Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795 http://hdl.handle.net/11449/114942 |
Resumo: | Displays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved. |
id |
UNSP_ccc8946dddfe2e0656d31619acf88586 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114942 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolarInformation literacy: prospects around the school culturecompetência em informaçãocultura escolarensino fundamentalDisplays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved.Apresenta a Competência em Informação como metodologia de formação para o acesso, avaliação e uso da informação, a qual se tem tornado, cada vez mais, insumo indispensável à autonomia intelectual. Apresenta a articulação possível - e necessária - entre Competência em Informação e a Cultura Escolar, dando ênfase às suas relações. Busca-se, na Cultura Escolar, contextos para inserção de procedimentos desenvolvidos por meio da Competência em Informação, considerando as dimensões da organização, interpretação e produção de conhecimento. Aponta as vantagens de se perceber a Cultura Escolar, através do contexto prático filosófico, como suporte ao planejamento de ações que instituam, no ambiente educacional, ações relacionadas ao desenvolvimento da Competência em Informação. Ressalta-se que esse tipo de competência, se desenvolvida sem a compreensão da Cultura Escolar, torna-se uma prática desconexa e desarticulada cujos resultados esperados correm o risco de não serem alcançados.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737 sala 23, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pereira, RodrigoCasarin, Helen de Castro Silva [UNESP]2015-02-24T13:57:36Z2015-02-24T13:57:36Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article308-331application/pdfhttp://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012.1414-0594http://hdl.handle.net/11449/114942ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf0592809928580900Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista ACBinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-06T06:15:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114942Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:35:58.464664Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar Information literacy: prospects around the school culture |
title |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
spellingShingle |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar Pereira, Rodrigo competência em informação cultura escolar ensino fundamental |
title_short |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
title_full |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
title_fullStr |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
title_full_unstemmed |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
title_sort |
Competência em informação: perspectivas em torno da cultura escolar |
author |
Pereira, Rodrigo |
author_facet |
Pereira, Rodrigo Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Rodrigo Casarin, Helen de Castro Silva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
competência em informação cultura escolar ensino fundamental |
topic |
competência em informação cultura escolar ensino fundamental |
description |
Displays the Information Literacy as a method of training for access, evaluation and use of information, which has become, increasingly, the raw material indispensable for intellectual autonomy. Presents the articulation possible - and necessary - between Information and Cultural Competence in School, with emphasis on their relationship. Search is on School Culture, contexts for insertion of procedures developed by the Information Literacy, considering the dimensions of the organization, interpretation and knowledge production. It points out the advantages to realize the Culture School, through practical philosophical context, to support action planning, establishing, in the educational environment, actions related to the development of Competency Information. We used participation research action in the context of a public school in Campo Grande-MS, the research subjects were students of the 6º and 7º grades and their teachers. Data collection took place through observation and interviews relating the development of competencein Information and teaching practices It is noteworthy that this kind of responsibility if developed without an understanding of school culture, becomes a rambling and disjointed practice whose outcomes are at risk of not being achieved. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:36Z 2015-02-24T13:57:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795 Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012. 1414-0594 http://hdl.handle.net/11449/114942 ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf 0592809928580900 |
url |
http://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/795 http://hdl.handle.net/11449/114942 |
identifier_str_mv |
Revista ACB, v. 17, n. 2, p. 308-331, 2012. 1414-0594 ISSN14140594-2012-17-02-308-331.pdf 0592809928580900 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista ACB |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
308-331 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129093639602176 |