Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040011 http://hdl.handle.net/11449/183773 |
Resumo: | Abstract: This article presents an analysis of arguments produced by students about the theme Energy: production, uses and environmental impacts, with the aim of contributing to the studies on the theme Environmental Education in Basic Education. The theoretical concepts that underlie our study are related to the process of social interactions, in the Vigotskian perspective, and to the production of arguments, from the standard of Toulmin. The data presented in this research were collected with students of the first grade of the High School in the discipline of Physics of a public school in the State of São Paulo. The study provides evidence that classroom work promotes an enabling environment for the emergence of valid arguments, and favors the implementation of the Environmental Education process with the critical approach. |
id |
UNSP_bd8380491e62206d3c70569d9363603b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/183773 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação AmbientalArgumentation of first year High School students on the theme of Energy: discussions in an Environmental Education perspectiveEnvironmental educationScientific argumentationBasic educationEducação ambientalArgumentação científicaEnsino básicoAbstract: This article presents an analysis of arguments produced by students about the theme Energy: production, uses and environmental impacts, with the aim of contributing to the studies on the theme Environmental Education in Basic Education. The theoretical concepts that underlie our study are related to the process of social interactions, in the Vigotskian perspective, and to the production of arguments, from the standard of Toulmin. The data presented in this research were collected with students of the first grade of the High School in the discipline of Physics of a public school in the State of São Paulo. The study provides evidence that classroom work promotes an enabling environment for the emergence of valid arguments, and favors the implementation of the Environmental Education process with the critical approach.Resumo: O presente artigo apresenta uma análise de argumentações produzidas por alunos acerca do tema Energia: produção, usos e impactos ambientais, com o objetivo de contribuir para os estudos sobre a temática Educação Ambiental no Ensino Básico. Os conceitos teóricos que embasam nosso estudo estão relacionados ao processo de interações sociais, na perspectiva vigotskiana, e à produção de argumentos, a partir do padrão de Toulmin. Os dados apresentados nessa pesquisa foram coletados com alunos da primeira série do Ensino Médio na disciplina de Física, de uma escola pública do Estado de São Paulo. O estudo traz evidências de que o trabalho em sala de aula promove um ambiente facilitador para o surgimento de argumentações válidas, e favorece a implementação do processo de Educação Ambiental com o enfoque crítico.Universidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências Programa de Pós-graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista Faculdade de Ciências Programa de Pós-graduação em Educação para a CiênciaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Galvão, Idmaura Calderaro MartinsSpazziani, Maria De LourdesMonteiro, Isabel Cristina De Castro2019-10-03T17:31:35Z2019-10-03T17:31:35Z2018-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article979-991application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040011Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 979-991, 2018.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/18377310.1590/1516-731320180040011S1516-73132018000400979S1516-73132018000400979.pdf8282678535227179SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-20T06:17:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/183773Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:47:06.989089Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental Argumentation of first year High School students on the theme of Energy: discussions in an Environmental Education perspective |
title |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
spellingShingle |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental Galvão, Idmaura Calderaro Martins Environmental education Scientific argumentation Basic education Educação ambiental Argumentação científica Ensino básico |
title_short |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
title_full |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
title_fullStr |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
title_full_unstemmed |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
title_sort |
Argumentação de alunos da primeira série do Ensino Médio sobre o tema Energia: discussões numa perspectiva de Educação Ambiental |
author |
Galvão, Idmaura Calderaro Martins |
author_facet |
Galvão, Idmaura Calderaro Martins Spazziani, Maria De Lourdes Monteiro, Isabel Cristina De Castro |
author_role |
author |
author2 |
Spazziani, Maria De Lourdes Monteiro, Isabel Cristina De Castro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galvão, Idmaura Calderaro Martins Spazziani, Maria De Lourdes Monteiro, Isabel Cristina De Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Scientific argumentation Basic education Educação ambiental Argumentação científica Ensino básico |
topic |
Environmental education Scientific argumentation Basic education Educação ambiental Argumentação científica Ensino básico |
description |
Abstract: This article presents an analysis of arguments produced by students about the theme Energy: production, uses and environmental impacts, with the aim of contributing to the studies on the theme Environmental Education in Basic Education. The theoretical concepts that underlie our study are related to the process of social interactions, in the Vigotskian perspective, and to the production of arguments, from the standard of Toulmin. The data presented in this research were collected with students of the first grade of the High School in the discipline of Physics of a public school in the State of São Paulo. The study provides evidence that classroom work promotes an enabling environment for the emergence of valid arguments, and favors the implementation of the Environmental Education process with the critical approach. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-01 2019-10-03T17:31:35Z 2019-10-03T17:31:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040011 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 979-991, 2018. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/183773 10.1590/1516-731320180040011 S1516-73132018000400979 S1516-73132018000400979.pdf 8282678535227179 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320180040011 http://hdl.handle.net/11449/183773 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 24, n. 4, p. 979-991, 2018. 1516-7313 10.1590/1516-731320180040011 S1516-73132018000400979 S1516-73132018000400979.pdf 8282678535227179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
979-991 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129248289882112 |