Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010 http://hdl.handle.net/11449/211733 |
Resumo: | By presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics. |
id |
UNSP_1a88e0c559c801301fe9842c6f910373 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211733 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de CiênciasInterlocutions between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology for science teachingScience teachingHistorical-critical pedagogyHistorical-cultural psychologySchool educationEnsino de ciênciasPedagogia histórico-críticaPsicologia histórico-culturalEducação escolarBy presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics.Evidenciando o conceito de trabalho como categoria ontológica do ser social, e a importância da mediação, necessária à humanização, o presente artigo se caracteriza como ensaio teórico e se propõe a apresentar interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural como fundamentos para o Ensino de Ciências, importantes à objetivação da atividade docente comprometida com o desenvolvimento humano dos estudantes em formação. Partimos do pressuposto de que a função social da educação escolar se concentra na socialização dos conhecimentos clássicos produzidos pela humanidade, sem desconsiderar, no entanto, a qual papel esta serve historicamente para, então, evidenciar a importância do ensino de Ciências que supere as perspectivas naturalizantes de desenvolvimento que o desvinculam da totalidade social, apresentando-o na dialética singular-particular-universal.Universidade Estadual do Norte do Paraná, Colegiado de Ciências BiológicasUniversidade Estadual do Norte do Paraná, Centro de Ciências Humanas e da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de PsicologiaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual do Norte do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mendes, Carolina BorghiBiancon, Mateus LuizFazan, Paulo Borges [UNESP]2021-07-14T10:28:51Z2021-07-14T10:28:51Z2019-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article815-831application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173310.1590/1516-731320190030010S1516-73132019000300815S1516-73132019000300815.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-01T06:10:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211733Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:36:43.219798Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências Interlocutions between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology for science teaching |
title |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
spellingShingle |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências Mendes, Carolina Borghi Science teaching Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology School education Ensino de ciências Pedagogia histórico-crítica Psicologia histórico-cultural Educação escolar |
title_short |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
title_full |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
title_fullStr |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
title_full_unstemmed |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
title_sort |
Interlocuções entre a Pedagogia Histórico-Crítica e a Psicologia Histórico-Cultural para o ensino de Ciências |
author |
Mendes, Carolina Borghi |
author_facet |
Mendes, Carolina Borghi Biancon, Mateus Luiz Fazan, Paulo Borges [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Biancon, Mateus Luiz Fazan, Paulo Borges [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Norte do Paraná Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Carolina Borghi Biancon, Mateus Luiz Fazan, Paulo Borges [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science teaching Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology School education Ensino de ciências Pedagogia histórico-crítica Psicologia histórico-cultural Educação escolar |
topic |
Science teaching Historical-critical pedagogy Historical-cultural psychology School education Ensino de ciências Pedagogia histórico-crítica Psicologia histórico-cultural Educação escolar |
description |
By presenting the concept of work as an ontological category of the social being and the importance of mediation as a necessary activity for humanization, this article is characterized as a theoretical essay and aims to present links between Historical-Critical Pedagogy and Historical-Cultural Psychology as the foundations for science education, which is required for teaching committed to the humanistic development of students. We assume that the social function of school education concentrates on the socialization of the classical knowledge produced by humankind, without neglecting, however, which role it has been serving historically to highlight the importance of science education that surpasses the naturalizing perspectives of development which detach from the social totality, presenting it in the singular-particular-universal dialectics. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-07 2021-07-14T10:28:51Z 2021-07-14T10:28:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/211733 10.1590/1516-731320190030010 S1516-73132019000300815 S1516-73132019000300815.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320190030010 http://hdl.handle.net/11449/211733 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 25, n. 3, p. 815-831, 2019. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320190030010 S1516-73132019000300815 S1516-73132019000300815.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
815-831 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128678497878016 |