“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/133989 |
Resumo: | This thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences. |
id |
UNSP_e78d34396d589e0c6db5f366b41505ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/133989 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento"100 m": learning object for physics education as implementation of connectivism and edutretenimentoConnectivismLearning objectsEdutretenimentoScience teachingConectivismoObjetos de aprendizagemEdutretenimentoEnsino de CiênciasThis thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences.A presente dissertação contém uma proposta de Objeto de Aprendizagem, em um caso da Física, Movimento Retilíneo Uniforme, exemplificado em uma situação hipotética de uma prova do atletismo - 100 metros rasos, para se constituir em uma aplicação dos conceitos do Conectivismo e do Edutretenimento. As reflexões trazidas pela observação do comportamento dos alunos em sala de aula, o crescente acesso às novas tecnologias, as inquietações deste pesquisador, leituras e aplicações em sala de aula, constata a presença destas tecnologias móveis no cotidiano dos alunos, dentro e fora das salas de aula, sem a devida potencialização destes, em prol do aprendizado. A disseminação de aplicativos, programas e sistemas, em uma gama de facilidades de uso, disponibiliza recursos voltados ao bem-estar dos usuários. Constitui-se como objeto de estudo, uma proposta de aplicativo, aportado nos princípios do Conectivismo e do Edutretenimento, que propõe a construção do conhecimento na Escola. Utiliza-se a metodologia do V de Gowin para a definição da pergunta-chave e da linha de condução do pensamento da presente dissertação. Espera-se contribuir efetivamente para o desenvolvimento de ferramentas, que ao serem disponibilizadas aos professores e alunos da rede brasileira de ensino, incrementem a facilidade de uso, a aplicabilidade e a eficiência na relação professoraluno, fortalecendo o ensino e o interesse pelo estudo das Ciências.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Américo, Marcos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]2016-02-05T12:26:26Z2016-02-05T12:26:26Z2016-01-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/13398900087190133004056088P9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-04-22T13:54:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/133989Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:31:25.419131Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento "100 m": learning object for physics education as implementation of connectivism and edutretenimento |
title |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
spellingShingle |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP] Connectivism Learning objects Edutretenimento Science teaching Conectivismo Objetos de aprendizagem Edutretenimento Ensino de Ciências |
title_short |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
title_full |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
title_fullStr |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
title_full_unstemmed |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
title_sort |
“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento |
author |
Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP] |
author_facet |
Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Américo, Marcos [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Connectivism Learning objects Edutretenimento Science teaching Conectivismo Objetos de aprendizagem Edutretenimento Ensino de Ciências |
topic |
Connectivism Learning objects Edutretenimento Science teaching Conectivismo Objetos de aprendizagem Edutretenimento Ensino de Ciências |
description |
This thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05T12:26:26Z 2016-02-05T12:26:26Z 2016-01-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11449/133989 000871901 33004056088P9 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/133989 |
identifier_str_mv |
000871901 33004056088P9 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129528905596928 |