O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP], Tinti, Marcela Corrêa [UNESP], Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP], Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714
http://hdl.handle.net/11449/142340
Resumo: The Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties.
id UNSP_bac4b31a66166c1565771edf8408c14e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142340
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)Digital technologies of information and communicationInclusionIntellectual disabilityTecnologias digitais de informação e comunicaçãoInclusãoDeficiência intelectualThe Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties.A inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) vem auxiliando estudantes e professores no processo de ensino aprendizagem, pois estas podem estar diretamente ligadas a construção do conhecimento. Neste sentido esta pesquisa tem por objetivo utilizar as TDIC para criar situações de aprendizagem que visem a inclusão social educacional e digital de estudantes com deficiência intelectual. Este trabalho está ligado ao Grupo de Pesquisa Ambientes Potencializadores para a Inclusão (API), grupo que atua no Centro de promoção para a inclusão escolar, digital e social (CPIDES), onde são realizados atendimentos educacionais especializados. Nos atendimentos os estagiários e estudantes são orientados a trabalhar com os aspectos da autonomia dos estudantes, buscando sua inclusão, social, escolar e digital. O desenvolvimento da metodologia tem caráter qualitativa. A partir disso, realizamos intervenções utilizando as TDIC, como uma estratégia pedagógica, que permitiu ao aluno estudado o desenvolvimento de habilidades e competências que significaram avanços significativos para o seu processo de ensino aprendizagem. Os atendimentos têm contribuído para potencializar as habilidades do estudante minimizando assim o que sempre foi encarado como dificuldades.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Estatística, Faculdade de Ciências e Tecnologia de Presidente PrudenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]Tinti, Marcela Corrêa [UNESP]Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP]Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]2016-08-04T13:35:08Z2016-08-04T13:35:08Z2015-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-4application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/7148º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142340ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf7346754405819238PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T18:18:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142340Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:31.226168Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
title O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
spellingShingle O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]
Digital technologies of information and communication
Inclusion
Intellectual disability
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Inclusão
Deficiência intelectual
title_short O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
title_full O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
title_fullStr O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
title_full_unstemmed O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
title_sort O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) para a inclusão de estudantes com deficiência intelectual (DI)
author Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]
author_facet Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]
Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]
Tinti, Marcela Corrêa [UNESP]
Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP]
Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]
author_role author
author2 Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]
Tinti, Marcela Corrêa [UNESP]
Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP]
Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Luiz Fernando da Silva [UNESP]
Schlünzen, Elisa Tomoe Moriya [UNESP]
Tinti, Marcela Corrêa [UNESP]
Santos, Danielle Aparecida do Nascimento [UNESP]
Lima, Ana Virginia Isiano [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Digital technologies of information and communication
Inclusion
Intellectual disability
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Inclusão
Deficiência intelectual
topic Digital technologies of information and communication
Inclusion
Intellectual disability
Tecnologias digitais de informação e comunicação
Inclusão
Deficiência intelectual
description The Integration of Information and Communication Digital Technologies (TDIC) has been helping students and teachers in the process of teaching and learning, as these can be directly linked to knowledge construction. In this sense has by this search Purpose use as TDIC paragraph create learning situations That aimed at social and digital Educational Inclusion of Students with Intellectual Disabilities. This work is linked to the Group for Research Environments enhancers paragraph Inclusion (API), that group operates in Promotion Centre paragraph a school inclusion, digital and social (CPIDES), where are done Specialized Educational calls. in attendance os trainees and students are asked to work there with aspects of the autonomy of students, seeking your inclusion, social, educational and digital. the development methodology has qualitative character. the from this starting, we perform interventions using as tdic, as a pedagogical strategy, that allowed the student studied the skills and skills development that meant significant advances for his teaching and learning process. The sessions has contributed paragraph as enhance student skills minimizing so what has always viewed as difficulties.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-27
2016-08-04T13:35:08Z
2016-08-04T13:35:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142340
ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf
7346754405819238
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/714
http://hdl.handle.net/11449/142340
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-4, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-04-lourenco.pdf
7346754405819238
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-4
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129401665093632