Teste de Progresso em Consórcios para Todas as Escolas Médicas do Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bicudo, Angélica Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hamamoto, Pedro Tadao [UNESP], Abbade, Joelcio Francisco [UNESP], Hafner, Maria De Lourdes Marmorato Botta, Maffei, Claudia Maria Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n4RB20190018
http://hdl.handle.net/11449/211208
Resumo: Progress Testing has been applied in Brazil for more than ten years. It is a tool for longitudinal evaluation of students’ knowledge across levels of training. The test situates the student in his evolutionary teaching-learning process and allows the institution to diagnose its deficiencies throughout the curricular structure. It can be used to evaluate curricular changes and specific assessments of disciplines or teaching modules. From the experience of a consortium of schools, the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) proposed a project that aimed to encourage schools throughout the country to adopt Progress Testing as one of its evaluation tools. We report on the strategy adopted to establish interinstitutional evaluation nuclei with Progress Testing, as well as the results of the first national exam, administered by 58 schools to 23,065 students. The implantation of cross-institutional Progress Testing triggered collaborative processes among the schools involved. Schools have begun a collaborative process not only for the Progress Testing, but also for the exchange of information. The project served as the beginning of a movement for medical schools in all regions of the country to adopt Progress Testing as an assessment tool with the potential to reorient medical training by providing information regarding institutional and individual performances.
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spelling Teste de Progresso em Consórcios para Todas as Escolas Médicas do BrasilConsortia of Cross-Institutional Progress Testing for All Medical Schools in BrazilProgressTestingAssessment of LearningStudent EvaluationMedical SchoolsTeste de ProgressoAvaliação do AprendizadoAvaliação de EstudantesEscolas MédicasProgress Testing has been applied in Brazil for more than ten years. It is a tool for longitudinal evaluation of students’ knowledge across levels of training. The test situates the student in his evolutionary teaching-learning process and allows the institution to diagnose its deficiencies throughout the curricular structure. It can be used to evaluate curricular changes and specific assessments of disciplines or teaching modules. From the experience of a consortium of schools, the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) proposed a project that aimed to encourage schools throughout the country to adopt Progress Testing as one of its evaluation tools. We report on the strategy adopted to establish interinstitutional evaluation nuclei with Progress Testing, as well as the results of the first national exam, administered by 58 schools to 23,065 students. The implantation of cross-institutional Progress Testing triggered collaborative processes among the schools involved. Schools have begun a collaborative process not only for the Progress Testing, but also for the exchange of information. The project served as the beginning of a movement for medical schools in all regions of the country to adopt Progress Testing as an assessment tool with the potential to reorient medical training by providing information regarding institutional and individual performances.O Teste de Progresso é uma ferramenta de avaliação longitudinal do ganho de conhecimento de estudantes que tem sido aplicada no Brasil há mais de dez anos. O teste situa o estudante em seu processo evolutivo de ensino-aprendizagem e permite à instituição realizar o diagnóstico de suas deficiências ao longo da estrutura curricular. Ele pode ser utilizado pelos colegiados competentes para avaliação de alterações curriculares e avaliações específicas de disciplinas ou módulos de ensino. Com base na experiência de um consórcio de escolas, a Associação Brasileira de Educação Médica (Abem) propôs um projeto que tinha como um de seus objetivos incentivar escolas de todo o País a adotarem o Teste de Progresso como uma de suas ferramentas de avaliação. Reportamos a estratégia adotada para constituir núcleos interinstitucionais de avaliação com Teste de Progresso, bem como os resultados da primeira prova nacional do Teste de Progresso, que contou com a participação de 58 escolas e 23.065 estudantes. A implantação de núcleos interinstitucionais de Teste do Progresso com processos colaborativos de realização da prova representou um avanço para as escolas envolvidas. As escolas iniciaram um processo de colaboração não apenas para o Teste de Progresso, mas também para o intercâmbio de informações e experiências que trocam com base no conhecimento de cada uma. O projeto funcionou como o início de um movimento para que escolas médicas de todas as regiões do País adotem o Teste de Progresso como uma ferramenta de avaliação com potencial para reorientar a formação médica, ao fornecer um diagnóstico de formação em nível individual e institucional.Universidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista, BotucatuFaculdade de Medicina de MaríliaUniversidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista, BotucatuAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Faculdade de Medicina de MaríliaUniversidade de São Paulo (USP)Bicudo, Angélica MariaHamamoto, Pedro Tadao [UNESP]Abbade, Joelcio Francisco [UNESP]Hafner, Maria De Lourdes Marmorato BottaMaffei, Claudia Maria Leite2021-07-14T10:20:55Z2021-07-14T10:20:55Z2019-10-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-156application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v43n4RB20190018Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 4, p. 151-156, 2019.0100-55021981-5271http://hdl.handle.net/11449/21120810.1590/1981-52712015v43n4RB20190018S0100-55022019000400151S0100-55022019000400151.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-20T06:16:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211208Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:16:02.615653Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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