Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524 |
Resumo: | This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone. |
id |
USP-71_3a4651211d59d53be8de82e2d4ccdd1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/37524 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aulalinguagem radiofônicaáudioeducaçãorádiosociedaderadiophonic languageaudioeducationradiosociety.This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone. Este trabalho mostra a aplicação dos elementos sonoros como ferramentas de apoio na utilização de métodos pedagógicos para a construção do conhecimento junto a educandos do Ensino Fundamental, moradores de regiões com alto índice de violência. Com o apoio da Secretaria de Educação do Município de São Paulo – especialmente do Núcleo de Apoio de Ensino (NAE-8), situado na Zona Leste paulistana –, o projeto Audioaula é um exercício coletivo, cujo esforço de idealizadores, professores e alunos busca aumentar a qualidade do aproveitamento escolar entre jovens em situação de risco social. O áudio mostra-se como recurso importante para a recriação de sentidos dos conteúdos programáticos escolares. Além disso, o processo inclui o trabalho técnico de roteirização e utilização de equipamentos, como o microfone. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3752410.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-1722316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524/40238Barbosa Filho, Andréinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:32Zoai:revistas.usp.br:article/37524Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:50.896881Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
title |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
spellingShingle |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula Barbosa Filho, André linguagem radiofônica áudio educação rádio sociedade radiophonic language audio education radio society. |
title_short |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
title_full |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
title_fullStr |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
title_sort |
Audioaula: o som como suporte pedagógico em sala de aula |
author |
Barbosa Filho, André |
author_facet |
Barbosa Filho, André |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa Filho, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
linguagem radiofônica áudio educação rádio sociedade radiophonic language audio education radio society. |
topic |
linguagem radiofônica áudio educação rádio sociedade radiophonic language audio education radio society. |
description |
This work shows the use of sonic elements as support tools in pedagogic methods for building knowledge in elementary school students living in high violence areas. With the patronage of the Sao Paulo Secretary of Education — especially of the Nucleo de Apoio de Ensino (NAE-8), in the Eastern area of Sao Paulo —, the Audioclass Project is a collective exercise by which its idealizers, teachers and students pursue the increase of the school learning quality among children and youth in a situation of social risk. The audio appears as an important resource for the re-creation of the school subjects’ meaning. Besides that, the process includes the technical work of scriptwriting and the use of equipments as the microphone. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524 10.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v10i2p165-172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37524/40238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172 Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172 Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 165-172 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047089915494400 |