Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007 http://hdl.handle.net/11449/109593 |
Resumo: | In this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that. |
id |
UNSP_c96308fbf8dc48dd5335fe83685915db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109593 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidadesOrientación a la queja escolar con adolescentes: especificidadesGuidance on school complaint with adolescents: some specificitiesOrientação à queixa escolaradolescênciacontexto clínicoPsychological Guidance to School Complaintsadolescenceclinical contextIn this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that.Este artigo visa apresentar e discutir especificidades do atendimento em Orientação à Queixa Escolar (OQE) com adolescentes, desenvolvendo-se reflexões teórico-práticas frutos de experiências de intervenção em contexto clínico. Para tanto, expõe-se a concepção de adolescência nas quais se baseiam e analisa-se o ambiente escolar das escolas públicas, refletindo-se sobre políticas públicas de educação que atingem esse público e sobre o funcionamento de escolas que causam dificuldades nos processos de escolarização. A partir disso, são apresentas especificidades do atendimento em OQE a adolescentes: o estigma da incompetência escolar, o lugar da fala e de outras linguagens, a autoria do adolescente no processo de atendimento, o lugar do projeto de vida e especificidades da intervenção na escola. Por fim, destaca-se que o tema das dificuldades escolares enfrentadas por adolescentes merece aprofundamento por meio de estudos e pesquisas em Psicologia Escolar e Educacional, com vistas a desvelar meandros e vicissitudes dessa trama e a refinar propostas de intervenção na mesma.Este artículo tiene el objetivo presentar y discutir especificidades del atendimiento en Orientación a la Queja Escolar (OQE) con adolescentes, elaborando reflexiones teórico-prácticas fruto de experiencias de intervención en contexto clínico. Para ello se expone la concepción de adolescencia en la que se basa y se analiza el ambiente escolar de las escuelas públicas, reflexionando sobre políticas públicas de educación que inciden en ese público y sobre funcionamientos escolares que producen dificultades en los procesos de escolarización. A partir de esto se presentan especificidades del atendimiento en OQE a adolescentes: el estigma de la incompetencia escolar, el lugar del habla y de otros lenguajes, la autoría del adolescente durante el proceso de atendimiento, el lugar del proyecto de vida y las especificidades de la intervención en la escuela. Por último, se hace hincapié en que el tema de las dificultades escolares enfrentadas por adolescentes merece profundizarse por medio de estudios e investigaciones en Psicología Escolar y Educacional, con la intención de descubrir desvíos y vicisitudes de esa trama y a perfeccionar propuestas de intervención.Universidade Federal de UberlândiaUniversidade Estadual de São PauloAssociação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)Universidade Federal de Uberlândia (UFU)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Cárita Portilho dePrado, Marina Borges e SilvaSouza, Beatriz de Paula [UNESP]2014-09-30T18:18:29Z2014-09-30T18:18:29Z2014-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article67-75application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014.1413-8557http://hdl.handle.net/11449/10959310.1590/S1413-85572014000100007S1413-85572014000100007S1413-85572014000100007.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia Escolar e Educacional0,225info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-23T07:08:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109593Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:46:21.782121Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades Orientación a la queja escolar con adolescentes: especificidades Guidance on school complaint with adolescents: some specificities |
title |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
spellingShingle |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades Lima, Cárita Portilho de Orientação à queixa escolar adolescência contexto clínico Psychological Guidance to School Complaints adolescence clinical context |
title_short |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
title_full |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
title_fullStr |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
title_full_unstemmed |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
title_sort |
Orientação quanto à queixa escolar relativa a adolescentes: especificidades |
author |
Lima, Cárita Portilho de |
author_facet |
Lima, Cárita Portilho de Prado, Marina Borges e Silva Souza, Beatriz de Paula [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Marina Borges e Silva Souza, Beatriz de Paula [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Cárita Portilho de Prado, Marina Borges e Silva Souza, Beatriz de Paula [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Orientação à queixa escolar adolescência contexto clínico Psychological Guidance to School Complaints adolescence clinical context |
topic |
Orientação à queixa escolar adolescência contexto clínico Psychological Guidance to School Complaints adolescence clinical context |
description |
In this work present and discuss the specificities of the psychological care in Psychological Guidance to School Complaints (OQE) with adolescents, proposing theoretical and practical reflections resulted of intervention experiences in clinical practice. For this purpose we expose a conception of adolescence in which it is based and analyze the public schools' environment. We ponder on public policies of education for this population and the functioning of the school system that may be leading to difficulties in the education process. Further we present the specificities of the psychological care in OQE with adolescents: the educational incompetence stigma, the speech's and other language's role, the adolescent's authorship in the care process, life project's role, and specificities of an intervention in the school. Finally, we emphasize that this theme of educational difficulties faced by adolescents deserves further serious study and research in Educational and School Psychology. This may help to uncover the vicissitudes of this area and to improve the intervention proposals to that. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-30T18:18:29Z 2014-09-30T18:18:29Z 2014-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007 Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014. 1413-8557 http://hdl.handle.net/11449/109593 10.1590/S1413-85572014000100007 S1413-85572014000100007 S1413-85572014000100007.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572014000100007 http://hdl.handle.net/11449/109593 |
identifier_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional. Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 18, n. 1, p. 67-75, 2014. 1413-8557 10.1590/S1413-85572014000100007 S1413-85572014000100007 S1413-85572014000100007.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia Escolar e Educacional 0,225 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
67-75 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129550069006336 |