Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa Filho, André
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524
Resumo: This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone. 
id USP-71_3a4651211d59d53be8de82e2d4ccdd1d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/37524
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aulalinguagem radiofônicaáudioeducaçãorádiosociedaderadiophonic languageaudioeducationradiosociety.This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone.  Este trabalho mostra a aplicação dos elementos sonoros como ferramentas de apoio na utilização de métodos pedagógicos para a construção do conhecimento junto a educandos do Ensino Fundamental, moradores de regiões com alto índice de violência. Com o apoio da Secretaria de Educação do Município de São Paulo – especialmente do Núcleo de Apoio de Ensino (NAE-8), situado na Zona Leste paulistana –, o projeto Audioaula é um exercício coletivo, cujo esforço de idealizadores, professores e alunos busca aumentar a qualidade do aproveitamento escolar entre jovens em situação de risco social. O áudio mostra-se como recurso importante para a recriação de sentidos dos conteúdos programáticos escolares. Além disso, o processo inclui o trabalho técnico de roteirização e utilização de equipamentos, como o microfone. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3752410.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-1722316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524/40238Barbosa Filho, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:32Zoai:revistas.usp.br:article/37524Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:50.896881Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
title Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
spellingShingle Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
Barbosa Filho, André
linguagem radiofônica
áudio
educação
rádio
sociedade
radiophonic language
audio
education
radio
society.
title_short Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
title_full Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
title_fullStr Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
title_full_unstemmed Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
title_sort Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
author Barbosa Filho, André
author_facet Barbosa Filho, André
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa Filho, André
dc.subject.por.fl_str_mv linguagem radiofônica
áudio
educação
rádio
sociedade
radiophonic language
audio
education
radio
society.
topic linguagem radiofônica
áudio
educação
rádio
sociedade
radiophonic language
audio
education
radio
society.
description This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone. 
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524
10.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524/40238
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172
Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172
Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047089915494400