As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/119449 |
Resumo: | This research aims to show how children can learn the meaning of forgiveness in order to build their autonomy and moral . Research is essential to support teachers to work morale within the classroom with their students , so that conflicts a re minimized or even eliminated . Through Piagetian clinical method was observed and interviewed students from the first year of elementary school , trying to identify those who can take a perspective other than you r own . All this in order to inve stigate the possibility of these becoming autonomous and can measure th e consequences of their actions . To develop the moral and intellectual autonomy of the students , Piaget (1994 ) shows the importance of children to act properly by choice , not by pres sure punishments or rewards , and that they have the correct answers , not because someone showed you , but because found . Through research , we found that students are able to forgive, but often requiring that the colleague is also punished in some way. Fo r in fact the children act autonomously it is necessary that the school provides situations where they can experience the cooperation , reciprocity, mutual respect , and thus gradually build their autonomy |
id |
UNSP_b43f8b815edb8f1952c28b15dc7b5b71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/119449 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamentalPerdãoAutonomiaEducação - Estudo e ensinoEnsino fundamentalForgivenessThis research aims to show how children can learn the meaning of forgiveness in order to build their autonomy and moral . Research is essential to support teachers to work morale within the classroom with their students , so that conflicts a re minimized or even eliminated . Through Piagetian clinical method was observed and interviewed students from the first year of elementary school , trying to identify those who can take a perspective other than you r own . All this in order to inve stigate the possibility of these becoming autonomous and can measure th e consequences of their actions . To develop the moral and intellectual autonomy of the students , Piaget (1994 ) shows the importance of children to act properly by choice , not by pres sure punishments or rewards , and that they have the correct answers , not because someone showed you , but because found . Through research , we found that students are able to forgive, but often requiring that the colleague is also punished in some way. Fo r in fact the children act autonomously it is necessary that the school provides situations where they can experience the cooperation , reciprocity, mutual respect , and thus gradually build their autonomyEsta pesquisa tem por objetivo mostrar como as crianças conseguem aprender o significado do perdão de forma a construir sua autonomia e moral . A pesquis a é fundamental para subsidiar o s professor e s a trabalharem a moral dentro da sala de aula com seus alunos , para que os conflitos sejam amenizados ou até mesmo abolidos . Através do método clínico piagetiano foi obs ervado e entrevistado alunos do primeiro ano do ensino fundamental I, procurando identificar aqueles que conseguem assumir uma perspectiva além da sua própria . Isso tudo afim de averiguar a possibilidade de s s e s se tornarem autônomo s , podendo medir as conse quências dos seus atos. Para desenvolver a autonomia moral e intelectual dos alunos, Piaget ( 1994 ) mostra a importância das crianças agirem corretamente por escolha própria, e não por pressão de castigos ou recompensas, e que elas tenham respostas corretas , não porque alguém lhe mostrou, mas porque as encontrou. Com a pesquisa foi possível identificar que os alunos estão aptos a perdoar, mas muitas vezes necessitando que o colega seja também punido de alguma forma. P ara que de fato as crianças ajam de forma autônoma é necessário que a escola propor cione s ituações onde eles possam vivenciar a cooperação, a reciprocidade, o respeito mútuo e deste modo, construir paulatinamente a sua autonomiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lepre, Rita Melissa [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Inácio, Amanda Kami Mura [UNESP]2015-03-23T15:19:43Z2015-03-23T15:19:43Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfINÁCIO, Amanda Kami Mura. As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. 2013. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119449000726802000726802.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119449Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:09:50.700688Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
title |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
spellingShingle |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental Inácio, Amanda Kami Mura [UNESP] Perdão Autonomia Educação - Estudo e ensino Ensino fundamental Forgiveness |
title_short |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
title_full |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
title_fullStr |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
title_sort |
As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental |
author |
Inácio, Amanda Kami Mura [UNESP] |
author_facet |
Inácio, Amanda Kami Mura [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lepre, Rita Melissa [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inácio, Amanda Kami Mura [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perdão Autonomia Educação - Estudo e ensino Ensino fundamental Forgiveness |
topic |
Perdão Autonomia Educação - Estudo e ensino Ensino fundamental Forgiveness |
description |
This research aims to show how children can learn the meaning of forgiveness in order to build their autonomy and moral . Research is essential to support teachers to work morale within the classroom with their students , so that conflicts a re minimized or even eliminated . Through Piagetian clinical method was observed and interviewed students from the first year of elementary school , trying to identify those who can take a perspective other than you r own . All this in order to inve stigate the possibility of these becoming autonomous and can measure th e consequences of their actions . To develop the moral and intellectual autonomy of the students , Piaget (1994 ) shows the importance of children to act properly by choice , not by pres sure punishments or rewards , and that they have the correct answers , not because someone showed you , but because found . Through research , we found that students are able to forgive, but often requiring that the colleague is also punished in some way. Fo r in fact the children act autonomously it is necessary that the school provides situations where they can experience the cooperation , reciprocity, mutual respect , and thus gradually build their autonomy |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-03-23T15:19:43Z 2015-03-23T15:19:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
INÁCIO, Amanda Kami Mura. As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. 2013. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013. http://hdl.handle.net/11449/119449 000726802 000726802.pdf |
identifier_str_mv |
INÁCIO, Amanda Kami Mura. As possíveis relações entre moralidade e perdão em crianças do primeiro ano do ensino fundamental. 2013. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2013. 000726802 000726802.pdf |
url |
http://hdl.handle.net/11449/119449 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129168295067648 |