Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schneider, Eduarda Maria
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Meglhioratti, Fernanda Aparecida, Soares, Alexandre Sebastião Ferrari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118
http://hdl.handle.net/11449/157986
Resumo: ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications.
id UNSP_bbfc3cfa4d53e12dd876133c2119433a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157986
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científicaReflexiones de un grupo de profesores acerca del mejoramiento genético humano a partir de discusiones de textos de divulgación científicaReflections of a teacher group on human genetic improvement from discussions of scientific divulgation textsTeacher EducationScience EducationEugenics.Formação de ProfessoresEnsino de CiênciasEugenia.ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications.RESUMEN: La posibilidad de la manipulación genética humana suscita serios cuestionamientos éticos. En ese contexto, se tiene el objetivo de analizar los sentidos producidos en discursos de profesores a partir de la lectura y la reflexión de textos de divulgación científica acerca del tema. La investigación se realizó por medio de la aplicación de cuestionarios y video grabación de las hablas de 17 profesores durante un curso de formación continuada. Se organizaron y se analizaron los datos constituidos considerándose el Análisis del Discurso Francés. Los resultados indicaron que la formación discursiva e ideológica de los maestros y las reflexiones suscitadas durante el curso contribuyeron a que los docentes comprendieran los distintos sentidos producidos por los discursos de las actuales técnicas de manipulación genética humana y sus aproximaciones ideológicas al “viejo discurso eugenésico” y sus implicaciones éticas.RESUMO: A possibilidade da manipulação genética humana levanta sérios questionamentos éticos. Nesse contexto objetiva-se analisar os sentidos produzidos em discursos de professores a partir da leitura e reflexão de textos de divulgação científica acerca do tema. A pesquisa foi realizada por meio da aplicação de questionários e vídeo gravação das falas de 17 professores durante um curso de formação continuada. Os dados constituídos foram organizados e analisados mediante Análise de Discurso Francesa. Os resultados apontaram que a formação discursiva e ideológica dos professores e as reflexões suscitadas durante o curso contribuíram para os docentes compreenderem os diferentes sentidos produzidos pelos discursos das atuais técnicas de manipulação genética humana e suas aproximações ideológicas com o “velho discurso eugênico” e suas implicações éticas.Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa HelenaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal FluminenseUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa HelenaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal FluminenseSchneider, Eduarda MariaMeglhioratti, Fernanda AparecidaSoares, Alexandre Sebastião Ferrari2018-11-12T17:27:50Z2018-11-12T17:27:50Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/15798610.1590/1983-21172017190118S1983-21172017000100218S1983-21172017000100218.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-05T06:06:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157986Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:56:29.179350Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
Reflexiones de un grupo de profesores acerca del mejoramiento genético humano a partir de discusiones de textos de divulgación científica
Reflections of a teacher group on human genetic improvement from discussions of scientific divulgation texts
title Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
spellingShingle Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
Schneider, Eduarda Maria
Teacher Education
Science Education
Eugenics.
Formação de Professores
Ensino de Ciências
Eugenia.
title_short Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
title_full Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
title_fullStr Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
title_full_unstemmed Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
title_sort Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
author Schneider, Eduarda Maria
author_facet Schneider, Eduarda Maria
Meglhioratti, Fernanda Aparecida
Soares, Alexandre Sebastião Ferrari
author_role author
author2 Meglhioratti, Fernanda Aparecida
Soares, Alexandre Sebastião Ferrari
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa Helena
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal Fluminense
dc.contributor.author.fl_str_mv Schneider, Eduarda Maria
Meglhioratti, Fernanda Aparecida
Soares, Alexandre Sebastião Ferrari
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Education
Science Education
Eugenics.
Formação de Professores
Ensino de Ciências
Eugenia.
topic Teacher Education
Science Education
Eugenics.
Formação de Professores
Ensino de Ciências
Eugenia.
description ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-12T17:27:50Z
2018-11-12T17:27:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/157986
10.1590/1983-21172017190118
S1983-21172017000100218
S1983-21172017000100218.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118
http://hdl.handle.net/11449/157986
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.
1983-2117
10.1590/1983-21172017190118
S1983-21172017000100218
S1983-21172017000100218.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128724201111552