O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753
http://hdl.handle.net/11449/142269
Resumo: The purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language.
id UNSP_b88c255c6a3fbbe8031b0e0279823571
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142269
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeiraExperienceSpanish as foreign languageDidactic resourcesExperiênciaEspanhol/LERecursos didáticosThe purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language.O presente trabalho pretende compartilhar algumas experiências vivenciadas em nosso estágio de docência de Língua Espanhola, realizado no Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP), da Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, no segundo semestre de 2014. Na ocasião, realizámos nosso estágio numa turma de nível intermediário, com a qual objetivávamos desenvolver um trabalho que contemplasse as quatro habilidades: compreensão oral, compreensão leitora, prática escrita e prática oral. Dentro dessa perspectiva, nosso intuito era oferecer atividades que permitissem aos alunos o desenvolvimento de sua criatividade, bem como a ampliação de sua consciência social, conforme pontuam as OCEM (2006), para o ensino de línguas estrangeiras. Para tanto, utilizamos recursos variados, especialmente músicas hispânicas, a partir das quais propusemos atividades que contemplavam diversos aspectos, como a pronúncia e os diferentes sotaques, elementos de relevância no ensino de línguas e que, no caso específico do espanhol, abarcam uma grande variedade, uma vez que se trata de uma língua falada em mais de vinte países. Os alunos apresentaram uma resposta muito positiva frente à aplicação das atividades e pudemos constatar a eficácia da música como recurso didático para o ensino e a aprendizagem significativa de uma língua estrangeira.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]2016-08-04T13:34:55Z2016-08-04T13:34:55Z2015-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/17538º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142269ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf15543675499027700000-0002-2041-9795PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-12T06:11:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142269Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-12T06:11:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
title O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
spellingShingle O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]
Experience
Spanish as foreign language
Didactic resources
Experiência
Espanhol/LE
Recursos didáticos
title_short O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
title_full O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
title_fullStr O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
title_full_unstemmed O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
title_sort O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
author Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]
author_facet Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]
Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]
author_role author
author2 Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]
Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Experience
Spanish as foreign language
Didactic resources
Experiência
Espanhol/LE
Recursos didáticos
topic Experience
Spanish as foreign language
Didactic resources
Experiência
Espanhol/LE
Recursos didáticos
description The purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-02
2016-08-04T13:34:55Z
2016-08-04T13:34:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142269
ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf
1554367549902770
0000-0002-2041-9795
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753
http://hdl.handle.net/11449/142269
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf
1554367549902770
0000-0002-2041-9795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-7
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964908590202880