A Sonata de Deus e o diabolus: nacionalismo, música e o pensamento social no cinema de Glauber Rocha

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueira, André Ricardo [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/110792
Resumo: The aim of this work is to analyze the cultural nationalism in Brazil and its reflection in three major productions of filmmaker Glauber Rocha in the 1960s: Black God, White Devil (1964), Entranced Earth (1967) and Antônio das Mortes (1969). We analyze how the music raises points of intersection between nationalism derived from the modern art week 1922 and the concept of conservative modernization. The musical language is used as a prime tool of analysis in relation to time perception and the modal and tonal languages, as well as in pairs, rural and urban, modern and archaic, classical and popular. In another key, nationalism present in these films also reflects the thinking of Mário de Andrade on popular culture and the role of the intellectual in relation to this culture, incorporated by Glauber and questioned in these three films.
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spelling A Sonata de Deus e o diabolus: nacionalismo, música e o pensamento social no cinema de Glauber RochaRocha, Glauber 1939-1981Villa-Lobos, Heitor 1887-1959Andrade, Mario de 1893-1945Semana de Arte ModernaNacionalismo e cinemaNacionalismo na musicaMusica de cinemaSociologiaThe aim of this work is to analyze the cultural nationalism in Brazil and its reflection in three major productions of filmmaker Glauber Rocha in the 1960s: Black God, White Devil (1964), Entranced Earth (1967) and Antônio das Mortes (1969). We analyze how the music raises points of intersection between nationalism derived from the modern art week 1922 and the concept of conservative modernization. The musical language is used as a prime tool of analysis in relation to time perception and the modal and tonal languages, as well as in pairs, rural and urban, modern and archaic, classical and popular. In another key, nationalism present in these films also reflects the thinking of Mário de Andrade on popular culture and the role of the intellectual in relation to this culture, incorporated by Glauber and questioned in these three films.O propósito desta tese é analisar o nacionalismo cultural no Brasil e seu reflexo em três importantes produções do cineasta baiano Glauber Rocha na década de 1960: Deus e o Diabo na Terra do Sol (1964), Terra em Transe (1967) e O Dragão da Maldade contra o Santo Guerreiro (1969). Analisamos como a música suscita pontos de intersecção entre o nacionalismo da Semana de 1922 e o conceito de modernização conservadora. A linguagem musical é utilizada como ferramenta privilegiada de análise em relação à percepção temporal e aos idiomas modal e tonal, assim como aos pares, rural e o urbano, moderno e o arcaico, erudito e popular. Em outra chave, o nacionalismo presentes nestes filmes reflete, também o pensamento de Mário de Andrade sobre a cultura popular e o papel do intelectual em relação a esta cultura, retomado por Glauber e problematizado em imagem-som nestes três filmes.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Tolentino, Célia Aparecida Ferreira [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Siqueira, André Ricardo [UNESP]2014-12-02T11:16:35Z2014-12-02T11:16:35Z2014-08-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis161 f.application/pdfSIQUEIRA, André Ricardo. A Sonata de Deus e o diabolus: nacionalismo, música e o pensamento social no cinema de Glauber Rocha. 2014. 161 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2014.http://hdl.handle.net/11449/110792000800168000800168.pdf33004110042P8Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-12T19:13:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/110792Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-12T19:13:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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