A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Esteves, Rodolfo Fernandes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Souza, Cláudio Benedito Gomide de, Fiscarelli, Silvio Henrique [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
http://hdl.handle.net/11449/124725
Resumo: The main objective of this paper is to realize a review of literature about use of Interactive Digital Whiteboard, as a tool for improving the quality of education. We intend to show some results already reported in several studies in this area, and thus contribute to the systematization of knowledge about this resource. We found that the positive impacts of digital interactive whiteboards are specific and depend on the model followed in its implementation. Although the literature on this technology still emerging, there is evidences of good practice and positive results in all areas of the curriculum. The outcome of this research shows that to get potential benefits of digital whiteboard will be necessary, at first, to understand the process implementation and appropriation. If hardware and software of Interactive Digital Whiteboard not available and adequately used all their potential benefits not will take effect.
id UNSP_c65105addab7e38e9eea69c9152fc5c8
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124725
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileiraThe interactive whiteboard as a tool to improve the quality of education an overviewInnovationInteractivityDigital interactive whiteboardPublic policyQuality of educationInovaçãoInteratividadeLousa digital interativaPolíticas públicasQualidade da educaçãoThe main objective of this paper is to realize a review of literature about use of Interactive Digital Whiteboard, as a tool for improving the quality of education. We intend to show some results already reported in several studies in this area, and thus contribute to the systematization of knowledge about this resource. We found that the positive impacts of digital interactive whiteboards are specific and depend on the model followed in its implementation. Although the literature on this technology still emerging, there is evidences of good practice and positive results in all areas of the curriculum. The outcome of this research shows that to get potential benefits of digital whiteboard will be necessary, at first, to understand the process implementation and appropriation. If hardware and software of Interactive Digital Whiteboard not available and adequately used all their potential benefits not will take effect.Este trabalho tem como foco principal realizar uma revisão da literatura sobre o uso da Lousa Digital Interativa como instrumento de melhoria da qualidade da educação. Buscamos agregar alguns resultados já divulgados em diversas pesquisas nesta área, e assim contribuir na sistematização dos conhecimentos sobre este recurso. Verificamos que os impactos positivos das lousas digitais interativas são pontuais e dependem do modelo seguido em sua implementação. Embora a literatura sobre essa tecnologia ainda é emergente, há evidências de boas práticas e resultados positivos em todo o currículo. Entendemos que para compreender os possíveis benefícios da lousa digital será necessário, em um primeiro momento compreender o processo implementação e apropriação, pois se a ferramenta não for adequadamente disponibilizada e utilizada todos seus potenciais benefícios não se efetivarão.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú Km 1, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rod. Araraquara - Jaú Km 1, CEP 14800-901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Esteves, Rodolfo FernandesSouza, Cláudio Benedito Gomide deFiscarelli, Silvio Henrique [UNESP]2015-07-15T18:27:34Z2015-07-15T18:27:34Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article186-197application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/Política e Gestão Educacional, n. 15, p. 186-197, 2013.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/124725ISSN1519-9029-2013-15-186-197.pdf89140732281359774812459071221541Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:53:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124725Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-10T18:53:06Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
The interactive whiteboard as a tool to improve the quality of education an overview
title A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
spellingShingle A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
Esteves, Rodolfo Fernandes
Innovation
Interactivity
Digital interactive whiteboard
Public policy
Quality of education
Inovação
Interatividade
Lousa digital interativa
Políticas públicas
Qualidade da educação
title_short A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
title_full A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
title_fullStr A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
title_full_unstemmed A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
title_sort A lousa digital interativa no ensino fundamental: um estudo de caso de uma escola municipal brasileira
author Esteves, Rodolfo Fernandes
author_facet Esteves, Rodolfo Fernandes
Souza, Cláudio Benedito Gomide de
Fiscarelli, Silvio Henrique [UNESP]
author_role author
author2 Souza, Cláudio Benedito Gomide de
Fiscarelli, Silvio Henrique [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Esteves, Rodolfo Fernandes
Souza, Cláudio Benedito Gomide de
Fiscarelli, Silvio Henrique [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Innovation
Interactivity
Digital interactive whiteboard
Public policy
Quality of education
Inovação
Interatividade
Lousa digital interativa
Políticas públicas
Qualidade da educação
topic Innovation
Interactivity
Digital interactive whiteboard
Public policy
Quality of education
Inovação
Interatividade
Lousa digital interativa
Políticas públicas
Qualidade da educação
description The main objective of this paper is to realize a review of literature about use of Interactive Digital Whiteboard, as a tool for improving the quality of education. We intend to show some results already reported in several studies in this area, and thus contribute to the systematization of knowledge about this resource. We found that the positive impacts of digital interactive whiteboards are specific and depend on the model followed in its implementation. Although the literature on this technology still emerging, there is evidences of good practice and positive results in all areas of the curriculum. The outcome of this research shows that to get potential benefits of digital whiteboard will be necessary, at first, to understand the process implementation and appropriation. If hardware and software of Interactive Digital Whiteboard not available and adequately used all their potential benefits not will take effect.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:27:34Z
2015-07-15T18:27:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
Política e Gestão Educacional, n. 15, p. 186-197, 2013.
1519-9029
http://hdl.handle.net/11449/124725
ISSN1519-9029-2013-15-186-197.pdf
8914073228135977
4812459071221541
url http://www.fclar.unesp.br/#!/departamentos/ciencias-da-educacao/publicacoes/revista-eletronica/revistas2/
http://hdl.handle.net/11449/124725
identifier_str_mv Política e Gestão Educacional, n. 15, p. 186-197, 2013.
1519-9029
ISSN1519-9029-2013-15-186-197.pdf
8914073228135977
4812459071221541
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Política e Gestão Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 186-197
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045392391077888