O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753 http://hdl.handle.net/11449/142269 |
Resumo: | The purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language. |
id |
UNSP_b88c255c6a3fbbe8031b0e0279823571 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142269 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeiraExperienceSpanish as foreign languageDidactic resourcesExperiênciaEspanhol/LERecursos didáticosThe purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language.O presente trabalho pretende compartilhar algumas experiências vivenciadas em nosso estágio de docência de Língua Espanhola, realizado no Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP), da Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, no segundo semestre de 2014. Na ocasião, realizámos nosso estágio numa turma de nível intermediário, com a qual objetivávamos desenvolver um trabalho que contemplasse as quatro habilidades: compreensão oral, compreensão leitora, prática escrita e prática oral. Dentro dessa perspectiva, nosso intuito era oferecer atividades que permitissem aos alunos o desenvolvimento de sua criatividade, bem como a ampliação de sua consciência social, conforme pontuam as OCEM (2006), para o ensino de línguas estrangeiras. Para tanto, utilizamos recursos variados, especialmente músicas hispânicas, a partir das quais propusemos atividades que contemplavam diversos aspectos, como a pronúncia e os diferentes sotaques, elementos de relevância no ensino de línguas e que, no caso específico do espanhol, abarcam uma grande variedade, uma vez que se trata de uma língua falada em mais de vinte países. Os alunos apresentaram uma resposta muito positiva frente à aplicação das atividades e pudemos constatar a eficácia da música como recurso didático para o ensino e a aprendizagem significativa de uma língua estrangeira.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Letras Modernas, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, Gabriel Maciel [UNESP]Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP]2016-08-04T13:34:55Z2016-08-04T13:34:55Z2015-09-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/17538º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142269ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf15543675499027700000-0002-2041-9795PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T20:23:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142269Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:28:00.942802Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
title |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
spellingShingle |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira Pereira, Gabriel Maciel [UNESP] Experience Spanish as foreign language Didactic resources Experiência Espanhol/LE Recursos didáticos |
title_short |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
title_full |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
title_fullStr |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
title_sort |
O uso da música como recurso didático no ensino de espanhol como língua estrangeira |
author |
Pereira, Gabriel Maciel [UNESP] |
author_facet |
Pereira, Gabriel Maciel [UNESP] Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Gabriel Maciel [UNESP] Miranda, Kátia Rodrigues Mello [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experience Spanish as foreign language Didactic resources Experiência Espanhol/LE Recursos didáticos |
topic |
Experience Spanish as foreign language Didactic resources Experiência Espanhol/LE Recursos didáticos |
description |
The purpose of this work is to share some experiences lived in our teacher training of Spanish language, performed in Centro de Línguas e Desenvolvimento de Professores (CLDP) of Faculdade de Ciências e Letras de Assis – UNESP, in the second semester of 2014. On the occasion, we worked with an intermediate class, which had in common the aim of contemplating the four skills: listening, reading, writing and speaking. Furthermore, our intention was to prepare activities that allowed the students to develop their creativity, as well as to increase their social conscience, according to the OCEM (2006), for the teaching of foreign languages. In order to do this, we used different resources, among them stood out the utilization of Hispanic songs. From the songs we proposed activities that considered diverse aspects, as the pronunciation and distinct accents, elements of relevance in language teaching and that, in the specific case of Spanish, contain a huge variety, once it is about a language spoken over twenty countries. The students showed a very positive return in front of the application of activities and we could verify the efficacy of this resource to the teaching and the significant learning of a foreign language. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-02 2016-08-04T13:34:55Z 2016-08-04T13:34:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142269 ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf 1554367549902770 0000-0002-2041-9795 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1753 http://hdl.handle.net/11449/142269 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-07-pereira.pdf 1554367549902770 0000-0002-2041-9795 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-7 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128815284617216 |