Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ciríaco, Klinger Teodoro, Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02
http://hdl.handle.net/11449/244839
Resumo: The article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue.
id UNSP_b7f9338f2005ae6108444afc774cdd75
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244839
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região AmazônicaMonad Narratives about Mathematics from Students/Teachers in a Parfor Pedagogy course in the Amazon RegionStudents/TeachersPedagogy ParforMathematicsNarrativesMonadsEstudantesProfessorasPedagogia ParforMatemáticaNarrativasMônadasThe article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue.O artigo toma como ponto de discussão narrativas escritas, produzidas em um curso de Pedagogia do Parfor, da região amazônica, por um grupo de EstudantesProfessoras que descreveu sua visão acerca da Matemática durante uma atividade. O referencial teórico problematiza o campo da formação de professores(as) em uma caracterização do referido programa e ainda explora as atitudes em relação à Matemática evidenciada pela literatura especializada na temática, com base em constructos da Psicologia da Educação Matemática. A metodologia, de abordagem qualitativa, apoiou-se em uma Roda de Conversa sobre a Matemática, seu ensino e processos de avaliação da aprendizagem. Conhecer as formas de representação matemática constituiu importante via para compreensão do modo como as professoras, em formação, concebem esta área do conhecimento e que atitudes declaram ter quando o assunto é a Matemática, seus conteúdos e ensino. Como resultado, apresentamos indicadores para atuação com a formação de professores(as) no contexto do Parfor, especialmente na região amazônica, dentre os quais a valorização da produção de saberes matemáticos locais pode ser o caminho para problematização matemática e para perceber a leitura de mundo pela lente daquele que ensina(ensinará) Matemática nos Anos Iniciais Educação Básica: o(a) pedagogo(a).Universidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar), Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP)Universidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Economia, Administração e EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Programa de Pós-Graduação em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp), Departamento de Economia, Administração e EducaçãoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]Ciríaco, Klinger TeodoroPeralta, Deise Aparecida [UNESP]2023-07-29T11:14:52Z2023-07-29T11:14:52Z2023-05-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article24-48application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023.1980-44150103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/24483910.1590/1980-4415v37n75a02S0103-636X2023000100024S0103-636X2023000100024.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-26T06:20:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244839Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:22:28.004660Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
Monad Narratives about Mathematics from Students/Teachers in a Parfor Pedagogy course in the Amazon Region
title Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
spellingShingle Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]
Students/Teachers
Pedagogy Parfor
Mathematics
Narratives
Monads
EstudantesProfessoras
Pedagogia Parfor
Matemática
Narrativas
Mônadas
title_short Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
title_full Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
title_fullStr Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
title_full_unstemmed Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
title_sort Narrativas Mônadas acerca de Matemática de EstudantesProfessoras em um Curso de Pedagogia Parfor da Região Amazônica
author Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]
author_facet Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]
Ciríaco, Klinger Teodoro
Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
author_role author
author2 Ciríaco, Klinger Teodoro
Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
dc.contributor.author.fl_str_mv Taveira, Flavio Augusto Leite [UNESP]
Ciríaco, Klinger Teodoro
Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Students/Teachers
Pedagogy Parfor
Mathematics
Narratives
Monads
EstudantesProfessoras
Pedagogia Parfor
Matemática
Narrativas
Mônadas
topic Students/Teachers
Pedagogy Parfor
Mathematics
Narratives
Monads
EstudantesProfessoras
Pedagogia Parfor
Matemática
Narrativas
Mônadas
description The article discusses written narratives produced in a Parfor Pedagogy course, in the Amazon region, by a group of students/teachers who described their view of Mathematics during an activity. The theoretical framework discusses the teacher education field in a characterization of this program and also explores the attitudes towards Mathematics evidenced by the literature on the subject, based on constructs of the Psychology of Mathematics Education. The methodology, of a qualitative approach, was based on a Conversation Round about Mathematics, its teaching and learning evaluation processes. Knowing the forms of mathematical representation was an important way to understand how teachers in training conceive this area of knowledge and what attitudes they declare to have when the subject is mathematics, its contents, and teaching. As a result, we present indicators for working with teacher training in the context of Parfor, especially in the Amazon region, a mong which the valorization of the local mathematical knowledge production may be the way to problematize mathematics and to perceive the reading of the world through the lens of the one who teaches Mathematics in the initial years of Basic Education: the pedagogue.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-29T11:14:52Z
2023-07-29T11:14:52Z
2023-05-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023.
1980-4415
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/244839
10.1590/1980-4415v37n75a02
S0103-636X2023000100024
S0103-636X2023000100024.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v37n75a02
http://hdl.handle.net/11449/244839
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 37, n. 75, p. 24-48, 2023.
1980-4415
0103-636X
10.1590/1980-4415v37n75a02
S0103-636X2023000100024
S0103-636X2023000100024.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 24-48
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129314287255552