Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en http://hdl.handle.net/11449/236938 |
Resumo: | This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions. |
id |
UNSP_b26190f5a1fabca44a8701c016d48a2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/236938 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em físicaScience-technology-society in discourses of curriculum structure and professors in a degree course in physicsCiência e tecnologiaAnálise de discursoScience and technologyInitial teacher trainingDiscourse analysisThis study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.Este estudio analiza las posibles movilizaciones de la carrera de Profesorado en Física de la Universidade Federal do Amazonas (UFAM) para insertar discusiones acerca de la ciencia y tecnología en el proceso de formación inicial docente. El corpus de investigación está compuesto por programas de las asignaturas y discursos de los profesores de la institución UFAM. El análisis se basa en supuestos del enfoque ciencia-tecnología-sociedad y en los principios del Análisis del Discurso francés. Se constató que las disciplinas analizadas cuentan con espacios favorables para la discusión de ciencia y tecnología, aunque no hay una dirección específica. Las respuestas al cuestionario aplicado refuerzan la comprensión de la necesidad de formación de los estudiantes que incluya estos enfoques para ayudar a los futuros docentes, cuando estén en el ejercicio de la profesión, a aportar conocimientos con los que los ciudadanos puedan posicionarse sobre la ciencia y la tecnología y en las decisiones de la sociedad.Este estudo analisa possíveis mobilizações do curso de licenciatura em Física da Universidade Federal do Amazonas para inserir discussões sobre a ciência e a tecnologia no processo de formação inicial do professor. O corpus da pesquisa é constituído de ementas de disciplinas e de discursos de docentes da Instituição. A análise se fundamenta em pressupostos da abordagem ciência-tecnologia-sociedade e em princípios da análise de discurso francesa. Constatou-se que as disciplinas analisadas dispõem de espaços propícios para a discussão sobre a ciência e a tecnologia, embora não exista um direcionamento específico. As respostas ao questionário aplicado reforçam o entendimento sobre a necessidade de uma formação discente que contemple essas abordagens para auxiliar o futuro docente, quando no exercício da profissão, a contribuir com conhecimentos com os quais o cidadão possa se posicionar sobre a ciência e a tecnologia e em decisões da sociedade.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Procad-AMFundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA): 88881.199848/2018-0Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Federal do Maranhão, Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaCAPES: 88881.199848/2018-0Procad-AM: 88881.199848/2018-0Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal do Maranhão (UFMA)Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP]Lima, Maria Consuelo Alves2022-10-10T13:56:17Z2022-10-10T13:56:17Z2022-06-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article00076/20https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=enEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022.0100-6762http://hdl.handle.net/11449/23693810.1590/1983-21172021240113S1983-2117202200010030900076/20-Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)Scieloreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-10T18:30:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236938Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:50:40.859176Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física Science-technology-society in discourses of curriculum structure and professors in a degree course in physics |
title |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
spellingShingle |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP] Ciência e tecnologia Análise de discurso Science and technology Initial teacher training Discourse analysis |
title_short |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
title_full |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
title_fullStr |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
title_full_unstemmed |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
title_sort |
Ciência-tecnologia-sociedade em discursos da estrutura curricular e de docentes de uma licenciatura em física |
author |
Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP] Lima, Maria Consuelo Alves |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Maria Consuelo Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) Universidade Federal do Maranhão (UFMA) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Esteves Fernandes de [UNESP] Lima, Maria Consuelo Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência e tecnologia Análise de discurso Science and technology Initial teacher training Discourse analysis |
topic |
Ciência e tecnologia Análise de discurso Science and technology Initial teacher training Discourse analysis |
description |
This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches of the institution’s professors. The analysis is based on assumptions of the science-technology-society approach and on the principles of French discourse analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10T13:56:17Z 2022-10-10T13:56:17Z 2022-06-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022. 0100-6762 http://hdl.handle.net/11449/236938 10.1590/1983-21172021240113 S1983-21172022000100309 00076/20 - |
url |
https://www.scielo.br/j/rarv/a/kQ36mhvWfZF4gTSGM5f6kXc/?lang=en http://hdl.handle.net/11449/236938 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 24, p. -, 2022. 0100-6762 10.1590/1983-21172021240113 S1983-21172022000100309 00076/20 - |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
00076/20 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) Scielo reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129365780725760 |