Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357 http://hdl.handle.net/11449/140715 |
Resumo: | Integrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user. |
id |
UNSP_cc65a10b45a6bdd75880878df368277c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/140715 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literaturaNursing continuing educationHealth managementHuman resource administrationEducación continuaGestión en saludAdministración de recursos humanosEnfermagemEducação continuadaGestão em saúdeAdministração de recursos humanosIntegrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user.Revisión de la literatura de integración para comprender la experiencia de profesionales de la salud con la educación continua (EC) como estrategia de formación de recursos humanos. Para seleccionar los artículos se utilizaron como base: “Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line [Análisis de la Literatura Médica y Sistema de Recuperación] (MEDLINE), y “Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde” [Literatura LatinoAmericana y del Caribe en Ciencias de la Salud] (LILACS). De acuerdo a los criterios de inclusión y exclusión, ocho publicaciones fueron seleccionadas y analizadas por medio del análisis de contenido. Surgieron dos temas: EC como espacio de escucha, dialogo e integración de los trabajadores, experimentando cambios en la práctica a partir de los movimientos de EC, que contribuyen para la autonomía y seguridad en la toma de decisiones. Se concluye que la decisión de utilizar la educación continua para la formación de los trabajadores de salud, todavía constituye una actitud audaz, porque es necesario romper con modelos de gestión autoritarios y procesos de atención de salud, centralizados en el profesional de la salud y no en el usuario.Revisão integrativa da literatura para compreender a experiência de profissionais da saúde com a educação permanente (EP) como estratégia de formação de recursos humanos. Para seleção dos artigos utilizou-se as bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) e Literatura latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). Segundo os critérios de inclusão e exclusão oito publicações foram selecionadas e analisadas por meio da análise de conteúdo. Dois temas emergiram: EP como espaço de escuta, diálogo e integração dos trabalhadores; vivenciando mudanças na prática a partir dos movimentos de EP contribuindo para a autonomia e segurança nas tomadas de decisões. Conclui-se que a decisão de utilizar da educação permanente para a formação dos trabalhadores de saúde ainda se configura em uma atitude ousada, pois é necessário romper com os modelos de gestão autoritários e os processos de cuidar centralizados no profissional de saúde e não no usuário.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]2016-07-07T12:35:07Z2016-07-07T12:35:07Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014.1517-0276http://hdl.handle.net/11449/14071510.5892/ruvrd.v12i1.1357ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf887283084474719088728308447471908872830844747190Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Universidade Vale do Rio Verdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140715Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
title |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
spellingShingle |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP] Nursing continuing education Health management Human resource administration Educación continua Gestión en salud Administración de recursos humanos Enfermagem Educação continuada Gestão em saúde Administração de recursos humanos |
title_short |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
title_full |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
title_fullStr |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
title_full_unstemmed |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
title_sort |
Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura |
author |
Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP] |
author_facet |
Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP] Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP] Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP] Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing continuing education Health management Human resource administration Educación continua Gestión en salud Administración de recursos humanos Enfermagem Educação continuada Gestão em saúde Administração de recursos humanos |
topic |
Nursing continuing education Health management Human resource administration Educación continua Gestión en salud Administración de recursos humanos Enfermagem Educação continuada Gestão em saúde Administração de recursos humanos |
description |
Integrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-07-07T12:35:07Z 2016-07-07T12:35:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357 Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014. 1517-0276 http://hdl.handle.net/11449/140715 10.5892/ruvrd.v12i1.1357 ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf 8872830844747190 8872830844747190 8872830844747190 |
url |
http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357 http://hdl.handle.net/11449/140715 |
identifier_str_mv |
Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014. 1517-0276 10.5892/ruvrd.v12i1.1357 ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf 8872830844747190 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista da Universidade Vale do Rio Verde |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
151-167 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128142304346112 |