O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Luciane Mulazani dos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Miarka, Roger [UNESP], Siple, Ivanete Zuchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24
http://hdl.handle.net/11449/114244
Resumo: The aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003).
id UNSP_c0a5e43083886c5d4c4c37bc54fb15c9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114244
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docenteBlogs as a Narrative Educational Technology for the Pre-Service Educa/ActionBlogNarrativaDisciplina de EstágioFormação InicialForma/açãoBlogNarrativePractice CoursePre-service EducationEduca/actionThe aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003).Este artigo tem como objetivo discutir a utilização de blogs, entendidos como tecnologia da informação e da comunicação narrativa, como um dos instrumentos de avaliação da disciplina de Estágio Curricular Supervisionado do curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública brasileira. Para isso, apresentamos e discutimos elementos relacionados à escolha do blog como tecnologia educacional narrativa aplicada em processos de avaliação e reflexão da prática docente dos estagiários. Em seguida, a partir da análise dos blogs relativos aos estágios dos alunos participantes da disciplina, articulamos categorias que dizem da experiência docente na formação inicial. Em um próximo movimento, buscamos discutir o uso dos blogs como recurso metodológico, ora como possibilidade de os alunos estagiários se narrarem, ora como possibilidade de narrarem sobre a prática do ser professor. Finalizamos o artigo discutindo este recurso como possibilidade para a formação inicial docente à luz do conceito de forma/ação de Bicudo (2003).Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Federal do ParanáUniversidade do Estado de Santa Catarina Centro de Ciências TecnológicasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal do Paraná (UFPR)Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Luciane Mulazani dosMiarka, Roger [UNESP]Siple, Ivanete Zuchi2015-02-02T12:39:22Z2015-02-02T12:39:22Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article926-949application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/11424410.1590/1980-4415v28n49a24S0103-636X2014000200926S0103-636X2014000200926.pdf27466330874999320000-0002-0633-8446SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:04:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114244Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:26:32.149732Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
Blogs as a Narrative Educational Technology for the Pre-Service Educa/Action
title O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
spellingShingle O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
Santos, Luciane Mulazani dos
Blog
Narrativa
Disciplina de Estágio
Formação Inicial
Forma/ação
Blog
Narrative
Practice Course
Pre-service Education
Educa/action
title_short O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
title_full O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
title_fullStr O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
title_full_unstemmed O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
title_sort O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
author Santos, Luciane Mulazani dos
author_facet Santos, Luciane Mulazani dos
Miarka, Roger [UNESP]
Siple, Ivanete Zuchi
author_role author
author2 Miarka, Roger [UNESP]
Siple, Ivanete Zuchi
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná (UFPR)
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Luciane Mulazani dos
Miarka, Roger [UNESP]
Siple, Ivanete Zuchi
dc.subject.por.fl_str_mv Blog
Narrativa
Disciplina de Estágio
Formação Inicial
Forma/ação
Blog
Narrative
Practice Course
Pre-service Education
Educa/action
topic Blog
Narrativa
Disciplina de Estágio
Formação Inicial
Forma/ação
Blog
Narrative
Practice Course
Pre-service Education
Educa/action
description The aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003).
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-01
2015-02-02T12:39:22Z
2015-02-02T12:39:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/114244
10.1590/1980-4415v28n49a24
S0103-636X2014000200926
S0103-636X2014000200926.pdf
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24
http://hdl.handle.net/11449/114244
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014.
0103-636X
10.1590/1980-4415v28n49a24
S0103-636X2014000200926
S0103-636X2014000200926.pdf
2746633087499932
0000-0002-0633-8446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 926-949
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128360401862656