Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02 http://hdl.handle.net/11449/244839 |
Resumo: | The article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue. |
id |
UNSP_b7f9338f2005ae6108444afc774cdd75 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/244839 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região AmazônicaMonad Narratives about Mathematics from Students/Teachers in a Parfor Pedagogy course in the Amazon RegionStudents/TeachersPedagogy ParforMathematicsNarrativesMonadsEstudantesProfessorasPedagogia ParforMatemáticaNarrativasMônadasThe article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue.O artigo toma como ponto de discussão narrativas escritas, produzidas em um curso de Pedagogia do Parfor, da região amazônica, por um grupo de EstudantesProfessoras que descreveu sua visão acerca da Matemática durante uma atividade. O referencial teórico problematiza o campo da formação de professores(as) em uma caracterização do referido programa e ainda explora as atitudes em relação à Matemática evidenciada pela literatura especializada na temática, com base em constructos da Psicologia da Educação Matemática. A metodologia, de abordagem qualitativa, apoiou-se em uma Roda de Conversa sobre a Matemática, seu ensino e processos de avaliação da aprendizagem. Conhecer as formas de representação matemática constituiu importante via para compreensão do modo como as professoras, em formação, concebem esta área do conhecimento e que atitudes declaram ter quando o assunto é a Matemática, seus conteúdos e ensino. Como resultado, apresentamos indicadores para atuação com a formação de professores(as) no contexto do Parfor, especialmente na região amazônica, dentre os quais a valorização da produção de saberes matemáticos locais pode ser o caminho para problematização matemática e para perceber a leitura de mundo pela lente daquele que ensina(ensinará) Matemática nos Anos Iniciais Educação Básica: o(a) pedagogo(a).Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar), Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP)Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Economia, Administração e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Economia, Administração e EducaçãoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]Ciríaco, Klinger TeodoroPeralta, Deise Aparecida [UNESP]2023-07-29T11:14:52Z2023-07-29T11:14:52Z2023-05-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article24-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023.1980-44150103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/24483910.1590/1980-4415v37n75a02S0103-636X2023000100024S0103-636X2023000100024.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:20:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244839Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:22:28.004660Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica Monad Narratives about Mathematics from Students/Teachers in a Parfor Pedagogy course in the Amazon Region |
title |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
spellingShingle |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP] Students/Teachers Pedagogy Parfor Mathematics Narratives Monads EstudantesProfessoras Pedagogia Parfor Matemática Narrativas Mônadas |
title_short |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
title_full |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
title_fullStr |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
title_full_unstemmed |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
title_sort |
Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica |
author |
Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP] |
author_facet |
Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP] Ciríaco, Klinger Teodoro Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Ciríaco, Klinger Teodoro Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP] Ciríaco, Klinger Teodoro Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Students/Teachers Pedagogy Parfor Mathematics Narratives Monads EstudantesProfessoras Pedagogia Parfor Matemática Narrativas Mônadas |
topic |
Students/Teachers Pedagogy Parfor Mathematics Narratives Monads EstudantesProfessoras Pedagogia Parfor Matemática Narrativas Mônadas |
description |
The article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-29T11:14:52Z 2023-07-29T11:14:52Z 2023-05-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02 Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023. 1980-4415 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/244839 10.1590/1980-4415v37n75a02 S0103-636X2023000100024 S0103-636X2023000100024.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02 http://hdl.handle.net/11449/244839 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023. 1980-4415 0103-636X 10.1590/1980-4415v37n75a02 S0103-636X2023000100024 S0103-636X2023000100024.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
24-48 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129314287255552 |