Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/203508
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000917159.pdf
Resumo: This work is about the development of an electonics hardware using Arduino to use it inside high school classrooms in arder to teach logic in a intuitive and interesting manner. This project proposes to create a simple yet robust solution to teach in a more practical and visual way than other works previously studied. The main idea of this project is to create an experiment which can be repeatedly used in different ways, since each of the elements of the proposed led matrix can assume several different colors, which may indicate obstacles or paths. The <levice will function as an abstraction of one or more movements which the robot may follow, where each of the led's configuration will represent a different logic feature to be teached. Even though the term 'logic' which is often used here may be translated as something more abstract or often more concrete, but is it desired on this project to focus on programming language, a skill largely used nowadays on the becomming of most professionals, which is why this project will not focus on students who already like tbe field of math or science. ln arder to complete such goal, measures were taken from electronics development to the development of an Arduino library and also the teaching method which aims to reach each student previous knowlegde and use it as fuel to learn new skills
id UNSP_b42e8c56009900b357018499f535809c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/203508
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médioUse of Educational robotics for logic leaching for high school studentsArduino (Controlador programável)RobóticaEnsino médioArduino (Programmable controller)This work is about the development of an electonics hardware using Arduino to use it inside high school classrooms in arder to teach logic in a intuitive and interesting manner. This project proposes to create a simple yet robust solution to teach in a more practical and visual way than other works previously studied. The main idea of this project is to create an experiment which can be repeatedly used in different ways, since each of the elements of the proposed led matrix can assume several different colors, which may indicate obstacles or paths. The <levice will function as an abstraction of one or more movements which the robot may follow, where each of the led's configuration will represent a different logic feature to be teached. Even though the term 'logic' which is often used here may be translated as something more abstract or often more concrete, but is it desired on this project to focus on programming language, a skill largely used nowadays on the becomming of most professionals, which is why this project will not focus on students who already like tbe field of math or science. ln arder to complete such goal, measures were taken from electronics development to the development of an Arduino library and also the teaching method which aims to reach each student previous knowlegde and use it as fuel to learn new skillsEste trabalho fundamenta-se no desenvolvimento de um hardware eletrônico, com base em Arduino para o uso em sala de aula de turmas do ensino médio com o intuito de ensinar lógica de uma maneira intuitiva e interessante. Este projeto se propôs a criar uma solução simples e versátil para ensino de uma maneira mais visual e prática do que outros trabalhos estudados. O protótipo consiste em uma matriz de LED's de alto brilho, eles podem assumir diferentes cores e são utilizados para representar diferentes problemas de lógica, o protótipo contém também uma biblioteca que é utilizada em conjunto para resolver diferentes desafios. A ideia central deste projeto é criar um experimento que possa ser usado repetidamente de maneiras diferentes, uma vez que cada um dos elementos da matriz pode assumir diversas cores, indicando diferentes tipos de obstáculos ou trajetos, enquanto ainda é possível diferenciar um ou mais elementos de movimentação. O dispositivo funciona como uma abstração de um trajeto, ou múltiplos, que um robô físico poderia seguir, onde cada configuração dos elementos da matriz está associado a uma série de elementos lógicos educacionais. Embora o termo 'lógica' empregado aqui possa se enveredar por caminhos dos mais abstratos aos mais concretos, deseja-se aqui focar principalmente na lógica de programação, largamente necessária nos dias de hoje para formar quase que qualquer tipo de profissional. Para completar tal objetivo há medidas tanto do ponto de vista do desenvolvimento técnico, ao criar uma biblioteca específica para o hardware desenhado, quanto do ponto de vista da metodologia aplicada que irá visar em aproveitar mais do conhecimento prévio do aluno que já é multidisciplinarUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mesquita, Leonardo [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]2021-03-10T12:57:22Z2021-03-10T12:57:22Z2018-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis39 f.application/pdfVERGÍLIO, Silas dos Santos. Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio. 2018. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engenharia Elétrica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.http://hdl.handle.net/11449/203508990009171590206341http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000917159.pdfAlmareponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T12:04:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/203508Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T12:04:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
Use of Educational robotics for logic leaching for high school students
title Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
spellingShingle Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]
Arduino (Controlador programável)
Robótica
Ensino médio
Arduino (Programmable controller)
title_short Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
title_full Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
title_fullStr Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
title_sort Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio
author Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]
author_facet Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mesquita, Leonardo [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vergílio, Silas dos Santos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Arduino (Controlador programável)
Robótica
Ensino médio
Arduino (Programmable controller)
topic Arduino (Controlador programável)
Robótica
Ensino médio
Arduino (Programmable controller)
description This work is about the development of an electonics hardware using Arduino to use it inside high school classrooms in arder to teach logic in a intuitive and interesting manner. This project proposes to create a simple yet robust solution to teach in a more practical and visual way than other works previously studied. The main idea of this project is to create an experiment which can be repeatedly used in different ways, since each of the elements of the proposed led matrix can assume several different colors, which may indicate obstacles or paths. The <levice will function as an abstraction of one or more movements which the robot may follow, where each of the led's configuration will represent a different logic feature to be teached. Even though the term 'logic' which is often used here may be translated as something more abstract or often more concrete, but is it desired on this project to focus on programming language, a skill largely used nowadays on the becomming of most professionals, which is why this project will not focus on students who already like tbe field of math or science. ln arder to complete such goal, measures were taken from electronics development to the development of an Arduino library and also the teaching method which aims to reach each student previous knowlegde and use it as fuel to learn new skills
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-12
2021-03-10T12:57:22Z
2021-03-10T12:57:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VERGÍLIO, Silas dos Santos. Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio. 2018. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engenharia Elétrica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
http://hdl.handle.net/11449/203508
990009171590206341
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000917159.pdf
identifier_str_mv VERGÍLIO, Silas dos Santos. Uso de robótica educacional para ensino de lógica para alunos do ensino médio. 2018. 39 f. Trabalho de conclusão de curso (Bacharelado em Engenharia Elétrica) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2018.
990009171590206341
url http://hdl.handle.net/11449/203508
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2019-06-25/000917159.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 39 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Alma
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021424673325056