O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714 http://hdl.handle.net/11449/142340 |
Resumo: | The Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties. |
id |
UNSP_bac4b31a66166c1565771edf8408c14e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/142340 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)Digital technologies of information and communicationInclusionIntellectual disabilityTecnologias digitais de informação e comunicaçãoInclusãoDeficiência intelectualThe Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties.A inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) vem auxiliando estudantes e professores no processo de ensino aprendizagem, pois estas podem estar diretamente ligadas a construção do conhecimento. Neste sentido esta pesquisa tem por objetivo utilizar as TDIC para criar situações de aprendizagem que visem a inclusão social educacional e digital de estudantes com deficiência intelectual. Este trabalho está ligado ao Grupo de Pesquisa Ambientes Potencializadores para a Inclusão (API), grupo que atua no Centro de promoção para a inclusão escolar, digital e social (CPIDES), onde são realizados atendimentos educacionais especializados. Nos atendimentos os estagiários e estudantes são orientados a trabalhar com os aspectos da autonomia dos estudantes, buscando sua inclusão, social, escolar e digital. O desenvolvimento da metodologia tem caráter qualitativa. A partir disso, realizamos intervenções utilizando as TDIC, como uma estratégia pedagógica, que permitiu ao aluno estudado o desenvolvimento de habilidades e competências que significaram avanços significativos para o seu processo de ensino aprendizagem. Os atendimentos têm contribuído para potencializar as habilidades do estudante minimizando assim o que sempre foi encarado como dificuldades.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Estatística, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]Tinti, Marcela Corrêa [UNESP]Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP]Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]2016-08-04T13:35:08Z2016-08-04T13:35:08Z2015-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/7148º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142340ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf7346754405819238PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T18:18:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142340Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:31.226168Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
title |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
spellingShingle |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP] Digital technologies of information and communication Inclusion Intellectual disability Tecnologias digitais de informação e comunicação Inclusão Deficiência intelectual |
title_short |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
title_full |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
title_fullStr |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
title_full_unstemmed |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
title_sort |
O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI) |
author |
Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP] |
author_facet |
Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP] Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP] Tinti, Marcela Corrêa [UNESP] Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP] Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP] Tinti, Marcela Corrêa [UNESP] Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP] Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP] |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP] Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP] Tinti, Marcela Corrêa [UNESP] Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP] Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital technologies of information and communication Inclusion Intellectual disability Tecnologias digitais de informação e comunicação Inclusão Deficiência intelectual |
topic |
Digital technologies of information and communication Inclusion Intellectual disability Tecnologias digitais de informação e comunicação Inclusão Deficiência intelectual |
description |
The Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-27 2016-08-04T13:35:08Z 2016-08-04T13:35:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 http://hdl.handle.net/11449/142340 ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf 7346754405819238 |
url |
http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714 http://hdl.handle.net/11449/142340 |
identifier_str_mv |
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015. 2176-9761 ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf 7346754405819238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Congresso de extensão universitária da UNESP |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-4 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129401665093632 |