O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24 http://hdl.handle.net/11449/114244 |
Resumo: | The aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003). |
id |
UNSP_c0a5e43083886c5d4c4c37bc54fb15c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114244 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docenteBlogs as a Narrative Educational Technology for the Pre-Service Educa/ActionBlogNarrativaDisciplina de EstágioFormação InicialForma/açãoBlogNarrativePractice CoursePre-service EducationEduca/actionThe aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003).Este artigo tem como objetivo discutir a utilização de blogs, entendidos como tecnologia da informação e da comunicação narrativa, como um dos instrumentos de avaliação da disciplina de Estágio Curricular Supervisionado do curso de Licenciatura em Matemática de uma universidade pública brasileira. Para isso, apresentamos e discutimos elementos relacionados à escolha do blog como tecnologia educacional narrativa aplicada em processos de avaliação e reflexão da prática docente dos estagiários. Em seguida, a partir da análise dos blogs relativos aos estágios dos alunos participantes da disciplina, articulamos categorias que dizem da experiência docente na formação inicial. Em um próximo movimento, buscamos discutir o uso dos blogs como recurso metodológico, ora como possibilidade de os alunos estagiários se narrarem, ora como possibilidade de narrarem sobre a prática do ser professor. Finalizamos o artigo discutindo este recurso como possibilidade para a formação inicial docente à luz do conceito de forma/ação de Bicudo (2003).Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Federal do ParanáUniversidade do Estado de Santa Catarina Centro de Ciências TecnológicasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal do Paraná (UFPR)Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Luciane Mulazani dosMiarka, Roger [UNESP]Siple, Ivanete Zuchi2015-02-02T12:39:22Z2015-02-02T12:39:22Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article926-949application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/11424410.1590/1980-4415v28n49a24S0103-636X2014000200926S0103-636X2014000200926.pdf27466330874999320000-0002-0633-8446SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:04:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114244Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:26:32.149732Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente Blogs as a Narrative Educational Technology for the Pre-Service Educa/Action |
title |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
spellingShingle |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente Santos, Luciane Mulazani dos Blog Narrativa Disciplina de Estágio Formação Inicial Forma/ação Blog Narrative Practice Course Pre-service Education Educa/action |
title_short |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
title_full |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
title_fullStr |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
title_full_unstemmed |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
title_sort |
O uso de blogs como tecnologia educacional narrativa para a forma/ação inicial docente |
author |
Santos, Luciane Mulazani dos |
author_facet |
Santos, Luciane Mulazani dos Miarka, Roger [UNESP] Siple, Ivanete Zuchi |
author_role |
author |
author2 |
Miarka, Roger [UNESP] Siple, Ivanete Zuchi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Luciane Mulazani dos Miarka, Roger [UNESP] Siple, Ivanete Zuchi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Blog Narrativa Disciplina de Estágio Formação Inicial Forma/ação Blog Narrative Practice Course Pre-service Education Educa/action |
topic |
Blog Narrativa Disciplina de Estágio Formação Inicial Forma/ação Blog Narrative Practice Course Pre-service Education Educa/action |
description |
The aim of this paper is to discuss the use of blogs, understood as an information and narrative communication technology, as one of the assessment devices of the “Practice in Teaching and Learning Mathematics” course of the Mathematics Program of a Brazilian public university. We present and discuss elements related to the choice of blogs as narrative educational technology applied to processes of assessment and reflection of the teaching practices of pre-service student teachers. After that, taking into consideration the blogs written by the students, we created categories that talk about the students’ pre-service teaching experience. We also discuss the use of blogs as a methodological resource, as a possibility for the students to narrate themselves, and as a possibility for them to talk about the practice of the being a teacher. We finish the paper discussing the blogs as pre-service teaching education in light of the concept of Educa/action by Bicudo (2003). |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-01 2015-02-02T12:39:22Z 2015-02-02T12:39:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24 Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/114244 10.1590/1980-4415v28n49a24 S0103-636X2014000200926 S0103-636X2014000200926.pdf 2746633087499932 0000-0002-0633-8446 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n49a24 http://hdl.handle.net/11449/114244 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 926-949, 2014. 0103-636X 10.1590/1980-4415v28n49a24 S0103-636X2014000200926 S0103-636X2014000200926.pdf 2746633087499932 0000-0002-0633-8446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
926-949 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128360401862656 |