Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e322211 http://hdl.handle.net/11449/157588 |
Resumo: | ABSTRACT There is a lack of instruments to assess social skills in the interface with mental health of college students. This study intended to test the psychometric properties of validity and reliability of the Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students (QHC - University Students). In a collective situation 609 university students from different courses were evaluated with the following instruments: QHC - College students, IHS-Del Prette, BDI, Mini-SPIN and SCID-IV. The psychometric properties were measured by statistical procedures, with satisfactory results concerning the internal consistency and construct validity and concurrent. Factor analysis isolated three factors for Part 1 (Communication and Affect, Coping, Public Speaking) and two factors for Part 2 (Potentialities and Difficulties), providing scores of problems and skills. |
id |
UNSP_d2ec04480b1a67e9e27e7bf330265b19 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157588 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para UniversitáriosValidation of the Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Studentssocial skillsmental healthcollege studentsmeasurementhabilidades sociaissaúde mentalestudantes universitáriosmedidasABSTRACT There is a lack of instruments to assess social skills in the interface with mental health of college students. This study intended to test the psychometric properties of validity and reliability of the Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students (QHC - University Students). In a collective situation 609 university students from different courses were evaluated with the following instruments: QHC - College students, IHS-Del Prette, BDI, Mini-SPIN and SCID-IV. The psychometric properties were measured by statistical procedures, with satisfactory results concerning the internal consistency and construct validity and concurrent. Factor analysis isolated three factors for Part 1 (Communication and Affect, Coping, Public Speaking) and two factors for Part 2 (Potentialities and Difficulties), providing scores of problems and skills.RESUMO Verifica-se uma carência de instrumentos que avaliem habilidades sociais na interface com a saúde mental de universitários. Objetiva-se testar as propriedades psicométricas de validade e fidedignidade do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos e Contextos para Universitários - QHC-Universitários. Procedeu-se à avaliação, em situação coletiva, de 609 estudantes universitários de diferentes cursos por meio dos seguintes instrumentos: QHC-Universitários, IHS-Del Prette, BDI, Mini-SPIN e SCID-IV. As propriedades psicométricas foram aferidas por meio de procedimentos estatísticos, com resultados satisfatórios quanto à consistência interna e às validades de construto e concorrente. A análise fatorial isolou três fatores para a Parte 1 (Comunicação e Afeto, Enfrentamento, Falar em Público) e dois fatores para a Parte 2 (Potencialidades, Dificuldades), fornecendo escores de problemas e de habilidades.Universidade Estadual de São PauloInstituto de Psicologia, Universidade de BrasíliaUniversidade Estadual de São PauloBolsoni-silva, Alessandra TuriniLoureiro, Sonia Regina2018-11-12T17:26:04Z2018-11-12T17:26:04Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e322211Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 2, p. -, 2016.0102-3772http://hdl.handle.net/11449/15758810.1590/0102-3772e322211S0102-37722016000200211S0102-37722016000200211.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Teoria e Pesquisa0,128info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-15T06:15:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157588Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:46:32.077615Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários Validation of the Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students |
title |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
spellingShingle |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários Bolsoni-silva, Alessandra Turini social skills mental health college students measurement habilidades sociais saúde mental estudantes universitários medidas |
title_short |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
title_full |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
title_fullStr |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
title_full_unstemmed |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
title_sort |
Validação do Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos, Contextos para Universitários |
author |
Bolsoni-silva, Alessandra Turini |
author_facet |
Bolsoni-silva, Alessandra Turini Loureiro, Sonia Regina |
author_role |
author |
author2 |
Loureiro, Sonia Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de São Paulo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bolsoni-silva, Alessandra Turini Loureiro, Sonia Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
social skills mental health college students measurement habilidades sociais saúde mental estudantes universitários medidas |
topic |
social skills mental health college students measurement habilidades sociais saúde mental estudantes universitários medidas |
description |
ABSTRACT There is a lack of instruments to assess social skills in the interface with mental health of college students. This study intended to test the psychometric properties of validity and reliability of the Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students (QHC - University Students). In a collective situation 609 university students from different courses were evaluated with the following instruments: QHC - College students, IHS-Del Prette, BDI, Mini-SPIN and SCID-IV. The psychometric properties were measured by statistical procedures, with satisfactory results concerning the internal consistency and construct validity and concurrent. Factor analysis isolated three factors for Part 1 (Communication and Affect, Coping, Public Speaking) and two factors for Part 2 (Potentialities and Difficulties), providing scores of problems and skills. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2018-11-12T17:26:04Z 2018-11-12T17:26:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e322211 Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 2, p. -, 2016. 0102-3772 http://hdl.handle.net/11449/157588 10.1590/0102-3772e322211 S0102-37722016000200211 S0102-37722016000200211.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e322211 http://hdl.handle.net/11449/157588 |
identifier_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa. Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, v. 32, n. 2, p. -, 2016. 0102-3772 10.1590/0102-3772e322211 S0102-37722016000200211 S0102-37722016000200211.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa 0,128 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128855183982592 |