A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/110655 |
Resumo: | This research refers to the field of children’s musical education, giving emphasis to the relationship among education, music and childhood. It is recognized as a bibliographic theoretical study, which mainly analyzes theses and academic paperwork production, under a critical manner, in the period between 1996 and 2012, originated from postgraduation courses at Brazilian universities, concerning musical education directed to children from 0 to 6 years old in Brazil, collected in the Bank of Theses of CAPES and in the websites of Post-Graduation Programs (PPG in Portuguese) in Music and Education. The target is mapping this field with the aim to document it, taking into account the Gamboa methodological perspective (1987) of the technical, thematic and theoretical level viewpoints, and observe possible streamlines and perspectives arising from international literature, together with a study on articles in Newspapers and International Periodicals considered relevant to the Music Educational area. Field variability and different viewpoints and bonds that researchers establish with the object and focus on the research are also emphasized. The socialization of this knowledge can exploit the State and society in the elaboration and orientation of public policies, implementation and evaluation of educational programs in the specific field of children’s musical education |
id |
UNSP_b8a56dab596d5885ee46c4281ff32cd7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/110655 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivasMusica - Instrução e estudoMusica na educação pre-escolarEducação de criançasMusic Instruction and studyBrasilThis research refers to the field of children’s musical education, giving emphasis to the relationship among education, music and childhood. It is recognized as a bibliographic theoretical study, which mainly analyzes theses and academic paperwork production, under a critical manner, in the period between 1996 and 2012, originated from postgraduation courses at Brazilian universities, concerning musical education directed to children from 0 to 6 years old in Brazil, collected in the Bank of Theses of CAPES and in the websites of Post-Graduation Programs (PPG in Portuguese) in Music and Education. The target is mapping this field with the aim to document it, taking into account the Gamboa methodological perspective (1987) of the technical, thematic and theoretical level viewpoints, and observe possible streamlines and perspectives arising from international literature, together with a study on articles in Newspapers and International Periodicals considered relevant to the Music Educational area. Field variability and different viewpoints and bonds that researchers establish with the object and focus on the research are also emphasized. The socialization of this knowledge can exploit the State and society in the elaboration and orientation of public policies, implementation and evaluation of educational programs in the specific field of children’s musical educationEsta pesquisa insere-se no campo da educação musical infantil, enfatizando a relação entre educação, música e infância. Caracteriza-se como um estudo teórico-bibliográfico do tipo estado da arte cujo objeto principal é a análise crítica da produção acadêmica de teses e dissertações defendidas entre 1996 e 2012, oriundas dos cursos de Pós- Graduação de universidades brasileiras, acerca da educação musical de crianças de 0 a 6 anos no Brasil, coletada no Banco de Teses da CAPES e nos sites dos Programas de Pós-Graduação (PPG) em Música e em Educação. Busca-se mapear esse campo, com o objetivo de documentá-lo, tendo em conta a perspectiva metodológica de Sanches Gamboa (1987), da ótica dos níveis técnico, temático e teórico e observar os possíveis rumos e perspectivas do campo que despontam da literatura internacional, com um levantamento de artigos em Jornais e Anais Internacionais relevantes para a área da Educação Musical. Destaca-se na pesquisa a variabilidade do campo e as diferentes visões que os pesquisadores estabelecem com o objeto e com o foco das pesquisas. A socialização desses conhecimentos podem instrumentalizar o Estado e a sociedade na elaboração e orientação de políticas públicas, implantação e avaliação de programas educacionais no campo específico da educação musical infantilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kerr, Dorotéa Machado [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nieri, Debora [UNESP]2014-11-10T11:09:56Z2014-11-10T11:09:56Z2014-03-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis270 f.: il.application/pdfNIERI, Debora. A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas. 2014. 270 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110655000795571000795571.pdf33004013066P36082633521601522Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-07T06:15:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110655Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:40:19.895808Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
title |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
spellingShingle |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas Nieri, Debora [UNESP] Musica - Instrução e estudo Musica na educação pre-escolar Educação de crianças Music Instruction and study Brasil |
title_short |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
title_full |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
title_fullStr |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
title_full_unstemmed |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
title_sort |
A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas |
author |
Nieri, Debora [UNESP] |
author_facet |
Nieri, Debora [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Kerr, Dorotéa Machado [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nieri, Debora [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Musica - Instrução e estudo Musica na educação pre-escolar Educação de crianças Music Instruction and study Brasil |
topic |
Musica - Instrução e estudo Musica na educação pre-escolar Educação de crianças Music Instruction and study Brasil |
description |
This research refers to the field of children’s musical education, giving emphasis to the relationship among education, music and childhood. It is recognized as a bibliographic theoretical study, which mainly analyzes theses and academic paperwork production, under a critical manner, in the period between 1996 and 2012, originated from postgraduation courses at Brazilian universities, concerning musical education directed to children from 0 to 6 years old in Brazil, collected in the Bank of Theses of CAPES and in the websites of Post-Graduation Programs (PPG in Portuguese) in Music and Education. The target is mapping this field with the aim to document it, taking into account the Gamboa methodological perspective (1987) of the technical, thematic and theoretical level viewpoints, and observe possible streamlines and perspectives arising from international literature, together with a study on articles in Newspapers and International Periodicals considered relevant to the Music Educational area. Field variability and different viewpoints and bonds that researchers establish with the object and focus on the research are also emphasized. The socialization of this knowledge can exploit the State and society in the elaboration and orientation of public policies, implementation and evaluation of educational programs in the specific field of children’s musical education |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-11-10T11:09:56Z 2014-11-10T11:09:56Z 2014-03-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NIERI, Debora. A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas. 2014. 270 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014. http://hdl.handle.net/11449/110655 000795571 000795571.pdf 33004013066P3 6082633521601522 |
identifier_str_mv |
NIERI, Debora. A pesquisa brasileira em educação musical infantil: tendências teórico-metodológicas e perspectivas. 2014. 270 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2014. 000795571 000795571.pdf 33004013066P3 6082633521601522 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/110655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
270 f.: il. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129105017700352 |