Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Carolina Borghi
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Biancon, Mateus Luiz, Fazan, Paulo Borges [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010
http://hdl.handle.net/11449/211733
Resumo: By presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics.
id UNSP_1a88e0c559c801301fe9842c6f910373
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211733
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de CiênciasInterlocutions between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology for science teachingScience teachingHistorical-critical pedagogyHistorical-cultural psychologySchool educationEnsino de ciênciasPedagogia histórico-críticaPsicologia histórico-culturalEducação escolarBy presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics.Evidenciando o conceito de trabalho como categoria ontológica do ser social, e a importância da mediação, necessária à humanização, o presente artigo se caracteriza como ensaio teórico e se propõe a apresentar interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural como fundamentos para o Ensino de Ciências, importantes à objetivação da atividade docente comprometida com o desenvolvimento humano dos estudantes em formação. Partimos do pressuposto de que a função social da educação escolar se concentra na socialização dos conhecimentos clássicos produzidos pela humanidade, sem desconsiderar, no entanto, a qual papel esta serve historicamente para, então, evidenciar a importância do ensino de Ciências que supere as perspectivas naturalizantes de desenvolvimento que o desvinculam da totalidade social, apresentando-o na dialética singular-particular-universal.Universidade Estadual do Norte do Paraná, Colegiado de Ciências BiológicasUniversidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Ciências Humanas e da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de PsicologiaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual do Norte do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mendes, Carolina BorghiBiancon, Mateus LuizFazan, Paulo Borges [UNESP]2021-07-14T10:28:51Z2021-07-14T10:28:51Z2019-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article815-831application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173310.1590/1516-731320190030010S1516-73132019000300815S1516-73132019000300815.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-01T06:10:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211733Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-01T06:10:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
Interlocutions between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology for science teaching
title Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
spellingShingle Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
Mendes, Carolina Borghi
Science teaching
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
School education
Ensino de ciências
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
Educação escolar
title_short Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
title_full Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
title_fullStr Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
title_full_unstemmed Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
title_sort Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
author Mendes, Carolina Borghi
author_facet Mendes, Carolina Borghi
Biancon, Mateus Luiz
Fazan, Paulo Borges [UNESP]
author_role author
author2 Biancon, Mateus Luiz
Fazan, Paulo Borges [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Norte do Paraná
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Carolina Borghi
Biancon, Mateus Luiz
Fazan, Paulo Borges [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Science teaching
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
School education
Ensino de ciências
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
Educação escolar
topic Science teaching
Historical-critical pedagogy
Historical-cultural psychology
School education
Ensino de ciências
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
Educação escolar
description By presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-07
2021-07-14T10:28:51Z
2021-07-14T10:28:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/211733
10.1590/1516-731320190030010
S1516-73132019000300815
S1516-73132019000300815.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010
http://hdl.handle.net/11449/211733
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320190030010
S1516-73132019000300815
S1516-73132019000300815.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 815-831
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964779676172288