A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Obst, Otília Nair [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Miguel, José Carlos [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1489#.VOYHcPnF_kU
http://hdl.handle.net/11449/115403
Resumo: In this paper we discuss the importance of a methodological perspective of solving problems as a sustaining process of teaching mathematics situated on the perspective of concept formation. Organizing a significant didactic situation for students imposes the need to study the interaction between them and the teacher and between them and their mathematical knowledge, learning environment in which the mere transmission of content gives way to contextualization, to historicizing and handling of topics from intuitive and everyday situations for the student. Thus, we understand mathematics as a fundamental language for the creation of theoretical thinking as a whole. We made use of documental analysis and classroom situations aiming at the use of instructional procedure related to the resolution of problems with the purpose of overcoming some representations about the process of teaching and learning mathematics which is strongly marked by imitative-repetitive algorithmic procedures. Considering mathematics as an investigation discipline, we point out renewal prospects for the curricula of this discipline, which are concrete in the movement of cultural action of the school itself as the cell generating discussion.
id UNSP_d34e1e107d9f272ed6c3c61e83b79455
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115403
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJAEducação PopularMetodologia de ensinoAlfabetização matemáticaDidática da MatemáticaResolução de problemasEnunciados de problemasIn this paper we discuss the importance of a methodological perspective of solving problems as a sustaining process of teaching mathematics situated on the perspective of concept formation. Organizing a significant didactic situation for students imposes the need to study the interaction between them and the teacher and between them and their mathematical knowledge, learning environment in which the mere transmission of content gives way to contextualization, to historicizing and handling of topics from intuitive and everyday situations for the student. Thus, we understand mathematics as a fundamental language for the creation of theoretical thinking as a whole. We made use of documental analysis and classroom situations aiming at the use of instructional procedure related to the resolution of problems with the purpose of overcoming some representations about the process of teaching and learning mathematics which is strongly marked by imitative-repetitive algorithmic procedures. Considering mathematics as an investigation discipline, we point out renewal prospects for the curricula of this discipline, which are concrete in the movement of cultural action of the school itself as the cell generating discussion.No presente artigo discutimos a importância da perspectiva metodológica de resolução de problemas como sustentação de um processo de ensino de Matemática situado sob a óptica da formação de conceitos. Organizar uma situação didática significativa para os estudantes impõe a necessidade do estudo da interação entre eles e o educador e deles com os conhecimentos matemáticos, ambiente de aprendizagem no qual a mera transmissão de conteúdos dá lugar à contextualização, à historicização e ao tratamento dos temas a partir de situações intuitivas e do cotidiano do estudante. Assim, compreendemos a Matemática como linguagem fundamental para a constituição do pensamento teórico como uma totalidade. Valemo-nos da análise documental e de situações de aulas para encaminhamento de procedimento didático relativo à resolução de problemas, com vistas à superação de algumas representações sobre o processo de ensino e aprendizagem da Matemática que se mostra fortemente marcado por procedimentos algorítmicos imitativo-repetitivos. Considerando a Matemática como uma disciplina de investigação, apontamos para perspectivas de renovação dos programas de ensino dessa disciplina, que se concretizam no movimento de ação cultural da própria escola enquanto célula geradora de discussão.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av Hygino Muzzi Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av Hygino Muzzi Filho, 737, Câmpus Universitário, CEP 17525-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Obst, Otília Nair [UNESP]Miguel, José Carlos [UNESP]2015-02-24T13:58:03Z2015-02-24T13:58:03Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article41-54application/pdfhttps://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1489#.VOYHcPnF_kURevista EJA em Debate, ano 2, n. 3, p. 41-54, 2013.2317-1839http://hdl.handle.net/11449/115403ISSN23171839-2013-02-03-41-54.pdf9493055898353294Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista EJA em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115403Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
title A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
spellingShingle A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
Obst, Otília Nair [UNESP]
Educação Popular
Metodologia de ensino
Alfabetização matemática
Didática da Matemática
Resolução de problemas
Enunciados de problemas
title_short A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
title_full A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
title_fullStr A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
title_full_unstemmed A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
title_sort A perspectiva metodológica da resolução de problemas: um estudo sobre enunciados de situações matemáticas na EJA
author Obst, Otília Nair [UNESP]
author_facet Obst, Otília Nair [UNESP]
Miguel, José Carlos [UNESP]
author_role author
author2 Miguel, José Carlos [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Obst, Otília Nair [UNESP]
Miguel, José Carlos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Popular
Metodologia de ensino
Alfabetização matemática
Didática da Matemática
Resolução de problemas
Enunciados de problemas
topic Educação Popular
Metodologia de ensino
Alfabetização matemática
Didática da Matemática
Resolução de problemas
Enunciados de problemas
description In this paper we discuss the importance of a methodological perspective of solving problems as a sustaining process of teaching mathematics situated on the perspective of concept formation. Organizing a significant didactic situation for students imposes the need to study the interaction between them and the teacher and between them and their mathematical knowledge, learning environment in which the mere transmission of content gives way to contextualization, to historicizing and handling of topics from intuitive and everyday situations for the student. Thus, we understand mathematics as a fundamental language for the creation of theoretical thinking as a whole. We made use of documental analysis and classroom situations aiming at the use of instructional procedure related to the resolution of problems with the purpose of overcoming some representations about the process of teaching and learning mathematics which is strongly marked by imitative-repetitive algorithmic procedures. Considering mathematics as an investigation discipline, we point out renewal prospects for the curricula of this discipline, which are concrete in the movement of cultural action of the school itself as the cell generating discussion.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:58:03Z
2015-02-24T13:58:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1489#.VOYHcPnF_kU
Revista EJA em Debate, ano 2, n. 3, p. 41-54, 2013.
2317-1839
http://hdl.handle.net/11449/115403
ISSN23171839-2013-02-03-41-54.pdf
9493055898353294
url https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/1489#.VOYHcPnF_kU
http://hdl.handle.net/11449/115403
identifier_str_mv Revista EJA em Debate, ano 2, n. 3, p. 41-54, 2013.
2317-1839
ISSN23171839-2013-02-03-41-54.pdf
9493055898353294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista EJA em Debate
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 41-54
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128125080436736