A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.furg.br/remea/article/view/2968 http://hdl.handle.net/11449/125304 |
Resumo: | Environmental education (EE) is considered an essential component in individual education and requires prepared professionals to deal with the issues it covers. Teacher’s education courses should include the environmental dimension in their curriculum. Nevertheless, studies show that the EE in degrees occurs in an incipient way. This research aimed to analyze the inclusion of environmental issues in Biological Science teacher formation courses, at public universities in São Paulo. We analyzed the summaries of the disciplines in the curriculum of the courses in relation to the number of threads that refer to environmental issues. We found that the courses analyzed include the environmental dimension in the summaries of some disciplines, but in most of them, in an insignificant way. We also found that, in most cases, the disciplines are restricted to ecological aspects of environmental issues. We conclude that the investigated courses do not meet the recommendations of the legislation as regards the inclusion of the environmental dimension in the curriculum of teacher’s education. |
id |
UNSP_b363e824d6952eb27d73c5e77f575db8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125304 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistasEnvironmental educationTeacher’s educationCurriculumEducação ambientalFormação de professoresCurrículoEnvironmental education (EE) is considered an essential component in individual education and requires prepared professionals to deal with the issues it covers. Teacher’s education courses should include the environmental dimension in their curriculum. Nevertheless, studies show that the EE in degrees occurs in an incipient way. This research aimed to analyze the inclusion of environmental issues in Biological Science teacher formation courses, at public universities in São Paulo. We analyzed the summaries of the disciplines in the curriculum of the courses in relation to the number of threads that refer to environmental issues. We found that the courses analyzed include the environmental dimension in the summaries of some disciplines, but in most of them, in an insignificant way. We also found that, in most cases, the disciplines are restricted to ecological aspects of environmental issues. We conclude that the investigated courses do not meet the recommendations of the legislation as regards the inclusion of the environmental dimension in the curriculum of teacher’s education.A Educação Ambiental (EA) é considerada um componente essencial na formação do indivíduo e sua inserção no contexto escolar exige profissionais capacitados para lidar com os temas que ela abrange. Os cursos de formação de professores devem incluir a dimensão ambiental em seu currículo. Apesar disso, pesquisas apontam que a inclusão da EA nas licenciaturas ocorre de maneira incipiente. Esta pesquisa teve como objetivo analisar a inserção de temas ambientais em cursos de Ciências Biológicas, modalidade licenciatura, de universidades públicas paulistas. Foram analisadas as ementas das disciplinas que compõem o currículo dos cursos, em relação ao número de tópicos que fazem referência à temática ambiental. Como resultados, constatamos que apesar de todos os cursos analisados incluírem a dimensão ambiental nas ementas de algumas disciplinas, isso ocorre de forma pouco significativa. Também verificamos que, na maioria das vezes, as disciplinas se restringem aos aspectos ecológicos das questões ambientais. Concluímos que os cursos analisados não atendem às recomendações da legislação no que diz respeito à inserção da dimensão ambiental nos currículos de formação de professores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jau, km 1, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jau, km 1, CEP 14800-901, SP, BrasilDepartamento de Ciências da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Talita Mazzini [UNESP]Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP]2015-07-15T18:28:52Z2015-07-15T18:28:52Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-16application/pdfhttp://www.seer.furg.br/remea/article/view/2968Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 29, p. 1-16, 2012.1517-1256http://hdl.handle.net/11449/125304ISSN1517-1256-2012-29-01-16.pdf68479588620332522331966328119514Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125304Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:00:35.023236Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
title |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
spellingShingle |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Environmental education Teacher’s education Curriculum Educação ambiental Formação de professores Currículo |
title_short |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
title_full |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
title_fullStr |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
title_full_unstemmed |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
title_sort |
A inclusão de temas ambientais nos cursos de Ciências Biológicas de universidades públicas paulistas |
author |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] |
author_facet |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Teacher’s education Curriculum Educação ambiental Formação de professores Currículo |
topic |
Environmental education Teacher’s education Curriculum Educação ambiental Formação de professores Currículo |
description |
Environmental education (EE) is considered an essential component in individual education and requires prepared professionals to deal with the issues it covers. Teacher’s education courses should include the environmental dimension in their curriculum. Nevertheless, studies show that the EE in degrees occurs in an incipient way. This research aimed to analyze the inclusion of environmental issues in Biological Science teacher formation courses, at public universities in São Paulo. We analyzed the summaries of the disciplines in the curriculum of the courses in relation to the number of threads that refer to environmental issues. We found that the courses analyzed include the environmental dimension in the summaries of some disciplines, but in most of them, in an insignificant way. We also found that, in most cases, the disciplines are restricted to ecological aspects of environmental issues. We conclude that the investigated courses do not meet the recommendations of the legislation as regards the inclusion of the environmental dimension in the curriculum of teacher’s education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:28:52Z 2015-07-15T18:28:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.furg.br/remea/article/view/2968 Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 29, p. 1-16, 2012. 1517-1256 http://hdl.handle.net/11449/125304 ISSN1517-1256-2012-29-01-16.pdf 6847958862033252 2331966328119514 |
url |
http://www.seer.furg.br/remea/article/view/2968 http://hdl.handle.net/11449/125304 |
identifier_str_mv |
Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 29, p. 1-16, 2012. 1517-1256 ISSN1517-1256-2012-29-01-16.pdf 6847958862033252 2331966328119514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-16 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128738718646272 |