As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/214868 |
Resumo: | Nelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958). |
id |
UNSP_b956a962218e8b5eb42c804fd4569929 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/214868 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininasThe women of Nelson Rodrigues: the framing of conflict based in female actionNelson RodriguesTeatro modernoPersonagem femininaNelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).Nelson Rodrigues é uma figura polêmica, conhecido em grande parte por sua revelação das máscaras humanas através da efetiva investigação das mazelas sociais nas relações interpessoais. Com opiniões divergentes e contraditórias, o dramaturgo constrói peças que beiram o absurdo, se valendo de recursos revolucionários no cenário do teatro brasileiro (rompendo com a figura clássica enquanto a satiriza). Partindo da hipótese de que há uma obsessão pelo gênero feminino em suas obras, o presente projeto visa explorar como esse aspecto é fundamental na construção do conflito dramático, a fim de entender a ironia que permeia a caracterização das relações femininas. Para tanto, a análise pretende cotejar três obras do dramaturgo: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Junqueira, Renata Soares [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salvático, Carolina Ubal [UNESP]2021-10-25T16:59:17Z2021-10-25T16:59:17Z2021-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/214868porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-11-10T06:08:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/214868Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:17:05.469029Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas The women of Nelson Rodrigues: the framing of conflict based in female action |
title |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
spellingShingle |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas Salvático, Carolina Ubal [UNESP] Nelson Rodrigues Teatro moderno Personagem feminina |
title_short |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
title_full |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
title_fullStr |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
title_full_unstemmed |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
title_sort |
As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas |
author |
Salvático, Carolina Ubal [UNESP] |
author_facet |
Salvático, Carolina Ubal [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Junqueira, Renata Soares [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salvático, Carolina Ubal [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nelson Rodrigues Teatro moderno Personagem feminina |
topic |
Nelson Rodrigues Teatro moderno Personagem feminina |
description |
Nelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958). |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25T16:59:17Z 2021-10-25T16:59:17Z 2021-03-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/214868 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/214868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128783993012224 |