Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/616
http://hdl.handle.net/11449/124704
Resumo: The contributions of studies on Cognitive Styles are presented and discussed in this text, introductory and conceptually, in order to clarify and facilitate the discussion within the school education. With the theoretical origin in the cognitive psychology, more specifically, in studies of human cognition in differential perspective, the Cognitive Styles, are constructs developed to describe perceptual characteristics of the individual called "Dependence and Independence Field." In the course of this conceptual construction it is evidenced that individual perceptions are part of a broad set of interrelated factors that reflect the level of psychological differentiation of individuals. The studies show subjects with different Cognitive Styles, that are distributed in a "continuum" in order to set up a statistical normality. Therein some educational implications related to the Cognitive Styles are evident in relation to how the students learn, how the teachers teach, to the formal education in itself and to the career plan. The Cognitive Styles has a broad spectrum of influence on the relationship established in the teaching-learning process. So, these concepts need urgently to be better understood in the context of education.
id UNSP_b3266898a1a32b2e7b9b6fa59f39f518
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124704
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagemThe cognitive styles in schooling and its conceptual dimension as theoretical orientation to teaching and learning: an introductory discussionCognitive stylesTeaching-learning process and academic performanceEstilos cognitivosEnsino-aprendizagem e desempenho acadêmicoThe contributions of studies on Cognitive Styles are presented and discussed in this text, introductory and conceptually, in order to clarify and facilitate the discussion within the school education. With the theoretical origin in the cognitive psychology, more specifically, in studies of human cognition in differential perspective, the Cognitive Styles, are constructs developed to describe perceptual characteristics of the individual called "Dependence and Independence Field." In the course of this conceptual construction it is evidenced that individual perceptions are part of a broad set of interrelated factors that reflect the level of psychological differentiation of individuals. The studies show subjects with different Cognitive Styles, that are distributed in a "continuum" in order to set up a statistical normality. Therein some educational implications related to the Cognitive Styles are evident in relation to how the students learn, how the teachers teach, to the formal education in itself and to the career plan. The Cognitive Styles has a broad spectrum of influence on the relationship established in the teaching-learning process. So, these concepts need urgently to be better understood in the context of education.As contribuições dos estudos sobre Estilos Cognitivos (EC) são apresentadas e discutidas neste texto, de forma conceitual e introdutória, com o objetivo de esclarecer e possibilitar esse debate no âmbito da educação escolar. Com origem teórica na Psicologia Cognitiva, mais especificamente, nos estudos sobre cognição humana na perspectiva diferencial, os EC, são constructos desenvolvidos para descrever traços perceptuais dos indivíduos com denominação de “Dependência e Independência de Campo”. Na trajetória dessa construção conceitual encontram-se evidências de que as percepções individuais são parte de um conjunto amplo de fatores inter-relacionados que refletem o nível de diferenciação psicológica dos indivíduos. Os estudos mostram os sujeitos com diferentes EC, estão distribuídos em um “continuum” de forma a configurar uma normalidade estatística. Nesse sentido algumas implicações educativas relacionadas aos EC são evidenciadas em relação a como aprendem os alunos, como ensinam os professores, à educação formal em si e ao planejamento da carreira profissional. Os EC têm um largo espectro de influência nas relações que se estabelece no processo ensino-aprendizagem, por isso esses conceitos precisam urgentemente ser mais bem compreendidos no contexto educacional.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, -, CEP 19800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara Jau Km 1, -, CEP 19800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]2015-07-15T18:27:30Z2015-07-15T18:27:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/616Camine: Caminhos da Educação, v. 4, n.1, 2012.2175-4217http://hdl.handle.net/11449/124704ISSN2175-4217-2012-04.pdf7536622893794669Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCamine: Caminhos da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124704Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:57:25.889117Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
The cognitive styles in schooling and its conceptual dimension as theoretical orientation to teaching and learning: an introductory discussion
title Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
spellingShingle Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
Cognitive styles
Teaching-learning process and academic performance
Estilos cognitivos
Ensino-aprendizagem e desempenho acadêmico
title_short Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
title_full Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
title_fullStr Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
title_full_unstemmed Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
title_sort Os estilos cognitivos na educação escolar e sua dimensão conceitual como aporte teórico para a orientação do ensino e da aprendizagem
author Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
author_facet Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemes, Sebastiao de Souza [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Cognitive styles
Teaching-learning process and academic performance
Estilos cognitivos
Ensino-aprendizagem e desempenho acadêmico
topic Cognitive styles
Teaching-learning process and academic performance
Estilos cognitivos
Ensino-aprendizagem e desempenho acadêmico
description The contributions of studies on Cognitive Styles are presented and discussed in this text, introductory and conceptually, in order to clarify and facilitate the discussion within the school education. With the theoretical origin in the cognitive psychology, more specifically, in studies of human cognition in differential perspective, the Cognitive Styles, are constructs developed to describe perceptual characteristics of the individual called "Dependence and Independence Field." In the course of this conceptual construction it is evidenced that individual perceptions are part of a broad set of interrelated factors that reflect the level of psychological differentiation of individuals. The studies show subjects with different Cognitive Styles, that are distributed in a "continuum" in order to set up a statistical normality. Therein some educational implications related to the Cognitive Styles are evident in relation to how the students learn, how the teachers teach, to the formal education in itself and to the career plan. The Cognitive Styles has a broad spectrum of influence on the relationship established in the teaching-learning process. So, these concepts need urgently to be better understood in the context of education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:30Z
2015-07-15T18:27:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/616
Camine: Caminhos da Educação, v. 4, n.1, 2012.
2175-4217
http://hdl.handle.net/11449/124704
ISSN2175-4217-2012-04.pdf
7536622893794669
url http://periodicos.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/616
http://hdl.handle.net/11449/124704
identifier_str_mv Camine: Caminhos da Educação, v. 4, n.1, 2012.
2175-4217
ISSN2175-4217-2012-04.pdf
7536622893794669
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Camine: Caminhos da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128726646390784