Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum. http://hdl.handle.net/11449/125211 |
Resumo: | The passion, understood by Aristotle, as a contingency which causes a change in the essence of the subject, was object of research of the Greek philosopher as rhetorical strategy used by the speaker to touch its listeners. The greimasian semiotics, enlarging the concept of Aristotle’s passion, understands it as the soul states of a subject that can be gathered form the analysis of a text. Reflections towards the passion discursivization and its persuasion effects in advertisements lead us to establish the relationships between passion, myth and ways of life. |
id |
UNSP_c59f3f1df0e00064080fea482ceb70e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125211 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitáriosPassion, myth and ways of life in advertisingAdvertisementsPassionWays of lifeTexto publicitárioPaixãoFormas de vidaThe passion, understood by Aristotle, as a contingency which causes a change in the essence of the subject, was object of research of the Greek philosopher as rhetorical strategy used by the speaker to touch its listeners. The greimasian semiotics, enlarging the concept of Aristotle’s passion, understands it as the soul states of a subject that can be gathered form the analysis of a text. Reflections towards the passion discursivization and its persuasion effects in advertisements lead us to establish the relationships between passion, myth and ways of life.A paixão, concebida por Aristóteles como uma contingência que provoca mudança na essência do sujeito, foi objeto de estudo do filósofo grego como uma estratégia retórica utilizada pelo orador para comover seu auditório. A semiótica greimasiana, ampliando o conceito de paixão aristotélica, a concebe como estados de alma de um sujeito que podem ser depreendidos a partir da análise de um texto. Reflexões sobre a discursivização das paixões e sobre seus efeitos de persuasão em textos publicitários conduzem-nos a estabelecer relações entre paixão, mito e formas de vida.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA-JAÚ KM 1, DOS MACHADOS, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, RODOVIA ARARAQUARA-JAÚ KM 1, DOS MACHADOS, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP]2015-07-15T18:28:40Z2015-07-15T18:28:40Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article149-168application/pdfhttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum.Signum: Estudos da Linguagem, v. 16, n. 2, p. 149-168, 2014.2237-4876http://hdl.handle.net/11449/12521110.5433/2237-4876.2013v16n2p149ISSN2237-4876-2014-16-02-149-168.pdf2615353261530046Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSignum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-27T06:05:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125211Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:04:56.029175Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários Passion, myth and ways of life in advertising |
title |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
spellingShingle |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP] Advertisements Passion Ways of life Texto publicitário Paixão Formas de vida |
title_short |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
title_full |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
title_fullStr |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
title_full_unstemmed |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
title_sort |
Paixão, mito e formas de vida em textos publicitários |
author |
Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP] |
author_facet |
Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Edna Maria Fernandes dos Santos [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Advertisements Passion Ways of life Texto publicitário Paixão Formas de vida |
topic |
Advertisements Passion Ways of life Texto publicitário Paixão Formas de vida |
description |
The passion, understood by Aristotle, as a contingency which causes a change in the essence of the subject, was object of research of the Greek philosopher as rhetorical strategy used by the speaker to touch its listeners. The greimasian semiotics, enlarging the concept of Aristotle’s passion, understands it as the soul states of a subject that can be gathered form the analysis of a text. Reflections towards the passion discursivization and its persuasion effects in advertisements lead us to establish the relationships between passion, myth and ways of life. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-07-15T18:28:40Z 2015-07-15T18:28:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum. Signum: Estudos da Linguagem, v. 16, n. 2, p. 149-168, 2014. 2237-4876 http://hdl.handle.net/11449/125211 10.5433/2237-4876.2013v16n2p149 ISSN2237-4876-2014-16-02-149-168.pdf 2615353261530046 |
url |
http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum. http://hdl.handle.net/11449/125211 |
identifier_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem, v. 16, n. 2, p. 149-168, 2014. 2237-4876 10.5433/2237-4876.2013v16n2p149 ISSN2237-4876-2014-16-02-149-168.pdf 2615353261530046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
149-168 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128605935370240 |