Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354 http://hdl.handle.net/11449/125069 |
Resumo: | This article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy. |
id |
UNSP_c513e9f525e77dd435b4405d37a8b926 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125069 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-críticaContribuitions from historical-cultural psychology to historical-critical pedagogyHistorical-Cultural PsychologyHistorical-Critical PedagogyPsychic DevelopmentPsicologia Histórico-CulturalPedagogia Histórico-CríticaDesenvolvimento PsíquicoThis article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy.Esse artigo tem como objetivo apresentar elementos fundamentados na psicologia histórico-cultural reiterativos da transmissão dos conhecimentos científicos historicamente sistematizados como condição de desenvolvimento humano e função precípua da educação escolar. Nessa direção, aponta a apropriação de signos como marco decisivo na superação das bases psíquicas naturais em direção à formação de propriedades psicofísicas culturalmente instituídas, caracterizando o psiquismo como sistema interfuncional responsável pela constituição da imagem subjetiva da realidade objetiva. Em face de tais pressupostos, afirma o papel da educação escolar na formação da referida imagem, com destaque às diferenças qualitativas resultantes do ensino pautado em conceitos cotidianos e espontâneos e em conceitos científicos. Advoga que a defesa da qualidade dos signos disponibilizados à apropriação pela educação escolar é o ponto de intersecção central entre a psicologia histórico cultural e a pedagogia histórico-crítica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Edmundo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Edmundo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Lígia Márcia [UNESP]2015-07-15T18:28:19Z2015-07-15T18:28:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article286-300application/pdfhttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013.1676-2583http://hdl.handle.net/11449/125069ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf4750238843129381Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista HISTEDBR On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125069Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:36:33.503413Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica Contribuitions from historical-cultural psychology to historical-critical pedagogy |
title |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
spellingShingle |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica Martins, Lígia Márcia [UNESP] Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Psychic Development Psicologia Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Desenvolvimento Psíquico |
title_short |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
title_full |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
title_fullStr |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
title_full_unstemmed |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
title_sort |
Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica |
author |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
author_facet |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Lígia Márcia [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Psychic Development Psicologia Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Desenvolvimento Psíquico |
topic |
Historical-Cultural Psychology Historical-Critical Pedagogy Psychic Development Psicologia Histórico-Cultural Pedagogia Histórico-Crítica Desenvolvimento Psíquico |
description |
This article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:19Z 2015-07-15T18:28:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354 Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013. 1676-2583 http://hdl.handle.net/11449/125069 ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf 4750238843129381 |
url |
https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354 http://hdl.handle.net/11449/125069 |
identifier_str_mv |
Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013. 1676-2583 ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf 4750238843129381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista HISTEDBR On-line |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
286-300 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129536067371008 |