O potencial educativo da linguagem radiofônica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrelo, Roseane [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/225
http://hdl.handle.net/11449/135213
Resumo: This study aims at comprehending the dialogic potential of language radiophonic, in context of educational radio stations. This work based on a multidisciplinary approach. The study employed concepts of discourse analysis, mainly media related, dialogism and oral language. One of the conclusions is that language radiophonic has an educational potential, to allow interactivity with the listener. After all, audience participation can happen, even in a limited way, in a direct interaction (phone, email) or on the radio statement, aspect of the construction of language, of particular interest to this work.
id UNSP_b7550852d500216db8804cf719e9041a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135213
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O potencial educativo da linguagem radiofônicaThe educational potential of radio languageEl potencial educativo del lenguaje radiofónicoRadioLanguage radiophonicEducational radioDialogismoOral languageRadioLinguaje radiofônicaRadio educativaDialogismoLinguaje oralRádioLinguagem radiofônicaRádio educativaDialogismoOralidadeThis study aims at comprehending the dialogic potential of language radiophonic, in context of educational radio stations. This work based on a multidisciplinary approach. The study employed concepts of discourse analysis, mainly media related, dialogism and oral language. One of the conclusions is that language radiophonic has an educational potential, to allow interactivity with the listener. After all, audience participation can happen, even in a limited way, in a direct interaction (phone, email) or on the radio statement, aspect of the construction of language, of particular interest to this work.Este trabajo busca comprender el potencial dialógico del lenguaje radiofónica, en emisoras educativas. Para eso, se apoya en una abordaje multidisciplinar. Han sido utilizados preceptos de la análisis de discurso; sobretodo de la análisis del discurso de los medios de comunicación; de dialogismo y del lenguaje oral. Una de las conclusiones obtenidas es que el lenguaje radiofónica tiene potencial educativo, que permite la interactividad con la audiencia. Después de todo, la participación de la audiencia puede suceder, incluso de una manera limitada, en una interacción directa (teléfono, correo electrónico) o en el enunciación de la radio, aspecto de la construcción de la lengua, de particular interés para este trabajo.Este trabalho busca compreender o potencial dialógico da linguagem radiofônica, no contexto de emissoras educativas. Para isso, apoia-se em uma abordagem multidisciplinar. Foram utilizados preceitos da análise de discurso; sobretudo da análise do discurso midiático; de dialogismo e da oralidade. Uma das conclusões extraídas é que a linguagem radiofônica tem potencial educativo, ao permitir a interatividade com o ouvinte. Afinal, participação da audiência pode acontecer, mesmo que de forma limitada, em uma interação direta (telefone, e-mail) ou no próprio enunciado radiofônico, aspecto da construção da linguagem, que interessa particularmente ao presente trabalho.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Andrelo, Roseane [UNESP]2016-03-02T13:00:12Z2016-03-02T13:00:12Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article154-175application/pdfhttp://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/225Revista Comunicação Midiática, v. 8, n. 1, p. 154-175, 2013.2236-8000http://hdl.handle.net/11449/135213ISSN2236-8000-2013-08-01-154-175.pdf3501886345972906Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Comunicação Midiáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135213Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-17T15:50:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O potencial educativo da linguagem radiofônica
The educational potential of radio language
El potencial educativo del lenguaje radiofónico
title O potencial educativo da linguagem radiofônica
spellingShingle O potencial educativo da linguagem radiofônica
Andrelo, Roseane [UNESP]
Radio
Language radiophonic
Educational radio
Dialogismo
Oral language
Radio
Linguaje radiofônica
Radio educativa
Dialogismo
Linguaje oral
Rádio
Linguagem radiofônica
Rádio educativa
Dialogismo
Oralidade
title_short O potencial educativo da linguagem radiofônica
title_full O potencial educativo da linguagem radiofônica
title_fullStr O potencial educativo da linguagem radiofônica
title_full_unstemmed O potencial educativo da linguagem radiofônica
title_sort O potencial educativo da linguagem radiofônica
author Andrelo, Roseane [UNESP]
author_facet Andrelo, Roseane [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrelo, Roseane [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Radio
Language radiophonic
Educational radio
Dialogismo
Oral language
Radio
Linguaje radiofônica
Radio educativa
Dialogismo
Linguaje oral
Rádio
Linguagem radiofônica
Rádio educativa
Dialogismo
Oralidade
topic Radio
Language radiophonic
Educational radio
Dialogismo
Oral language
Radio
Linguaje radiofônica
Radio educativa
Dialogismo
Linguaje oral
Rádio
Linguagem radiofônica
Rádio educativa
Dialogismo
Oralidade
description This study aims at comprehending the dialogic potential of language radiophonic, in context of educational radio stations. This work based on a multidisciplinary approach. The study employed concepts of discourse analysis, mainly media related, dialogism and oral language. One of the conclusions is that language radiophonic has an educational potential, to allow interactivity with the listener. After all, audience participation can happen, even in a limited way, in a direct interaction (phone, email) or on the radio statement, aspect of the construction of language, of particular interest to this work.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T13:00:12Z
2016-03-02T13:00:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/225
Revista Comunicação Midiática, v. 8, n. 1, p. 154-175, 2013.
2236-8000
http://hdl.handle.net/11449/135213
ISSN2236-8000-2013-08-01-154-175.pdf
3501886345972906
url http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/225
http://hdl.handle.net/11449/135213
identifier_str_mv Revista Comunicação Midiática, v. 8, n. 1, p. 154-175, 2013.
2236-8000
ISSN2236-8000-2013-08-01-154-175.pdf
3501886345972906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Comunicação Midiática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 154-175
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965172655194112