A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122122 |
Resumo: | Comprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text. |
id |
UNSP_b7d74c150cd943436729730acb66ba25 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122122 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPRPerrenoud, Philippe 1944Kuenzer, Acacia ZeneidaRamos, Marise NogueiraEnsino profissionalEnsino tecnico - ParanáEducação baseada na competênciaComprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text.Composta por dois capítulos, esta dissertação discorre, em seu primeiro capítulo, sobre a pedagogia das competências, expondo opiniões de seu mentor intelectual, Philippe Perrenoud, e de cinco autores brasileiros com opiniões contrárias, dentre os quais Acácia Zeneida Kuenzer e Marise Nogueira Ramos. O segundo capítulo é dedicado a um breve relato histórico da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), ao que se segue uma depuração (sob o ponto de vista da pedagogia das competências) do Curso Superior de Tecnologia em Manutenção Industrial, ofertado em seu Câmpus Medianeira (PR). Foram estudados o perfil dos professores, dos alunos, dos egressos e da legislação que a eles se refere e do mercado de trabalho regional. Concluiu-se que, apesar da nítida orientação ideológica institucional a favor da pedagogia das competências (evidenciada por meio de normativas internas), os perfis do graduando e do egresso seguem muito mais o paradigma fordista/taylorista que o modelo toyotista, pelas razões elencadas ao longo do texto.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Novaes, Henrique Tahan [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP]2015-04-09T12:28:22Z2015-04-09T12:28:22Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis130 f.application/pdfBOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122122000813476000813476.pdf33004110040P55282506732444510Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-13T15:08:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122122Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-13T15:08:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
title |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
spellingShingle |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP] Perrenoud, Philippe 1944 Kuenzer, Acacia Zeneida Ramos, Marise Nogueira Ensino profissional Ensino tecnico - Paraná Educação baseada na competência |
title_short |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
title_full |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
title_fullStr |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
title_full_unstemmed |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
title_sort |
A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR |
author |
Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP] |
author_facet |
Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Novaes, Henrique Tahan [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Boschetti, Luís Paulo Zanolla [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Perrenoud, Philippe 1944 Kuenzer, Acacia Zeneida Ramos, Marise Nogueira Ensino profissional Ensino tecnico - Paraná Educação baseada na competência |
topic |
Perrenoud, Philippe 1944 Kuenzer, Acacia Zeneida Ramos, Marise Nogueira Ensino profissional Ensino tecnico - Paraná Educação baseada na competência |
description |
Comprising two chapters, this dissertation discusses, in its first chapter, on the pedagogy of competences, exposing opinions of its intellectual mentor, Philippe Perrenoud, and five Brazilian authors with opposing views, among which Acacia Zeneida Kuenzer and Marise Nogueira Ramos. The second chapter is devoted to a brief historical account of the Federal Technological University of Paraná (UTFPR), it is followed by a clearance (under the point of view of the pedagogy of competences) of the undergraduate course of Technology in Industrial Maintenance, offered on the campus Medianeira (PR). The profile of teachers, students and graduated, the legislation relating thereto and the regional labor market were also analyzed. It was concluded that, despite the clear institutional ideological orientation in favor of the pedagogy of competences (evidenced by internal regulations), the profiles of the student and graduate follow much more the fordist/taylorist paradigm than the toyotism, for the reasons listed in throughout the text. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-04-09T12:28:22Z 2015-04-09T12:28:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014. http://hdl.handle.net/11449/122122 000813476 000813476.pdf 33004110040P5 5282506732444510 |
identifier_str_mv |
BOSCHETTI, Luís Paulo Zanolla. A pedagogia das competências: estudo de caso em um curso de tecnologia da UTFPR. 2014. 130 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014. 000813476 000813476.pdf 33004110040P5 5282506732444510 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122122 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
130 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128101253644288 |