A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria Elvira [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/123296
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/29-04-2015/000822836.pdf
Resumo: The present thesis has the aim of building a dialogue between some aspects of two fundamental academic currents academic to Psychology and Education: Jean Piaget’s and Paulo Freire’s theories. With this intention, it shows, in a dialogical way, Jean Piaget’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, assimilation/ accommodation/adaptation, balancing (equilibração) and reflect adaptation/consciousness thinking and Paulo Freire’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, Liberating Education and transitive consciousness, looking for their similarities through dialogue. Understanding this dialogue as possible, the thesis looks forward discussing the importance of this theoretical meeting and aims at Transdisciplinarity Theory the path through this two theories and all who are involved inside the educational process/crossing/way can be potentialized in this educational and psychological meetings. Based on these theories, the thesis suggests a dialogical and, why not to say, happy and transcendent Education and Psychology for subjects and sciences inside this process
id UNSP_bcaab945e04a766279810a418070776f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/123296
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo FreirePiaget, Jean, 1896-1980Freire, Paulo, 1921-1997PsicologiaEducaçãoEducationThe present thesis has the aim of building a dialogue between some aspects of two fundamental academic currents academic to Psychology and Education: Jean Piaget’s and Paulo Freire’s theories. With this intention, it shows, in a dialogical way, Jean Piaget’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, assimilation/ accommodation/adaptation, balancing (equilibração) and reflect adaptation/consciousness thinking and Paulo Freire’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, Liberating Education and transitive consciousness, looking for their similarities through dialogue. Understanding this dialogue as possible, the thesis looks forward discussing the importance of this theoretical meeting and aims at Transdisciplinarity Theory the path through this two theories and all who are involved inside the educational process/crossing/way can be potentialized in this educational and psychological meetings. Based on these theories, the thesis suggests a dialogical and, why not to say, happy and transcendent Education and Psychology for subjects and sciences inside this processA presente tese tem o objetivo de construir um diálogo entre alguns aspectos funcionais de duas correntes fundamentais para as áreas da Psicologia e da Educação: as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire. Com esta intenção, de forma dialógica, apresenta os aspectos e as noções funcionais de dialética, interação, atividade, assimilação/acomodação/adaptação, equilibração e adaptação reflexionante/tomada de consciência de Jean Piaget e os aspectos e as noções funcionais de dialética, interação, atividade, Educação Libertadora e consciência transitiva de Paulo Freire, buscando suas semelhanças em diálogo. Entendendo essa interlocução como possível, a tese pretende discutir a importância deste encontro teórico e busca, na Teoria Transdisciplinar o caminho para que as duas correntes teóricas e todos os envolvidos no processo/travessia/caminho educacional, sejam potencializados nestes encontros educacionais e psicológicos. Ancorada nestas teorias, propõe uma Educação e uma Psicologia dialógica e, por que não dizer, alegre e transcendente para os sujeitos e para as ciências envolvidos nesse processoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Maria Elvira [UNESP]2015-05-14T16:53:18Z2015-05-14T16:53:18Z2014-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis121 f.application/pdfMARTINS, Maria Elvira. A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire. 2014. 121 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2014.http://hdl.handle.net/11449/123296000822836http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/29-04-2015/000822836.pdf33004048021P60960007219314990Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-18T14:02:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/123296Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:42:26.050748Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
title A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
spellingShingle A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
Martins, Maria Elvira [UNESP]
Piaget, Jean, 1896-1980
Freire, Paulo, 1921-1997
Psicologia
Educação
Education
title_short A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
title_full A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
title_fullStr A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
title_full_unstemmed A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
title_sort A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire
author Martins, Maria Elvira [UNESP]
author_facet Martins, Maria Elvira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Constantino, Elizabeth Piemonte [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Maria Elvira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Piaget, Jean, 1896-1980
Freire, Paulo, 1921-1997
Psicologia
Educação
Education
topic Piaget, Jean, 1896-1980
Freire, Paulo, 1921-1997
Psicologia
Educação
Education
description The present thesis has the aim of building a dialogue between some aspects of two fundamental academic currents academic to Psychology and Education: Jean Piaget’s and Paulo Freire’s theories. With this intention, it shows, in a dialogical way, Jean Piaget’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, assimilation/ accommodation/adaptation, balancing (equilibração) and reflect adaptation/consciousness thinking and Paulo Freire’s functional aspects and notions of dialectic, interaction, activity, Liberating Education and transitive consciousness, looking for their similarities through dialogue. Understanding this dialogue as possible, the thesis looks forward discussing the importance of this theoretical meeting and aims at Transdisciplinarity Theory the path through this two theories and all who are involved inside the educational process/crossing/way can be potentialized in this educational and psychological meetings. Based on these theories, the thesis suggests a dialogical and, why not to say, happy and transcendent Education and Psychology for subjects and sciences inside this process
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-15
2015-05-14T16:53:18Z
2015-05-14T16:53:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Maria Elvira. A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire. 2014. 121 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/123296
000822836
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/29-04-2015/000822836.pdf
33004048021P6
0960007219314990
identifier_str_mv MARTINS, Maria Elvira. A construção da novidade: diálogos (im)pertinentes entre as teorias de Jean Piaget e Paulo Freire. 2014. 121 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2014.
000822836
33004048021P6
0960007219314990
url http://hdl.handle.net/11449/123296
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/29-04-2015/000822836.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 121 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129107856195584