Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862011000200001 http://hdl.handle.net/11449/109757 |
Resumo: | The search for international impact and the need to create formal or informal networks of academic cooperation are some of the most common features of the current training offered by many universities. Aware of this difficulty and the desirability of creating synergies to enrich teaching and academic collaboration networks between universities, an experience is presented, in the context of the teaching of Information and Documentation, of inter-university collaboration for the joint design of learning activities and skills assessment, developed by teachers in the public universities of Zaragoza and Salamanca (Spain) and the São Paulo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (São Paulo, Brazil). The experience is developed using models that facilitate the structuring of learning activities aimed at the acquisition of common skills. Each activity that is proposed and developed is recorded in a spreadsheet which collects the information arranged in various fields such as: description, skills, objectives, expected learning outcomes, tools, required resources and materials, evaluation criteria, amongst others, so that the student can see what he is asked to do, how to do it and how useful it will be. This way of designing skills-based learning activities is possible, in geographically diverse academic settings through the use of Information Technology and Communication, enabling both remote cooperation between teachers and also materials offered on the platforms of each of the universities. |
id |
UNSP_cee9095f193f959d7c6bdd7251bc44aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109757 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentaçãoJoint project in digital learning environments and an evaluation in obtaining information and documentation skillsAprendizagem baseada em competênciasEspaço europeu de educação superiorProjeto de atividades de aprendizagemTecnologia de informação e comunicaçãoCompetence based learningEuropean higher education areaDesign of learning activitiesInformation technology and communicationThe search for international impact and the need to create formal or informal networks of academic cooperation are some of the most common features of the current training offered by many universities. Aware of this difficulty and the desirability of creating synergies to enrich teaching and academic collaboration networks between universities, an experience is presented, in the context of the teaching of Information and Documentation, of inter-university collaboration for the joint design of learning activities and skills assessment, developed by teachers in the public universities of Zaragoza and Salamanca (Spain) and the São Paulo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (São Paulo, Brazil). The experience is developed using models that facilitate the structuring of learning activities aimed at the acquisition of common skills. Each activity that is proposed and developed is recorded in a spreadsheet which collects the information arranged in various fields such as: description, skills, objectives, expected learning outcomes, tools, required resources and materials, evaluation criteria, amongst others, so that the student can see what he is asked to do, how to do it and how useful it will be. This way of designing skills-based learning activities is possible, in geographically diverse academic settings through the use of Information Technology and Communication, enabling both remote cooperation between teachers and also materials offered on the platforms of each of the universities.A busca de projeção internacional e a necessidade de formar redes formais ou informais de cooperação acadêmica são algumas das características mais comuns da formação atual, oferecidas por várias universidades. Cientes dessa dificuldade, assim como da conveniência da criação de sinergias docentes e do enriquecimento das redes de colaboração acadêmica entre as universidades, é apresentada no contexto de ensino de Informação e Documentação, uma experiência de colaboração interuniversitária para o projeto conjunto de atividades de aprendizagem e avaliação por competências, desenvolvido por docentes das Universidades Públicas de Zaragoza e Salamanca (Espanha) e da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (São Paulo, Brasil). A experiência é desenvolvida por meio de modelos de registros que facilitem a estruturação de atividades de aprendizagem que visam à aquisição de competências comuns. Cada atividade proposta e desenvolvida é registrada em uma planilha que reúne a informação, organizada em diversos campos como: descrição, competências, objetivos, resultados de aprendizagem previstos, ferramentas, recursos e materiais necessários, critérios de avaliação, entre outros aspectos, de maneira que o aluno possa ver o que deve fazer, como fazer e qual a utilidade. Essa forma de conceber as atividades de aprendizagem baseadas em competências é possível, em ambientes acadêmicos geograficamente tão distantes, pelo uso das Tecnologias de Informação e Comunicação, que permitem tanto a colaboração à distância entre os professores quanto o acesso aos materiais oferecidos nas plataformas de cada uma das universidades.Universidad de Zaragoza Facultad de Filosofía y Letras Centro de la Documentación e História de la CienciaUniversidad de Salamanca Facultad de Traducción y Documentación Departamento de Biblioteconomía y DocumentaciónUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Ciência da InformaçãoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Filosofia e Ciências Departamento de Ciência da InformaçãoPontifícia Universidade Católica de CampinasUniversidad de ZaragozaUniversidad de SalamancaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Agustín-lacruz, Maria Del CarmenGómez-díaz, RaquelFujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]2014-10-01T13:08:31Z2014-10-01T13:08:31Z2011-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article89-94application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862011000200001Transinformação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 23, n. 2, p. 89-94, 2011.0103-3786http://hdl.handle.net/11449/10975710.1590/S0103-37862011000200001S0103-37862011000200001WOS:000299702700001S0103-37862011000200001.pdf6530346906709462SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporTransInformação0.2550,192info:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-21T06:20:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109757Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:54:35.470563Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação Joint project in digital learning environments and an evaluation in obtaining information and documentation skills |
title |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
spellingShingle |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação Agustín-lacruz, Maria Del Carmen Aprendizagem baseada em competências Espaço europeu de educação superior Projeto de atividades de aprendizagem Tecnologia de informação e comunicação Competence based learning European higher education area Design of learning activities Information technology and communication |
title_short |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
title_full |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
title_fullStr |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
title_full_unstemmed |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
title_sort |
Projeto colaborativo em ambientes digitais de atividades de aprendizagem e avaliação para aquisição de competências em informação e documentação |
author |
Agustín-lacruz, Maria Del Carmen |
author_facet |
Agustín-lacruz, Maria Del Carmen Gómez-díaz, Raquel Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gómez-díaz, Raquel Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidad de Zaragoza Universidad de Salamanca Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Agustín-lacruz, Maria Del Carmen Gómez-díaz, Raquel Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem baseada em competências Espaço europeu de educação superior Projeto de atividades de aprendizagem Tecnologia de informação e comunicação Competence based learning European higher education area Design of learning activities Information technology and communication |
topic |
Aprendizagem baseada em competências Espaço europeu de educação superior Projeto de atividades de aprendizagem Tecnologia de informação e comunicação Competence based learning European higher education area Design of learning activities Information technology and communication |
description |
The search for international impact and the need to create formal or informal networks of academic cooperation are some of the most common features of the current training offered by many universities. Aware of this difficulty and the desirability of creating synergies to enrich teaching and academic collaboration networks between universities, an experience is presented, in the context of the teaching of Information and Documentation, of inter-university collaboration for the joint design of learning activities and skills assessment, developed by teachers in the public universities of Zaragoza and Salamanca (Spain) and the São Paulo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (São Paulo, Brazil). The experience is developed using models that facilitate the structuring of learning activities aimed at the acquisition of common skills. Each activity that is proposed and developed is recorded in a spreadsheet which collects the information arranged in various fields such as: description, skills, objectives, expected learning outcomes, tools, required resources and materials, evaluation criteria, amongst others, so that the student can see what he is asked to do, how to do it and how useful it will be. This way of designing skills-based learning activities is possible, in geographically diverse academic settings through the use of Information Technology and Communication, enabling both remote cooperation between teachers and also materials offered on the platforms of each of the universities. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-01 2014-10-01T13:08:31Z 2014-10-01T13:08:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862011000200001 Transinformação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 23, n. 2, p. 89-94, 2011. 0103-3786 http://hdl.handle.net/11449/109757 10.1590/S0103-37862011000200001 S0103-37862011000200001 WOS:000299702700001 S0103-37862011000200001.pdf 6530346906709462 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-37862011000200001 http://hdl.handle.net/11449/109757 |
identifier_str_mv |
Transinformação. Pontifícia Universidade Católica de Campinas, v. 23, n. 2, p. 89-94, 2011. 0103-3786 10.1590/S0103-37862011000200001 S0103-37862011000200001 WOS:000299702700001 S0103-37862011000200001.pdf 6530346906709462 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
TransInformação 0.255 0,192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
89-94 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129262500184064 |