Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Nardi, Roberto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/428
http://hdl.handle.net/11449/135133
Resumo: This article presents part of a PhD research that investigated what are the limiting factors to be overcome by an initial training program for teachers of physics in order to achieve the identity profile of your proposed course on Pedagogical Project Course (PPC). From the survey of the intended ideal, the actions taken by professors, coordinators and managers seeking its implementation were analyzed. Data were collected from official documents, field notes taken during meetings between professors and interviews with the subjects belonging to the faculty of the course. This is a research in action grounded in Habermas principles. For data analysis, we used analytical devices of discourse analysis, using the French perspective of Pêcheux. The outline presented here seeks to highlight the intentions identified through the analysis of discourses present in the texts, in the speech of different subjects involved and the actions undertaken by them during this process. What one can conclude is that the intentions of the involved professors are permeated of contractions, since in some aspects they intend to give the program teacher's an identity (licenciature) and in other ones they try to maintain the status quo, that means, a teachers program which a bachelor’s profile.
id UNSP_c31ffa00b69ba18bc41124931c7b9ddb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135133
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de físicaIntentionalities detected in the process of design and implementation of an physics teacher´s undergraduate program projectInitial teacher of PhysicsContinuing education of university professorsCurriculumDiscourse AnalysisFormação inicial de professores de FísicaFormação continuada de docentes universitáriosCurrículoAnálise de DiscursoThis article presents part of a PhD research that investigated what are the limiting factors to be overcome by an initial training program for teachers of physics in order to achieve the identity profile of your proposed course on Pedagogical Project Course (PPC). From the survey of the intended ideal, the actions taken by professors, coordinators and managers seeking its implementation were analyzed. Data were collected from official documents, field notes taken during meetings between professors and interviews with the subjects belonging to the faculty of the course. This is a research in action grounded in Habermas principles. For data analysis, we used analytical devices of discourse analysis, using the French perspective of Pêcheux. The outline presented here seeks to highlight the intentions identified through the analysis of discourses present in the texts, in the speech of different subjects involved and the actions undertaken by them during this process. What one can conclude is that the intentions of the involved professors are permeated of contractions, since in some aspects they intend to give the program teacher's an identity (licenciature) and in other ones they try to maintain the status quo, that means, a teachers program which a bachelor’s profile.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de doutorado que investigou quais são os fatores limitantes a serem superados por um programa de formação inicial de professores de Física com vistas a atingir o perfil identitário de curso proposto em seu Projeto Pedagógico de curso (PPC). A partir do levantamento dos ideais pretendidos, foram analisadas as ações realizadas por professores, coordenadores e gestores visando sua implementação. Os dados foram recolhidos a partir de documentos oficiais, de notas de campo recolhidas durante as reuniões entre docentes e de entrevistas realizadas com uma amostra de sujeitos pertencentes ao corpo docente do curso. Trata-se de uma pesquisa na ação pautada em princípios habermasianos. Para a análise dos dados, foram utilizados dispositivos da Análise de Discurso, na perspectiva francesa de Pêcheux. O recorte aqui apresentado procura evidenciar as intencionalidades detectadas a partir da análise dos discursos presentes nos textos, na fala dos diferentes sujeitos envolvidos e nas ações empreendidas por eles durante este processo. O que se pode concluir é que as intenções dos envolvidos são permeadas de contradições, uma vez que em alguns aspectos trabalham no sentido de dar ao curso a identidade da licenciatura e em outros, procuram manter o status quo, ou seja, uma licenciatura que forma alunos com perfis de bacharéis.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]Nardi, Roberto [UNESP]2016-03-02T12:59:53Z2016-03-02T12:59:53Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article149-172application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/428Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 149-172, 2013.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/135133ISSN1806-5104-2013-13-03-149-172.pdf44499477834749454503845701410945Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135133Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:19Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
Intentionalities detected in the process of design and implementation of an physics teacher´s undergraduate program project
title Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
spellingShingle Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]
Initial teacher of Physics
Continuing education of university professors
Curriculum
Discourse Analysis
Formação inicial de professores de Física
Formação continuada de docentes universitários
Currículo
Análise de Discurso
title_short Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
title_full Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
title_fullStr Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
title_full_unstemmed Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
title_sort Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
author Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]
author_facet Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]
Nardi, Roberto [UNESP]
author_role author
author2 Nardi, Roberto [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cortela, Beatriz Salemme Corrêa [UNESP]
Nardi, Roberto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Initial teacher of Physics
Continuing education of university professors
Curriculum
Discourse Analysis
Formação inicial de professores de Física
Formação continuada de docentes universitários
Currículo
Análise de Discurso
topic Initial teacher of Physics
Continuing education of university professors
Curriculum
Discourse Analysis
Formação inicial de professores de Física
Formação continuada de docentes universitários
Currículo
Análise de Discurso
description This article presents part of a PhD research that investigated what are the limiting factors to be overcome by an initial training program for teachers of physics in order to achieve the identity profile of your proposed course on Pedagogical Project Course (PPC). From the survey of the intended ideal, the actions taken by professors, coordinators and managers seeking its implementation were analyzed. Data were collected from official documents, field notes taken during meetings between professors and interviews with the subjects belonging to the faculty of the course. This is a research in action grounded in Habermas principles. For data analysis, we used analytical devices of discourse analysis, using the French perspective of Pêcheux. The outline presented here seeks to highlight the intentions identified through the analysis of discourses present in the texts, in the speech of different subjects involved and the actions undertaken by them during this process. What one can conclude is that the intentions of the involved professors are permeated of contractions, since in some aspects they intend to give the program teacher's an identity (licenciature) and in other ones they try to maintain the status quo, that means, a teachers program which a bachelor’s profile.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-03-02T12:59:53Z
2016-03-02T12:59:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/428
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 149-172, 2013.
1806-5104
http://hdl.handle.net/11449/135133
ISSN1806-5104-2013-13-03-149-172.pdf
4449947783474945
4503845701410945
url http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/428
http://hdl.handle.net/11449/135133
identifier_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 149-172, 2013.
1806-5104
ISSN1806-5104-2013-13-03-149-172.pdf
4449947783474945
4503845701410945
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 149-172
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649452184961024