Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118 http://hdl.handle.net/11449/157986 |
Resumo: | ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications. |
id |
UNSP_bbfc3cfa4d53e12dd876133c2119433a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157986 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científicaReflexiones de un grupo de profesores acerca del mejoramiento genético humano a partir de discusiones de textos de divulgación científicaReflections of a teacher group on human genetic improvement from discussions of scientific divulgation textsTeacher EducationScience EducationEugenics.Formação de ProfessoresEnsino de CiênciasEugenia.ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications.RESUMEN: La posibilidad de la manipulación genética humana suscita serios cuestionamientos éticos. En ese contexto, se tiene el objetivo de analizar los sentidos producidos en discursos de profesores a partir de la lectura y la reflexión de textos de divulgación científica acerca del tema. La investigación se realizó por medio de la aplicación de cuestionarios y video grabación de las hablas de 17 profesores durante un curso de formación continuada. Se organizaron y se analizaron los datos constituidos considerándose el Análisis del Discurso Francés. Los resultados indicaron que la formación discursiva e ideológica de los maestros y las reflexiones suscitadas durante el curso contribuyeron a que los docentes comprendieran los distintos sentidos producidos por los discursos de las actuales técnicas de manipulación genética humana y sus aproximaciones ideológicas al “viejo discurso eugenésico” y sus implicaciones éticas.RESUMO: A possibilidade da manipulação genética humana levanta sérios questionamentos éticos. Nesse contexto objetiva-se analisar os sentidos produzidos em discursos de professores a partir da leitura e reflexão de textos de divulgação científica acerca do tema. A pesquisa foi realizada por meio da aplicação de questionários e vídeo gravação das falas de 17 professores durante um curso de formação continuada. Os dados constituídos foram organizados e analisados mediante Análise de Discurso Francesa. Os resultados apontaram que a formação discursiva e ideológica dos professores e as reflexões suscitadas durante o curso contribuíram para os docentes compreenderem os diferentes sentidos produzidos pelos discursos das atuais técnicas de manipulação genética humana e suas aproximações ideológicas com o “velho discurso eugênico” e suas implicações éticas.Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa HelenaUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal FluminenseUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa HelenaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal FluminenseSchneider, Eduarda MariaMeglhioratti, Fernanda AparecidaSoares, Alexandre Sebastião Ferrari2018-11-12T17:27:50Z2018-11-12T17:27:50Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/15798610.1590/1983-21172017190118S1983-21172017000100218S1983-21172017000100218.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-05T06:06:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157986Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:56:29.179350Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica Reflexiones de un grupo de profesores acerca del mejoramiento genético humano a partir de discusiones de textos de divulgación científica Reflections of a teacher group on human genetic improvement from discussions of scientific divulgation texts |
title |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
spellingShingle |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica Schneider, Eduarda Maria Teacher Education Science Education Eugenics. Formação de Professores Ensino de Ciências Eugenia. |
title_short |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
title_full |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
title_fullStr |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
title_full_unstemmed |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
title_sort |
Reflexões de um grupo de professores acerca do melhoramento genético humano a partir de discussões de textos de divulgação científica |
author |
Schneider, Eduarda Maria |
author_facet |
Schneider, Eduarda Maria Meglhioratti, Fernanda Aparecida Soares, Alexandre Sebastião Ferrari |
author_role |
author |
author2 |
Meglhioratti, Fernanda Aparecida Soares, Alexandre Sebastião Ferrari |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Santa Helena Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal Fluminense |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Eduarda Maria Meglhioratti, Fernanda Aparecida Soares, Alexandre Sebastião Ferrari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Education Science Education Eugenics. Formação de Professores Ensino de Ciências Eugenia. |
topic |
Teacher Education Science Education Eugenics. Formação de Professores Ensino de Ciências Eugenia. |
description |
ABSTRACT: The possibility of human genetic manipulation raises serious ethical questions. In this context, the objective of this article is to analyze the meanings produced in teachers’ discourses based on the reading and reflection of scientific papers about the theme. The research have used the application of questionnaires and video recording of the speeches of 17 teachers during a course of continuing education. The obtained data were organized and analyzed using French Discourse Analysis. The results pointed out that the discursive and ideological formation of the teachers and their reflections during the course have contributed to their understanding of the different senses produced by the discourses of the present techniques of human genetic manipulation and their ideological approaches with the “old eugenic discourse” and its ethical implications. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-11-12T17:27:50Z 2018-11-12T17:27:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/157986 10.1590/1983-21172017190118 S1983-21172017000100218 S1983-21172017000100218.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172017190118 http://hdl.handle.net/11449/157986 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 19, p. -, 2017. 1983-2117 10.1590/1983-21172017190118 S1983-21172017000100218 S1983-21172017000100218.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128724201111552 |