Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Budin, Clayton José [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/128010
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-09-2015/000850690.pdf
Resumo: This research focuses on the role and the place that teachers of Basic Education have played in the continuing education of teachers. Chooses as the empirical reference Training Groups (GF) of a municipal school system in which basic education teachers play the role of trainers of their peers. The research is structured around three main axes: - the move towards professionalism of teachers; - The market for teacher training; - The place of the teacher in the professionalization of the teaching process. Had in mind, so understanding how such training proposal (GF) fits and relates to the current configuration of the teacher training market. Two procedures were essential for research: a documentary analysis and collecting data through interviews. The analyzes suggest that GF presuppose a value of teachers directly involved in working in schools in the municipal schools, since it puts them in an active position in the training of their peers, as teacher-trainers. We conclude that different actions are performed by the teachertrainer in order to take an active role in educating their peers, as this figure is suggested in a number of initiatives, so that the teacher is given a starring role and occupy a prominent place in teacher training
id UNSP_d4aa334db4c206ebd04affba50859583
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/128010
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistérioTeachers, Training ofProfessores - FormaçãoEducação permanenteAnálise documentáriaPoliticas publicasThis research focuses on the role and the place that teachers of Basic Education have played in the continuing education of teachers. Chooses as the empirical reference Training Groups (GF) of a municipal school system in which basic education teachers play the role of trainers of their peers. The research is structured around three main axes: - the move towards professionalism of teachers; - The market for teacher training; - The place of the teacher in the professionalization of the teaching process. Had in mind, so understanding how such training proposal (GF) fits and relates to the current configuration of the teacher training market. Two procedures were essential for research: a documentary analysis and collecting data through interviews. The analyzes suggest that GF presuppose a value of teachers directly involved in working in schools in the municipal schools, since it puts them in an active position in the training of their peers, as teacher-trainers. We conclude that different actions are performed by the teachertrainer in order to take an active role in educating their peers, as this figure is suggested in a number of initiatives, so that the teacher is given a starring role and occupy a prominent place in teacher trainingA presente pesquisa focaliza o papel e o lugar que os professores de Educação Básica têm desempenhado na formação continuada docente. Elege como referencial empírico os Grupos de Formação (GF) de uma rede municipal de ensino, no qual professores da educação básica exercem o papel de formadores de seus pares. A pesquisa estrutura-se em torno de três eixos principais: - o movimento de profissionalização dos professores; - o mercado de formação docente; - o lugar do professor no processo de profissionalização do magistério. Teve em vista, assim, compreender o modo como tal proposta formativa (os GF) se insere e se relaciona com a configuração atual do mercado de formação de professores. Dois procedimentos foram essenciais para a pesquisa: a análise documental e a coleta de dados por meio de entrevistas. As análises realizadas sugerem que os GF pressupõem uma valorização dos professores diretamente envolvidos no trabalho nas escolas da rede municipal de ensino, posto que os colocam em uma posição ativa na formação de seus pares, como professoresformadores. Concluímos que diversas ações são desempenhadas pelo professorformador no sentido de ocupar um papel ativo na formação de seus pares, pois essa figura se insinua em várias iniciativas, de modo que o professor passa a ter um papel protagonista e ocupar um lugar de destaque na formação docenteConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Sarti, Flávia Medeiros [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Budin, Clayton José [UNESP]2015-10-06T13:02:50Z2015-10-06T13:02:50Z2014-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis187 f.application/pdfBUDIN, Clayton José. Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério. 2014. 187 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.http://hdl.handle.net/11449/128010000850690http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-09-2015/000850690.pdf33004137064P27561935549573966Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-05T06:18:32Zoai:repositorio.unesp.br:11449/128010Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:33:16.788411Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
title Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
spellingShingle Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
Budin, Clayton José [UNESP]
Teachers, Training of
Professores - Formação
Educação permanente
Análise documentária
Politicas publicas
title_short Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
title_full Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
title_fullStr Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
title_full_unstemmed Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
title_sort Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério
author Budin, Clayton José [UNESP]
author_facet Budin, Clayton José [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Sarti, Flávia Medeiros [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Budin, Clayton José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teachers, Training of
Professores - Formação
Educação permanente
Análise documentária
Politicas publicas
topic Teachers, Training of
Professores - Formação
Educação permanente
Análise documentária
Politicas publicas
description This research focuses on the role and the place that teachers of Basic Education have played in the continuing education of teachers. Chooses as the empirical reference Training Groups (GF) of a municipal school system in which basic education teachers play the role of trainers of their peers. The research is structured around three main axes: - the move towards professionalism of teachers; - The market for teacher training; - The place of the teacher in the professionalization of the teaching process. Had in mind, so understanding how such training proposal (GF) fits and relates to the current configuration of the teacher training market. Two procedures were essential for research: a documentary analysis and collecting data through interviews. The analyzes suggest that GF presuppose a value of teachers directly involved in working in schools in the municipal schools, since it puts them in an active position in the training of their peers, as teacher-trainers. We conclude that different actions are performed by the teachertrainer in order to take an active role in educating their peers, as this figure is suggested in a number of initiatives, so that the teacher is given a starring role and occupy a prominent place in teacher training
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-29
2015-10-06T13:02:50Z
2015-10-06T13:02:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BUDIN, Clayton José. Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério. 2014. 187 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/128010
000850690
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-09-2015/000850690.pdf
33004137064P2
7561935549573966
identifier_str_mv BUDIN, Clayton José. Professores-formadores em grupos de formação continuada: possibilidades e limites da profissionalização do magistério. 2014. 187 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2014.
000850690
33004137064P2
7561935549573966
url http://hdl.handle.net/11449/128010
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/24-09-2015/000850690.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 187 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129085158719488