O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/155545
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-20/000885657.pdf
Resumo: This Final Paper investigates the approach given to the authorship question in Vestibulares Manuals and teachers' blogs. The purpose of the research is to analyze how these Manuals and blogs refer to the author's role in the written text production. The corpus used for the work are the Manuals of Vestibulares of public universities of São Paulo and other states, including the Participant's Guide to the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) and teachers' speeches in blogs. In these materials, we are interested in the sections intended to the correction criteria of the essay, in which the procedures regarding its composition and evaluation are reported. From these instructions, we seek to find statements that refer explicitly to authorship. The analysis developed is qualitative and dialogical. The theoretical foundation behind the work is the Bakhtin Circle Philosophy. Concepts developed by the Circle as dialogue, and theme and meaning are guiding principles for the study. The research, moreover, has a bibliographic study of works about authorship in school text, developed by scholars in the Discourse area, such as Sírio Possenti (2002) and Eni Orlandi (1988), who discuss and broach this question. The discourse about authorship was found in the Federal University of Uberlândia (UFU) Manual and in the High School Participant's Guide. In relation to teachers' blogs, there is no explicit evidence about authorial discourse
id UNSP_ceab1fdd13bf72727a2c46cbc9d0901f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/155545
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de textoBakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich) 1895-1975Análise do discursoAutoriaDiscourse analysisThis Final Paper investigates the approach given to the authorship question in Vestibulares Manuals and teachers' blogs. The purpose of the research is to analyze how these Manuals and blogs refer to the author's role in the written text production. The corpus used for the work are the Manuals of Vestibulares of public universities of São Paulo and other states, including the Participant's Guide to the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) and teachers' speeches in blogs. In these materials, we are interested in the sections intended to the correction criteria of the essay, in which the procedures regarding its composition and evaluation are reported. From these instructions, we seek to find statements that refer explicitly to authorship. The analysis developed is qualitative and dialogical. The theoretical foundation behind the work is the Bakhtin Circle Philosophy. Concepts developed by the Circle as dialogue, and theme and meaning are guiding principles for the study. The research, moreover, has a bibliographic study of works about authorship in school text, developed by scholars in the Discourse area, such as Sírio Possenti (2002) and Eni Orlandi (1988), who discuss and broach this question. The discourse about authorship was found in the Federal University of Uberlândia (UFU) Manual and in the High School Participant's Guide. In relation to teachers' blogs, there is no explicit evidence about authorial discourseEste Trabalho de Conclusão de Curso investiga a abordagem dada à questão da autoria em Manuais de Vestibulares e blogs de professores. O intuito da pesquisa é analisar como esses Manuais e blogs se referem ao papel do autor na produção do texto escrito. O corpus utilizado para o trabalho são os Manuais de Vestibulares de universidades públicas de São Paulo e demais Estados, inclusive o Guia do Participante do Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) e discursos de professores em blogs. Nesses materiais, interessam-nos as seções destinadas aos critérios de correção da redação em que são relatados os procedimentos referentes à sua composição e avaliação. A partir dessas instruções, buscamos encontrar enunciados que se refiram de forma explícita à autoria. A análise desenvolvida é de caráter qualitativo e dialógico. A base teórica que sustenta o trabalho é a filosofia do Círculo de Bakhtin. Conceitos desenvolvidos pelo Círculo como diálogo, e tema e significação são norteadores do estudo. A pesquisa, além do mais, conta com um estudo bibliográfico de trabalhos sobre a autoria no texto escolar, desenvolvida por estudiosos da área do discurso, como Sírio Possenti (2002) e Eni Orlandi (1988), que discutem e tematizam essa questão. Foi encontrado o discurso sobre a autoria no Manual da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e no Guia do Participante do Ensino Médio. Em relação aos blogs de professores, não há evidencia explícita sobre o discurso autoralUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mendonça, Marina Célia [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]2018-08-30T18:22:09Z2018-08-30T18:22:09Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Daiane Pereira Fernandes da. O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2017.http://hdl.handle.net/11449/155545000885657http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-20/000885657.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T17:51:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155545Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:50:07.626696Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
title O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
spellingShingle O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]
Bakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich) 1895-1975
Análise do discurso
Autoria
Discourse analysis
title_short O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
title_full O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
title_fullStr O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
title_full_unstemmed O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
title_sort O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto
author Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]
author_facet Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mendonça, Marina Célia [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Daiane Pereira Fernandes da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Bakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich) 1895-1975
Análise do discurso
Autoria
Discourse analysis
topic Bakhtin, M. M. (Mikhail Mikhailovich) 1895-1975
Análise do discurso
Autoria
Discourse analysis
description This Final Paper investigates the approach given to the authorship question in Vestibulares Manuals and teachers' blogs. The purpose of the research is to analyze how these Manuals and blogs refer to the author's role in the written text production. The corpus used for the work are the Manuals of Vestibulares of public universities of São Paulo and other states, including the Participant's Guide to the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) and teachers' speeches in blogs. In these materials, we are interested in the sections intended to the correction criteria of the essay, in which the procedures regarding its composition and evaluation are reported. From these instructions, we seek to find statements that refer explicitly to authorship. The analysis developed is qualitative and dialogical. The theoretical foundation behind the work is the Bakhtin Circle Philosophy. Concepts developed by the Circle as dialogue, and theme and meaning are guiding principles for the study. The research, moreover, has a bibliographic study of works about authorship in school text, developed by scholars in the Discourse area, such as Sírio Possenti (2002) and Eni Orlandi (1988), who discuss and broach this question. The discourse about authorship was found in the Federal University of Uberlândia (UFU) Manual and in the High School Participant's Guide. In relation to teachers' blogs, there is no explicit evidence about authorial discourse
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-08-30T18:22:09Z
2018-08-30T18:22:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Daiane Pereira Fernandes da. O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2017.
http://hdl.handle.net/11449/155545
000885657
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-20/000885657.pdf
identifier_str_mv SILVA, Daiane Pereira Fernandes da. O conceito de autoria em manuais de vestibulares e em discursos pedagógicos sobre produção de texto. 2017. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Letras) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2017.
000885657
url http://hdl.handle.net/11449/155545
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-06-20/000885657.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128987510079488