O papel do professor de educação física na gestão democrática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/128260
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-09-15/000848505.pdf
Resumo: This study aims to conduct a survey on the concepts that the teacher of physical education has on their role in areas of activity in the democratic management of public and private schools. They are job-specific goals: to raise theoretically as it is currently the training of physical education teacher to work in the administrative and participatory management in schools, pointing out possible instances of action of the physical education teacher in meeting the democratic management of official documents (NCP and RCN) and propose inserts that will guarantee their professional practice responsible, ethical and participatory; and check what is the concept that the physical education teacher has on their role in school activities beyond the classroom. For both methodologically this is configured as a qualitative research, in the form of literature review and field research. 30 Teachers participated in the survey, these being of public and private schools. For data collection a questionnaire was designed open dealing on the profile of teachers and their perceptions of their performance in school. The results show that in the case of conceptions that physical education teachers have about their role in the democratic management of the results lead us to infer that they all feel if done professionally, both in public schools as those of individuals, despite the difficulties encountered in their day to day
id UNSP_d1b37eab4909e35c33b43089daec5ac4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/128260
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O papel do professor de educação física na gestão democráticaProfessores - FormaçãoEducação fisicaGestão democráticaProfessores alfabetizadores - FormaçãoLazer e educaçãoPedagogia criticaAprendizagemTeachers, Training ofThis study aims to conduct a survey on the concepts that the teacher of physical education has on their role in areas of activity in the democratic management of public and private schools. They are job-specific goals: to raise theoretically as it is currently the training of physical education teacher to work in the administrative and participatory management in schools, pointing out possible instances of action of the physical education teacher in meeting the democratic management of official documents (NCP and RCN) and propose inserts that will guarantee their professional practice responsible, ethical and participatory; and check what is the concept that the physical education teacher has on their role in school activities beyond the classroom. For both methodologically this is configured as a qualitative research, in the form of literature review and field research. 30 Teachers participated in the survey, these being of public and private schools. For data collection a questionnaire was designed open dealing on the profile of teachers and their perceptions of their performance in school. The results show that in the case of conceptions that physical education teachers have about their role in the democratic management of the results lead us to infer that they all feel if done professionally, both in public schools as those of individuals, despite the difficulties encountered in their day to dayO presente trabalho tem por objetivo realizar um levantamento sobre as concepções que o professor de educação física tem sobre seu papel nos espaços de atuação na gestão democrática da escola pública e particular. São objetivos específicos do trabalho: levantar teoricamente como se dá atualmente a formação do professor de educação física para atuar nas instâncias administrativas e de gestão participativa nas escolas; apontar as possíveis instâncias de atuação do professor de educação física numa gestão democrática atendendo aos documentos oficiais (PCN e RCN) e propor inserções que venham a garantir seu exercício profissional responsável, ético e participativo, e; Verificar qual é a concepção que o professor de educação física tem sobre seu papel no âmbito escolar, além das atividades de sala de aula. Para tanto metodologicamente esta se configura como uma pesquisa qualitativa, sob a forma de análise bibliográfica e pesquisa de campo. Participaram da pesquisa 30 professores, sendo estes de escolas públicas e particulares. Para coleta de dados foi elaborado um questionário aberto versando sobre o perfil do professor e suas percepções quanto sua atuação na escola. Os resultados apontam que em se tratando das concepções que os professores de educação física têm sobre sua atuação na gestão democrática os resultados nos conduzem a inferir que todos eles sentem se realizados profissionalmente, tanto os das escolas públicas quanto os das particulares, apesar das dificuldades encontradas no seu dia a diaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanata, Eliana Marques [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]2015-10-07T17:37:43Z2015-10-07T17:37:43Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUINTANILHA, Rosiany Gonçalves. O papel do professor de educação física na gestão democrática. 2011. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.http://hdl.handle.net/11449/128260000848505http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-09-15/000848505.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/128260Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:14:48.351503Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O papel do professor de educação física na gestão democrática
title O papel do professor de educação física na gestão democrática
spellingShingle O papel do professor de educação física na gestão democrática
Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]
Professores - Formação
Educação fisica
Gestão democrática
Professores alfabetizadores - Formação
Lazer e educação
Pedagogia critica
Aprendizagem
Teachers, Training of
title_short O papel do professor de educação física na gestão democrática
title_full O papel do professor de educação física na gestão democrática
title_fullStr O papel do professor de educação física na gestão democrática
title_full_unstemmed O papel do professor de educação física na gestão democrática
title_sort O papel do professor de educação física na gestão democrática
author Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]
author_facet Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zanata, Eliana Marques [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Quintanilha, Rosiany Gonçalves [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação
Educação fisica
Gestão democrática
Professores alfabetizadores - Formação
Lazer e educação
Pedagogia critica
Aprendizagem
Teachers, Training of
topic Professores - Formação
Educação fisica
Gestão democrática
Professores alfabetizadores - Formação
Lazer e educação
Pedagogia critica
Aprendizagem
Teachers, Training of
description This study aims to conduct a survey on the concepts that the teacher of physical education has on their role in areas of activity in the democratic management of public and private schools. They are job-specific goals: to raise theoretically as it is currently the training of physical education teacher to work in the administrative and participatory management in schools, pointing out possible instances of action of the physical education teacher in meeting the democratic management of official documents (NCP and RCN) and propose inserts that will guarantee their professional practice responsible, ethical and participatory; and check what is the concept that the physical education teacher has on their role in school activities beyond the classroom. For both methodologically this is configured as a qualitative research, in the form of literature review and field research. 30 Teachers participated in the survey, these being of public and private schools. For data collection a questionnaire was designed open dealing on the profile of teachers and their perceptions of their performance in school. The results show that in the case of conceptions that physical education teachers have about their role in the democratic management of the results lead us to infer that they all feel if done professionally, both in public schools as those of individuals, despite the difficulties encountered in their day to day
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-10-07T17:37:43Z
2015-10-07T17:37:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUINTANILHA, Rosiany Gonçalves. O papel do professor de educação física na gestão democrática. 2011. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/128260
000848505
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-09-15/000848505.pdf
identifier_str_mv QUINTANILHA, Rosiany Gonçalves. O papel do professor de educação física na gestão democrática. 2011. . Trabalho de Conclusão de Curso (licenciatura - Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
000848505
url http://hdl.handle.net/11449/128260
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-09-15/000848505.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129041208705024