A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122122
Resumo: Comprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text.
id UNSP_b7d74c150cd943436729730acb66ba25
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122122
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPRPerrenoud, Philippe 1944Kuenzer, Acacia ZeneidaRamos, Marise NogueiraEnsino profissionalEnsino tecnico - ParanáEducação baseada na competênciaComprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text.Composta por dois capítulos, esta dissertação discorre, em seu primeiro capítulo, sobre a pedagogia das competências, expondo opiniões de seu mentor intelectual, Philippe Perrenoud, e de cinco autores brasileiros com opiniões contrárias, dentre os quais Acácia Zeneida Kuenzer e Marise Nogueira Ramos. O segundo capítulo é dedicado a um breve relato histórico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), ao que se segue uma depuração (sob o ponto de vista da pedagogia das competências) do Curso Superior de Tecnologia em Manutenção Industrial, ofertado em seu Câmpus Medianeira (PR). Foram estudados o perfil dos professores, dos alunos, dos egressos e da legislação que a eles se refere e do mercado de trabalho regional. Concluiu-se que, apesar da nítida orientação ideológica institucional a favor da pedagogia das competências (evidenciada por meio de normativas internas), os perfis do graduando e do egresso seguem muito mais o paradigma fordista/taylorista que o modelo toyotista, pelas razões elencadas ao longo do texto.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Novaes, Henrique Tahan [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]2015-04-09T12:28:22Z2015-04-09T12:28:22Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis130 f.application/pdfBOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122122000813476000813476.pdf33004110040P55282506732444510Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-13T15:08:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122122Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-13T15:08:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
title A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
spellingShingle A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]
Perrenoud, Philippe 1944
Kuenzer, Acacia Zeneida
Ramos, Marise Nogueira
Ensino profissional
Ensino tecnico - Paraná
Educação baseada na competência
title_short A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
title_full A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
title_fullStr A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
title_full_unstemmed A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
title_sort A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
author Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]
author_facet Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Novaes, Henrique Tahan [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Perrenoud, Philippe 1944
Kuenzer, Acacia Zeneida
Ramos, Marise Nogueira
Ensino profissional
Ensino tecnico - Paraná
Educação baseada na competência
topic Perrenoud, Philippe 1944
Kuenzer, Acacia Zeneida
Ramos, Marise Nogueira
Ensino profissional
Ensino tecnico - Paraná
Educação baseada na competência
description Comprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-04-09T12:28:22Z
2015-04-09T12:28:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122122
000813476
000813476.pdf
33004110040P5
5282506732444510
identifier_str_mv BOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.
000813476
000813476.pdf
33004110040P5
5282506732444510
url http://hdl.handle.net/11449/122122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 130 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128101253644288