Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Cotta, Rosângela Minardi Mitre, Oliveira, Marilda Siriani De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011
http://hdl.handle.net/11449/211204
Resumo: This study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve.
id UNSP_bdc686f58eae4d805ea21ddda19fbeb6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211204
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúdeCollective construction of innovative experiences in the teaching-learning process of health professionalsCollective constructionLearningMethodologyCollective subjectDelivery of health careHealth personelConstrução coletivaAprendizagemMetodologiaSujeito coletivoCuidados de saúdePessoal e saúdeThis study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve.Sob a perspectiva do ensino e saúde, este trabalho analisa a discussão realizada durante o processo de formação de um grupo de tutores no fórum do curso de especialização em Ativação de processos de mudança na formação superior de profissionais de Saúde, no período de junho a agosto de 2005, promovido pelo Ministério da Saúde do Brasil, Fiocruz e Rede Unida, resultante do processamento do relato de prática, intitulado Quando a pergunta qualifica o olhar. O objetivo foi analisar a produção coletiva do fórum na discussão das seguintes questões, elaboradas pelo grupo durante o encontro presencial: Como se deu historicamente a construção do conceito de cuidado a partir dos diferentes saberes-profissões?; Como lidar com uma experiência focal (inovadora) de ensino-aprendizagem?; Como garantir a governabilidade-viabilidade inovadora no contexto da gestão? A questão de aprendizagem inicial foi: o que mudar para fazer a mudança? Utilizou-se como metodologia a técnica de interpretação qualitativa do discurso do sujeito coletivo, a partir do referencial teórico de Lefréve, Lefréve e Teixeira (2000).Faculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de ViçosaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Brasileira de Educação MédicaFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de ViçosaFerreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]Cotta, Rosângela Minardi MitreOliveira, Marilda Siriani De2021-07-14T10:20:53Z2021-07-14T10:20:53Z2009-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article240-246application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21120410.1590/S0100-55022009000200011S0100-55022009000200011S0100-55022009000200011.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:05:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211204Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-10T06:05:08Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
Collective construction of innovative experiences in the teaching-learning process of health professionals
title Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
spellingShingle Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Collective construction
Learning
Methodology
Collective subject
Delivery of health care
Health personel
Construção coletiva
Aprendizagem
Metodologia
Sujeito coletivo
Cuidados de saúde
Pessoal e saúde
title_short Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
title_full Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
title_fullStr Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
title_full_unstemmed Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
title_sort Construção coletiva de experiências inovadoras no processo ensino-aprendizagem na formação de profissionais da saúde
author Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
author_facet Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Cotta, Rosângela Minardi Mitre
Oliveira, Marilda Siriani De
author_role author
author2 Cotta, Rosângela Minardi Mitre
Oliveira, Marilda Siriani De
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdade de Medicina de Marília
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Viçosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Maria De Lourdes Da Silva Marques [UNESP]
Cotta, Rosângela Minardi Mitre
Oliveira, Marilda Siriani De
dc.subject.por.fl_str_mv Collective construction
Learning
Methodology
Collective subject
Delivery of health care
Health personel
Construção coletiva
Aprendizagem
Metodologia
Sujeito coletivo
Cuidados de saúde
Pessoal e saúde
topic Collective construction
Learning
Methodology
Collective subject
Delivery of health care
Health personel
Construção coletiva
Aprendizagem
Metodologia
Sujeito coletivo
Cuidados de saúde
Pessoal e saúde
description This study analyzes from the perspective of health education the production of a group of tutors in the forum about the distance specialization course Activation of change processes in the higher education of health professionals, that took place in June-August/2005, under the sponsorship of the Ministry of Health, Fiocruz and Rede Unida as a result of the practice report entitled when the question qualifies the view. The objective was to analyze the collective production of the forum regarding the discussion of the following questions: How was the concept of care built historically from the different professions and kinds of knowledge? How should we deal with a focal (innovative) teaching-learning experience? How can innovative governability/feasibility be ensured within the context of management? These questions were formulated by the group during the in-person meeting whose initial question was: What should be changed to change? The methodology used was the technique of qualitative interpretation of the collective subject speech based on the theoretical referential of Lefréve.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-06
2021-07-14T10:20:53Z
2021-07-14T10:20:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011
Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009.
0100-5502
1981-5271
http://hdl.handle.net/11449/211204
10.1590/S0100-55022009000200011
S0100-55022009000200011
S0100-55022009000200011.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200011
http://hdl.handle.net/11449/211204
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Brasília, DF, Brazil: Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 240-246, 2009.
0100-5502
1981-5271
10.1590/S0100-55022009000200011
S0100-55022009000200011
S0100-55022009000200011.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 240-246
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649372001402880