Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011 http://hdl.handle.net/11449/211204 |
Resumo: | This study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve. |
id |
UNSP_bdc686f58eae4d805ea21ddda19fbeb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211204 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúdeCollective construction of innovative experiences in the teaching-learning process of health professionalsCollective constructionLearningMethodologyCollective subjectDelivery of health careHealth personelConstrução coletivaAprendizagemMetodologiaSujeito coletivoCuidados de saúdePessoal e saúdeThis study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve.Sob a perspectiva do ensino e saúde, este trabalho analisa a discussão realizada durante o processo de formação de um grupo de tutores no fórum do curso de especialização em Ativação de processos de mudança na formação superior de profissionais de Saúde, no período de junho a agosto de 2005, promovido pelo Ministério da Saúde do Brasil, Fiocruz e Rede Unida, resultante do processamento do relato de prática, intitulado Quando a pergunta qualifica o olhar. O objetivo foi analisar a produção coletiva do fórum na discussão das seguintes questões, elaboradas pelo grupo durante o encontro presencial: Como se deu historicamente a construção do conceito de cuidado a partir dos diferentes saberes-profissões?; Como lidar com uma experiência focal (inovadora) de ensino-aprendizagem?; Como garantir a governabilidade-viabilidade inovadora no contexto da gestão? A questão de aprendizagem inicial foi: o que mudar para fazer a mudança? Utilizou-se como metodologia a técnica de interpretação qualitativa do discurso do sujeito coletivo, a partir do referencial teórico de Lefréve, Lefréve e Teixeira (2000).Faculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de ViçosaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Educação MédicaFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de ViçosaFerreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]Cotta, Rosângela Minardi MitreOliveira, Marilda Siriani De2021-07-14T10:20:53Z2021-07-14T10:20:53Z2009-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article240-246application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21120410.1590/S0100-55022009000200011S0100-55022009000200011S0100-55022009000200011.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:05:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:31:13.636219Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde Collective construction of innovative experiences in the teaching-learning process of health professionals |
title |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
spellingShingle |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] Collective construction Learning Methodology Collective subject Delivery of health care Health personel Construção coletiva Aprendizagem Metodologia Sujeito coletivo Cuidados de saúde Pessoal e saúde |
title_short |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
title_full |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
title_fullStr |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
title_full_unstemmed |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
title_sort |
Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde |
author |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] |
author_facet |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] Cotta, Rosângela Minardi Mitre Oliveira, Marilda Siriani De |
author_role |
author |
author2 |
Cotta, Rosângela Minardi Mitre Oliveira, Marilda Siriani De |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdade de Medicina de Marília Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal de Viçosa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP] Cotta, Rosângela Minardi Mitre Oliveira, Marilda Siriani De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Collective construction Learning Methodology Collective subject Delivery of health care Health personel Construção coletiva Aprendizagem Metodologia Sujeito coletivo Cuidados de saúde Pessoal e saúde |
topic |
Collective construction Learning Methodology Collective subject Delivery of health care Health personel Construção coletiva Aprendizagem Metodologia Sujeito coletivo Cuidados de saúde Pessoal e saúde |
description |
This study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06 2021-07-14T10:20:53Z 2021-07-14T10:20:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011 Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009. 0100-5502 1981-5271 http://hdl.handle.net/11449/211204 10.1590/S0100-55022009000200011 S0100-55022009000200011 S0100-55022009000200011.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011 http://hdl.handle.net/11449/211204 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009. 0100-5502 1981-5271 10.1590/S0100-55022009000200011 S0100-55022009000200011 S0100-55022009000200011.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
240-246 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128372925005824 |