CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Esteves Fernandes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alves Lima, Maria Consuelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaio (Belo Horizonte. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921
Resumo: This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.
id UFMG-11_0ec949fe7dce75a0d35d4e8ea08edb5f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/35921
network_acronym_str UFMG-11
network_name_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository_id_str
spelling CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICACiência e TecnologiaFormação Inicial de ProfessorAnálise de DiscursoScience and technologyInitial Teacher TrainingDiscourse AnalysisCiencia y TecnologíaFormación inicial del profesoradoAnálisis del discursoThis study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.Este estudio analiza las posibles movilizaciones de la carrera de Física de la Universidade Federal do Amazonas (UFAM) para insertar discusiones acerca de la ciencia y tecnología en el proceso de formación inicial docente. El corpus de investigación está compuesto por disciplinas y discursos de los profesores de la institución UFAM. El análisis se basa en supuestos del enfoque Ciencia-Tecnología-Sociedad y en los principios del Análisis del Discurso francés. Se encontró que las disciplinas analizadas cuentan con espacios favorables para la discusión de ciencia y tecnología, aunque no hay una dirección específica. Las respuestas al cuestionario aplicado refuerzan la comprensión de la necesidad de formación de los estudiantes que incluya estos enfoques para ayudar a los futuros docentes, cuando estén en la profesión, a aportar conocimientos con los que los ciudadanos puedan posicionarse sobre la ciencia y la tecnología y en las decisiones de la sociedad.Este estudo analisa possíveis mobilizações do curso de licenciatura em Física da Universidade Federal do Amazonas para inserir discussões sobre a ciência e a tecnologia no processo de formação inicial do professor. O corpus da pesquisa é constituído de ementas de disciplinas e de discursos de docentes da Instituição. A análise se fundamenta em pressupostos da abordagem ciência-tecnologia-sociedade e em princípios da análise de discurso francesa. Constatou-se que as disciplinas analisadas dispõem de espaços propícios para a discussão sobre a ciência e a tecnologia, embora não exista um direcionamento específico. As respostas ao questionário aplicado reforçam o entendimento sobre a necessidade de uma formação discente que contemple essas abordagens para auxiliar o futuro docente, quando no exercício da profissão, a contribuir com conhecimentos com os quais o cidadão possa se posicionar sobre a ciência e a tecnologia e em decisões da sociedade.CECIMIG-FaE-UFMG2022-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/3592110.1590/1983-21172021240113Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .1983-21171415-2150reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921/30768Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Esteves Fernandes Alves Lima, Maria Consuelo2023-03-31T16:07:09Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35921Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaioPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/oairevistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com1983-21171415-2150opendoar:2023-03-31T16:07:09Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
title CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
spellingShingle CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
Oliveira, Esteves Fernandes
Ciência e Tecnologia
Formação Inicial de Professor
Análise de Discurso
Science and technology
Initial Teacher Training
Discourse Analysis
Ciencia y Tecnología
Formación inicial del profesorado
Análisis del discurso
title_short CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
title_full CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
title_fullStr CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
title_full_unstemmed CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
title_sort CIÊNCIA-TECNOLOGIA-SOCIEDADE EM DISCURSOS DA ESTRUTURA CURRICULAR E DE DOCENTES DE UMA LICENCIATURA EM FÍSICA: CIENCIA-TECNOLOGÍA-SOCIEDAD EN DISCURSOS DE ESTRUCTURA CURRICULAR Y DE LOS DOCENTES DE UN PROFESORADO EN FÍSICA
author Oliveira, Esteves Fernandes
author_facet Oliveira, Esteves Fernandes
Alves Lima, Maria Consuelo
author_role author
author2 Alves Lima, Maria Consuelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Esteves Fernandes
Alves Lima, Maria Consuelo
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência e Tecnologia
Formação Inicial de Professor
Análise de Discurso
Science and technology
Initial Teacher Training
Discourse Analysis
Ciencia y Tecnología
Formación inicial del profesorado
Análisis del discurso
topic Ciência e Tecnologia
Formação Inicial de Professor
Análise de Discurso
Science and technology
Initial Teacher Training
Discourse Analysis
Ciencia y Tecnología
Formación inicial del profesorado
Análisis del discurso
description This study analyzes possible mobilizations of the Physics degree course at the Universidade Federal do Amazonas (UFAM), in Brazil, to insert discussions about science and technology in the initial teacher education process. The research corpus is made up of disciplines and speeches by the institution's professors. The analysis is based on assumptions of the Science-Technology-Society approach and on the principles of French Discourse Analysis. It was found that the disciplines analyzed have favorable spaces for the discussion of science and technology, although there is no specific direction. The answers to the questionnaire applied reinforce the understanding of the need for student training that includes these approaches to help future teachers, when in the profession, to contribute with knowledge with which citizens can position themselves about science and technology and in society decisions.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921
10.1590/1983-21172021240113
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921
identifier_str_mv 10.1590/1983-21172021240113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/35921/30768
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
publisher.none.fl_str_mv CECIMIG-FaE-UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio Research in Science Education; Vol. 24 No. 1 (2022): .
Ensaio Investigación en educación científica; Vol. 24 Núm. 1 (2022): .
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências; v. 24 n. 1 (2022): .
1983-2117
1415-2150
reponame:Ensaio (Belo Horizonte. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Ensaio (Belo Horizonte. Online)
collection Ensaio (Belo Horizonte. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Belo Horizonte. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistaepec@gmail.com || ensaio@fae.ufmg.br || itilan@hotmail.com
_version_ 1799711165284089856