Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Cárita Portilho de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Prado, Marina Borges e Silva, Souza, Beatriz de Paula [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007
http://hdl.handle.net/11449/109593
Resumo: In this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that.
id UNSP_c96308fbf8dc48dd5335fe83685915db
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109593
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidadesOrientación a la queja escolar con adolescentes: especificidadesGuidance on school complaint with adolescents: some specificitiesOrientação à queixa escolaradolescênciacontexto clínicoPsychological Guidance to School Complaintsadolescenceclinical contextIn this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that.Este artigo visa apresentar e discutir especificidades do atendimento em Orientação à Queixa Escolar (OQE) com adolescentes, desenvolvendo-se reflexões teórico-práticas frutos de experiências de intervenção em contexto clínico. Para tanto, expõe-se a concepção de adolescência nas quais se baseiam e analisa-se o ambiente escolar das escolas públicas, refletindo-se sobre políticas públicas de educação que atingem esse público e sobre o funcionamento de escolas que causam dificuldades nos processos de escolarização. A partir disso, são apresentas especificidades do atendimento em OQE a adolescentes: o estigma da incompetência escolar, o lugar da fala e de outras linguagens, a autoria do adolescente no processo de atendimento, o lugar do projeto de vida e especificidades da intervenção na escola. Por fim, destaca-se que o tema das dificuldades escolares enfrentadas por adolescentes merece aprofundamento por meio de estudos e pesquisas em Psicologia Escolar e Educacional, com vistas a desvelar meandros e vicissitudes dessa trama e a refinar propostas de intervenção na mesma.Este artículo tiene el objetivo presentar y discutir especificidades del atendimiento en Orientación a la Queja Escolar (OQE) con adolescentes, elaborando reflexiones teórico-prácticas fruto de experiencias de intervención en contexto clínico. Para ello se expone la concepción de adolescencia en la que se basa y se analiza el ambiente escolar de las escuelas públicas, reflexionando sobre políticas públicas de educación que inciden en ese público y sobre funcionamientos escolares que producen dificultades en los procesos de escolarización. A partir de esto se presentan especificidades del atendimiento en OQE a adolescentes: el estigma de la incompetencia escolar, el lugar del habla y de otros lenguajes, la autoría del adolescente durante el proceso de atendimiento, el lugar del proyecto de vida y las especificidades de la intervención en la escuela. Por último, se hace hincapié en que el tema de las dificultades escolares enfrentadas por adolescentes merece profundizarse por medio de estudios e investigaciones en Psicología Escolar y Educacional, con la intención de descubrir desvíos y vicisitudes de esa trama y a perfeccionar propuestas de intervención.Universidade Federal de UberlândiaUniversidade Estadual de São PauloAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de Uberlândia (UFU)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Cárita Portilho dePrado, Marina Borges e SilvaSouza, Beatriz de Paula [UNESP]2014-09-30T18:18:29Z2014-09-30T18:18:29Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article67-75application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/10959310.1590/S1413-85572014000100007S1413-85572014000100007S1413-85572014000100007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-23T07:08:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109593Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-23T07:08:20Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
Orientación a la queja escolar con adolescentes: especificidades
Guidance on school complaint with adolescents: some specificities
title Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
spellingShingle Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
Lima, Cárita Portilho de
Orientação à queixa escolar
adolescência
contexto clínico
Psychological Guidance to School Complaints
adolescence
clinical context
title_short Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
title_full Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
title_fullStr Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
title_full_unstemmed Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
title_sort Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
author Lima, Cárita Portilho de
author_facet Lima, Cárita Portilho de
Prado, Marina Borges e Silva
Souza, Beatriz de Paula [UNESP]
author_role author
author2 Prado, Marina Borges e Silva
Souza, Beatriz de Paula [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Cárita Portilho de
Prado, Marina Borges e Silva
Souza, Beatriz de Paula [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Orientação à queixa escolar
adolescência
contexto clínico
Psychological Guidance to School Complaints
adolescence
clinical context
topic Orientação à queixa escolar
adolescência
contexto clínico
Psychological Guidance to School Complaints
adolescence
clinical context
description In this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-30T18:18:29Z
2014-09-30T18:18:29Z
2014-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014.
1413-8557
http://hdl.handle.net/11449/109593
10.1590/S1413-85572014000100007
S1413-85572014000100007
S1413-85572014000100007.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007
http://hdl.handle.net/11449/109593
identifier_str_mv Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014.
1413-8557
10.1590/S1413-85572014000100007
S1413-85572014000100007
S1413-85572014000100007.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia Escolar e Educacional
0,225
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 67-75
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047413161656320