“100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/133989
Resumo: This thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences.
id UNSP_e78d34396d589e0c6db5f366b41505ee
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/133989
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento"100 m": learning object for physics education as implementation of connectivism and edutretenimentoConnectivismLearning objectsEdutretenimentoScience teachingConectivismoObjetos de aprendizagemEdutretenimentoEnsino de CiênciasThis thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences.A presente dissertação contém uma proposta de Objeto de Aprendizagem, em um caso da Física, Movimento Retilíneo Uniforme, exemplificado em uma situação hipotética de uma prova do atletismo - 100 metros rasos, para se constituir em uma aplicação dos conceitos do Conectivismo e do Edutretenimento. As reflexões trazidas pela observação do comportamento dos alunos em sala de aula, o crescente acesso às novas tecnologias, as inquietações deste pesquisador, leituras e aplicações em sala de aula, constata a presença destas tecnologias móveis no cotidiano dos alunos, dentro e fora das salas de aula, sem a devida potencialização destes, em prol do aprendizado. A disseminação de aplicativos, programas e sistemas, em uma gama de facilidades de uso, disponibiliza recursos voltados ao bem-estar dos usuários. Constitui-se como objeto de estudo, uma proposta de aplicativo, aportado nos princípios do Conectivismo e do Edutretenimento, que propõe a construção do conhecimento na Escola. Utiliza-se a metodologia do V de Gowin para a definição da pergunta-chave e da linha de condução do pensamento da presente dissertação. Espera-se contribuir efetivamente para o desenvolvimento de ferramentas, que ao serem disponibilizadas aos professores e alunos da rede brasileira de ensino, incrementem a facilidade de uso, a aplicabilidade e a eficiência na relação professoraluno, fortalecendo o ensino e o interesse pelo estudo das Ciências.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Américo, Marcos [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]2016-02-05T12:26:26Z2016-02-05T12:26:26Z2016-01-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/13398900087190133004056088P9porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-04-22T13:54:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/133989Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-22T13:54:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
"100 m": learning object for physics education as implementation of connectivism and edutretenimento
title “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
spellingShingle “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]
Connectivism
Learning objects
Edutretenimento
Science teaching
Conectivismo
Objetos de aprendizagem
Edutretenimento
Ensino de Ciências
title_short “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
title_full “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
title_fullStr “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
title_full_unstemmed “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
title_sort “100 metros rasos”: objeto de aprendizagem para o ensino de física como aplicação do conectivismo e do edutretenimento
author Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]
author_facet Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Américo, Marcos [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, João Fernando Tobgyal da Silva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Connectivism
Learning objects
Edutretenimento
Science teaching
Conectivismo
Objetos de aprendizagem
Edutretenimento
Ensino de Ciências
topic Connectivism
Learning objects
Edutretenimento
Science teaching
Conectivismo
Objetos de aprendizagem
Edutretenimento
Ensino de Ciências
description This thesis contains a Learning Object proposal in a case of physics, Rectilinear Motion Uniform, exemplified in a hypothetical situation of a proof of athletics - 100 meters, to constitute an application of the concepts of Connectivism and Edutretenimento. The reflections brought by observing the behavior of students in the classroom, increasing access to new technologies, the concerns of this research, readings and applications in the classroom, notes the presence of these mobile technologies in the daily lives of students, in and out of rooms class without proper empowerment of these, for the sake of learning. The spread of applications, programs and systems in a range of ease of use, offers resources focused on the users' wellbeing. It serves as an object of study, an application proposal, contributed the principles of Connectivism and Edutretenimento, which proposes the construction of knowledge in school. It is used to Gowin V methodology to the key question of the definition and the driving line of the present dissertation thinking. It is expected to contribute effectively to the development of tools, which when made available to teachers and students of the Brazilian education system, boost European ease of use, applicability and efficiency in teacher-student relationship, strengthening education and interest in the study of Sciences.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05T12:26:26Z
2016-02-05T12:26:26Z
2016-01-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/133989
000871901
33004056088P9
url http://hdl.handle.net/11449/133989
identifier_str_mv 000871901
33004056088P9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650311978483712