Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP], Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357
http://hdl.handle.net/11449/140715
Resumo: Integrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user.
id UNSP_cc65a10b45a6bdd75880878df368277c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/140715
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literaturaNursing continuing educationHealth managementHuman resource administrationEducación continuaGestión en saludAdministración de recursos humanosEnfermagemEducação continuadaGestão em saúdeAdministração de recursos humanosIntegrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user.Revisión de la literatura de integración para comprender la experiencia de profesionales de la salud con la educación continua (EC) como estrategia de formación de recursos humanos. Para seleccionar los artículos se utilizaron como base: “Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line [Análisis de la Literatura Médica y Sistema de Recuperación] (MEDLINE), y “Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde” [Literatura LatinoAmericana y del Caribe en Ciencias de la Salud] (LILACS). De acuerdo a los criterios de inclusión y exclusión, ocho publicaciones fueron seleccionadas y analizadas por medio del análisis de contenido. Surgieron dos temas: EC como espacio de escucha, dialogo e integración de los trabajadores, experimentando cambios en la práctica a partir de los movimientos de EC, que contribuyen para la autonomía y seguridad en la toma de decisiones. Se concluye que la decisión de utilizar la educación continua para la formación de los trabajadores de salud, todavía constituye una actitud audaz, porque es necesario romper con modelos de gestión autoritarios y procesos de atención de salud, centralizados en el profesional de la salud y no en el usuario.Revisão integrativa da literatura para compreender a experiência de profissionais da saúde com a educação permanente (EP) como estratégia de formação de recursos humanos. Para seleção dos artigos utilizou-se as bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) e Literatura latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). Segundo os critérios de inclusão e exclusão oito publicações foram selecionadas e analisadas por meio da análise de conteúdo. Dois temas emergiram: EP como espaço de escuta, diálogo e integração dos trabalhadores; vivenciando mudanças na prática a partir dos movimentos de EP contribuindo para a autonomia e segurança nas tomadas de decisões. Conclui-se que a decisão de utilizar da educação permanente para a formação dos trabalhadores de saúde ainda se configura em uma atitude ousada, pois é necessário romper com os modelos de gestão autoritários e os processos de cuidar centralizados no profissional de saúde e não no usuário.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Enfermagem, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]2016-07-07T12:35:07Z2016-07-07T12:35:07Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article151-167application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014.1517-0276http://hdl.handle.net/11449/14071510.5892/ruvrd.v12i1.1357ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf887283084474719088728308447471908872830844747190Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista da Universidade Vale do Rio Verdeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/140715Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
title Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
spellingShingle Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]
Nursing continuing education
Health management
Human resource administration
Educación continua
Gestión en salud
Administración de recursos humanos
Enfermagem
Educação continuada
Gestão em saúde
Administração de recursos humanos
title_short Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
title_full Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
title_fullStr Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
title_full_unstemmed Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
title_sort Experiências com educação permanente na área da saúde: revisão integrativa da literatura
author Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]
author_facet Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]
author_role author
author2 Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Vanessa Baliego de Andrade [UNESP]
Bocchi, Silvia Cristina Mangini [UNESP]
Barbosa, Pedro Marco Karan [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing continuing education
Health management
Human resource administration
Educación continua
Gestión en salud
Administración de recursos humanos
Enfermagem
Educação continuada
Gestão em saúde
Administração de recursos humanos
topic Nursing continuing education
Health management
Human resource administration
Educación continua
Gestión en salud
Administración de recursos humanos
Enfermagem
Educação continuada
Gestão em saúde
Administração de recursos humanos
description Integrative literature review to understand the experience of health care professionals with continuing education (CE) as a strategy for human resource training. To select the articles we used the bases Medical Literature Analysis and Retrieval System on-line (MEDLINE) and Literatura latino-Americana and from Caribe em Ciências da Saúde (LILACS). According to the criteria of inclusion and exclusion eight publications were selected and analyzed using content analysis. Two themes emerged: CE as a space for listening, dialogue and integration of workers; experiencing changes in practice from the movements of CE contributing to the security and autonomy in decision making. We concluded that the decision to use continuing education for the training of health workers still set in a bold move, it is necessary to break with the authoritarian management models and processes of care-centered health care and not the user.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-07-07T12:35:07Z
2016-07-07T12:35:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357
Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014.
1517-0276
http://hdl.handle.net/11449/140715
10.5892/ruvrd.v12i1.1357
ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf
8872830844747190
8872830844747190
8872830844747190
url http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v12i1.1357
http://hdl.handle.net/11449/140715
identifier_str_mv Revista da Universidade Vale do Rio Verde, v. 12, n. 1, p. 151-167, 2014.
1517-0276
10.5892/ruvrd.v12i1.1357
ISSN1517-0276-2014-12-01-151-167.pdf
8872830844747190
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista da Universidade Vale do Rio Verde
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 151-167
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128142304346112