Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva Júnior, Celestino Alves Da [UNESP], Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782013000400010
http://hdl.handle.net/11449/109584
Resumo: This article addresses the historical constitution of Pedagogy undergraduate courses and their current proposal for teacher education and for the management of education systems. Another aspect discussed in the text is the constitution of the Pedagogy undergraduate courses at UNESP, the movement of each one, its specificities, relationship with the national trend, political aspects, and also the implications of the national guidelines for training in special education and the inclusive education approach in teacher education. Nowadays, UNESP has six Pedagogy undergraduate courses that are strongly consolidated and active in the Brazilian educational scenario in the area of teaching, research and extension education, and although UNESP has progressed towards conforming the national guidelines, each course has peculiarities in its pedagogical projects. As a result of this and of the history of the FFC in Marília, we found an organization that includes the perspective of an inclusive education.
id UNSP_be08fd82e8f7bd846ba0b5c4ab2bec8e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109584
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetóriaPedagogía, educación especial y educación inclusiva en la UNESP: historia y trayectoriaPedagogy, special education and inclusive education at UNESP: history and trajectorycurso de pedagogiaUniversidade Estadual Paulistaformação de professoreseducação inclusivapedagogy undergraduate coursesUniversidade Estadual Paulistateacher educationinclusive educationThis article addresses the historical constitution of Pedagogy undergraduate courses and their current proposal for teacher education and for the management of education systems. Another aspect discussed in the text is the constitution of the Pedagogy undergraduate courses at UNESP, the movement of each one, its specificities, relationship with the national trend, political aspects, and also the implications of the national guidelines for training in special education and the inclusive education approach in teacher education. Nowadays, UNESP has six Pedagogy undergraduate courses that are strongly consolidated and active in the Brazilian educational scenario in the area of teaching, research and extension education, and although UNESP has progressed towards conforming the national guidelines, each course has peculiarities in its pedagogical projects. As a result of this and of the history of the FFC in Marília, we found an organization that includes the perspective of an inclusive education.O presente artigo trata da constituição histórica dos cursos de pedagogia e de sua proposta atual de formação para a docência e para a gestão de sistemas educacionais. Também são discutidos neste trabalho a constituição dos cursos de pedagogia da Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (UNESP), o movimento de cada um, suas especificidades, a relação com a tendência nacional, os aspectos políticos e ainda as implicações das diretrizes nacionais para a formação em educação especial e a perspectiva de educação inclusiva na formação de professores. Atualmente, a UNESP conta com seis cursos de pedagogia fortemente consolidados e atuantes no cenário educacional brasileiro na área do ensino, da extensão universitária e da pesquisa e, embora tenha caminhado para uma adequação com base nas diretrizes nacionais, cada curso mantém particularidades em seu projeto pedagógico. Em decorrência desse contexto e pela história da Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, encontramos uma organização que contempla a perspectiva de uma educação inclusiva.Este artículo trata de la constitución histórica de la pedagogía y su actual propuesta de formación de docentes y la gestión de los sistemas educativos. Otro aspecto tratado en el texto es la constitución de los cursos de pedagogía de la Universidade Estadual Paulista Julio Mesquita Filho (UNESP), el movimiento de cada uno, sus características específicas, la relación con la tendencia nacional, los aspectos políticos, y también las implicaciones de las directrices nacionales para la formación en educación especial y el enfoque de educación inclusiva en la formación docente. En la actualidad, la UNESP tiene seis cursos de pedagogía fuertemente consolidados y activos en el escenario brasileño de educación en el área de la enseñanza, la extensión universitaria y de investigación, y aunque haya caminado hacia un ajuste basado en las directrices nacionales, cada curso mantiene sus peculiaridades en sus proyectos pedagógicos. Como resultado de esto y la historia de la Facultad de Filosofía y Ciencias en Marília, encontramos una organización que incluye la perspectiva de una educación inclusiva.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaEditora Autores AssociadosUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]Silva Júnior, Celestino Alves Da [UNESP]Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]2014-09-30T18:18:29Z2014-09-30T18:18:29Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article985-1008application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782013000400010Revista Brasileira de Educação. Editora Autores Associados, v. 18, n. 55, p. 985-1008, 2013.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/10958410.1590/S1413-24782013000400010S1413-24782013000400010S1413-24782013000400010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-16T06:03:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109584Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:04:39.622874Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
Pedagogía, educación especial y educación inclusiva en la UNESP: historia y trayectoria
Pedagogy, special education and inclusive education at UNESP: history and trajectory
title Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
spellingShingle Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]
curso de pedagogia
Universidade Estadual Paulista
formação de professores
educação inclusiva
pedagogy undergraduate courses
Universidade Estadual Paulista
teacher education
inclusive education
title_short Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
title_full Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
title_fullStr Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
title_full_unstemmed Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
title_sort Pedagogia, educação especial e educação inclusiva na UNESP: história e trajetória
author Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]
author_facet Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]
Silva Júnior, Celestino Alves Da [UNESP]
Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]
author_role author
author2 Silva Júnior, Celestino Alves Da [UNESP]
Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca-janes, Cristiane Regina Xavier [UNESP]
Silva Júnior, Celestino Alves Da [UNESP]
Oliveira, Anna Augusta Sampaio De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv curso de pedagogia
Universidade Estadual Paulista
formação de professores
educação inclusiva
pedagogy undergraduate courses
Universidade Estadual Paulista
teacher education
inclusive education
topic curso de pedagogia
Universidade Estadual Paulista
formação de professores
educação inclusiva
pedagogy undergraduate courses
Universidade Estadual Paulista
teacher education
inclusive education
description This article addresses the historical constitution of Pedagogy undergraduate courses and their current proposal for teacher education and for the management of education systems. Another aspect discussed in the text is the constitution of the Pedagogy undergraduate courses at UNESP, the movement of each one, its specificities, relationship with the national trend, political aspects, and also the implications of the national guidelines for training in special education and the inclusive education approach in teacher education. Nowadays, UNESP has six Pedagogy undergraduate courses that are strongly consolidated and active in the Brazilian educational scenario in the area of teaching, research and extension education, and although UNESP has progressed towards conforming the national guidelines, each course has peculiarities in its pedagogical projects. As a result of this and of the history of the FFC in Marília, we found an organization that includes the perspective of an inclusive education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-09-30T18:18:29Z
2014-09-30T18:18:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782013000400010
Revista Brasileira de Educação. Editora Autores Associados, v. 18, n. 55, p. 985-1008, 2013.
1413-2478
http://hdl.handle.net/11449/109584
10.1590/S1413-24782013000400010
S1413-24782013000400010
S1413-24782013000400010.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782013000400010
http://hdl.handle.net/11449/109584
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. Editora Autores Associados, v. 18, n. 55, p. 985-1008, 2013.
1413-2478
10.1590/S1413-24782013000400010
S1413-24782013000400010
S1413-24782013000400010.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
0,244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 985-1008
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Autores Associados
publisher.none.fl_str_mv Editora Autores Associados
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128455058915328