Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Grande, Fernando Chade [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/134244
Resumo: This study aims to present a proposal for a Learning Object using gamification to provide support to Science Education, specifically teaching classical mechanics. The dynamics of an action in football was used to illustrate concepts of Mechanical Physics, where students can interact with the Learning Object, interfering with physics variables and therefore changing the trajectory of the ball. The use of gamification implemented in the Learning Object through mechanics, aesthetics and game-thinking, has the intention to engage students, motivate and consequently promote the learning of Mechanical Physics. The simulation of reality produced in digital animation and distributed on digital media in the process of learning and teaching becomes a support in students’ cognitive development. The purpose of this work is to create an effective learning solution through edutertainment, associating concepts and formulas to students’ everyday life. Thus, approaching the teaching of science to student’s reality, is expected to form more critical and reflective citizens on social and ethical implications, where the importance of scientific work and technological aspects can contribute to improve the quality of life in society.
id UNSP_cc885ee9be0794bd5a4f8fc53ce0dd5b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134244
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimentoPhysics in football: learning object gamification for physical education in digital media for sport half from edutertainmentGamificationLearning objectEdutertainmentScience teachingDigital animationGamificaçãoEdutretenimentoEnsino de ciênciasObjetos de aprendizagemAnimação digitalThis study aims to present a proposal for a Learning Object using gamification to provide support to Science Education, specifically teaching classical mechanics. The dynamics of an action in football was used to illustrate concepts of Mechanical Physics, where students can interact with the Learning Object, interfering with physics variables and therefore changing the trajectory of the ball. The use of gamification implemented in the Learning Object through mechanics, aesthetics and game-thinking, has the intention to engage students, motivate and consequently promote the learning of Mechanical Physics. The simulation of reality produced in digital animation and distributed on digital media in the process of learning and teaching becomes a support in students’ cognitive development. The purpose of this work is to create an effective learning solution through edutertainment, associating concepts and formulas to students’ everyday life. Thus, approaching the teaching of science to student’s reality, is expected to form more critical and reflective citizens on social and ethical implications, where the importance of scientific work and technological aspects can contribute to improve the quality of life in society.O presente trabalho tem como objetivo apresentar uma proposta de Objeto de Aprendizagem (OA) gamificado para servir de apoio ao Ensino de Ciências, especificamente ao ensino da Física Mecânica. A dinâmica de uma ação no futebol foi utilizada para exemplificar conceitos da Física Mecânica, onde o aprendiz poderá interagir com o OA, interferindo nas variáveis da Física e alterando a trajetória da bola. O recurso da gamificação implementado nesse OA, por meio de mecânica, estética e pensamento de games, tem como intuito engajar o aprendiz, motivar a ação e promover consequentemente a aprendizagem da Física Mecânica. A simulação da realidade produzida em animação digital e distribuída pelas mídias digitais nos processos de ensino-aprendizagem torna-se um suporte ao aluno na formação do seu desenvolvimento cognitivo. O propósito do trabalho é propor uma solução de aprendizagem por meio do edutretenimento, aproximando conceitos e fórmulas da realidade cotidiana do aluno. Dessa forma, aproximando o Ensino de Ciências da realidade do aluno, espera-se formar cidadãos mais críticos e reflexivos diante das implicações sociais e éticas, onde a importância do trabalho científico juntamente com aspectos tecnológicos poderão contribuir para melhoria de vida da sociedade.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Américo, Marcos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)De Grande, Fernando Chade [UNESP]2016-02-12T18:16:21Z2016-02-12T18:16:21Z2016-01-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/13424400087244533004056088P9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-04-22T13:54:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134244Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:56:57.654133Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
Physics in football: learning object gamification for physical education in digital media for sport half from edutertainment
title Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
spellingShingle Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
De Grande, Fernando Chade [UNESP]
Gamification
Learning object
Edutertainment
Science teaching
Digital animation
Gamificação
Edutretenimento
Ensino de ciências
Objetos de aprendizagem
Animação digital
title_short Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
title_full Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
title_fullStr Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
title_full_unstemmed Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
title_sort Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento
author De Grande, Fernando Chade [UNESP]
author_facet De Grande, Fernando Chade [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Américo, Marcos [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv De Grande, Fernando Chade [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Gamification
Learning object
Edutertainment
Science teaching
Digital animation
Gamificação
Edutretenimento
Ensino de ciências
Objetos de aprendizagem
Animação digital
topic Gamification
Learning object
Edutertainment
Science teaching
Digital animation
Gamificação
Edutretenimento
Ensino de ciências
Objetos de aprendizagem
Animação digital
description This study aims to present a proposal for a Learning Object using gamification to provide support to Science Education, specifically teaching classical mechanics. The dynamics of an action in football was used to illustrate concepts of Mechanical Physics, where students can interact with the Learning Object, interfering with physics variables and therefore changing the trajectory of the ball. The use of gamification implemented in the Learning Object through mechanics, aesthetics and game-thinking, has the intention to engage students, motivate and consequently promote the learning of Mechanical Physics. The simulation of reality produced in digital animation and distributed on digital media in the process of learning and teaching becomes a support in students’ cognitive development. The purpose of this work is to create an effective learning solution through edutertainment, associating concepts and formulas to students’ everyday life. Thus, approaching the teaching of science to student’s reality, is expected to form more critical and reflective citizens on social and ethical implications, where the importance of scientific work and technological aspects can contribute to improve the quality of life in society.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-12T18:16:21Z
2016-02-12T18:16:21Z
2016-01-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/134244
000872445
33004056088P9
url http://hdl.handle.net/11449/134244
identifier_str_mv 000872445
33004056088P9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128293582405632