As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salvático, Carolina Ubal [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/214868
Resumo: Nelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).
id UNSP_b956a962218e8b5eb42c804fd4569929
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/214868
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininasThe women of Nelson Rodrigues: the framing of conflict based in female actionNelson RodriguesTeatro modernoPersonagem femininaNelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).Nelson Rodrigues é uma figura polêmica, conhecido em grande parte por sua revelação das máscaras humanas através da efetiva investigação das mazelas sociais nas relações interpessoais. Com opiniões divergentes e contraditórias, o dramaturgo constrói peças que beiram o absurdo, se valendo de recursos revolucionários no cenário do teatro brasileiro (rompendo com a figura clássica enquanto a satiriza). Partindo da hipótese de que há uma obsessão pelo gênero feminino em suas obras, o presente projeto visa explorar como esse aspecto é fundamental na construção do conflito dramático, a fim de entender a ironia que permeia a caracterização das relações femininas. Para tanto, a análise pretende cotejar três obras do dramaturgo: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Junqueira, Renata Soares [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Salvático, Carolina Ubal [UNESP]2021-10-25T16:59:17Z2021-10-25T16:59:17Z2021-03-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/214868porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2023-11-10T06:08:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/214868Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:17:05.469029Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
The women of Nelson Rodrigues: the framing of conflict based in female action
title As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
spellingShingle As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
Salvático, Carolina Ubal [UNESP]
Nelson Rodrigues
Teatro moderno
Personagem feminina
title_short As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
title_full As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
title_fullStr As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
title_full_unstemmed As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
title_sort As mulheres de Nelson Rodrigues: a construção do conflito a partir das relações femininas
author Salvático, Carolina Ubal [UNESP]
author_facet Salvático, Carolina Ubal [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Junqueira, Renata Soares [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvático, Carolina Ubal [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Nelson Rodrigues
Teatro moderno
Personagem feminina
topic Nelson Rodrigues
Teatro moderno
Personagem feminina
description Nelson Rodrigues is a controversial figure, known mostly for his revelation of human masks through the effective investigation of social ills in interpersonal relationships. With divergent and contradictory opinions, the playwright builds plays that border on the absurd, using revolutionary resources in the Brazilian theater scene (breaking with the classical figure while satirizing it). Based on the hypothesis that there is an obsession with the female gender in his works, the present project aims to explore how this aspect is fundamental in the construction of dramatic conflict, in order to understand the irony that permeates the characterization of female relationships. Therefore, the analysis intends to collate three plays by the playwright: Vestido De Noiva (1943), A Falecida (1953) e Os sete gatinhos (1958).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-25T16:59:17Z
2021-10-25T16:59:17Z
2021-03-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/214868
url http://hdl.handle.net/11449/214868
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128783993012224