo Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência e tecnologia
Análise de discurso
Science and technology
Initial teacher training
Discourse analysis
topic Ciência e tecnologia
Análise de discurso
Science and technology
Initial teacher training
Discourse analysis
description This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10T13:56:17Z
2022-10-10T13:56:17Z
2022-06-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.
0100-6762
http://hdl.handle.net/11449/236938
10.1590/1983-21172021240113
S1983-21172022000100309
00076/20
-
url https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en
http://hdl.handle.net/11449/236938
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.
0100-6762
10.1590/1983-21172021240113
S1983-21172022000100309
00076/20
-
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 00076/20
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
Scielo
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129365780725760