O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05 http://hdl.handle.net/11449/236890 |
Resumo: | Figurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning. |
id |
UNSP_d5c6c9dc75c3a86b354cffc6dc8cb869 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/236890 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e AlgébricosThe Singapore Bar Model for solving arithmetical and algebraic problemsSingapore Bar Model‘Model’ Method, Bar DiagramsProblem-solvingMathematics LearningModelo de Barras de SingapuraMétodo ‘Modelar’Diagramas de BarrasResolução de ProblemasAprendizagem da MatemáticaFigurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning.As representações figurais assumem importante papel na aprendizagem e compreensão conceitual da Matemática, a exemplo do caso de figuras em demonstrações da geometria. Uma abordagem que tem se popularizado pelo seu potencial para a resolução de problemas utilizando representações figurais é o Modelo de Barras de Singapura (‘ Model’ Method ). Mobilizados por esses aspectos, realizamos uma revisão de literatura com o objetivo de apresentar o Modelo de Barras de Singapura e suas contribuições para a aprendizagem da Matemática. O material empírico do estudo foi constituído mediante uma busca realizada na plataforma Google Scholar . Os resultados dos trabalhos analisados apontam contribuições para a aprendizagem nos seguintes aspectos: protagonismo assumido pelos alunos na construção do conhecimento, aprofundamento de conceitos e relações matemáticas, aprimoramento das habilidades de resolução de problemas e uso de representações mais abstratas, assim como a antecipação da resolução de problemas avançados. Nesta perspectiva, o Modelo de Barras tem potencial para promover mudanças no ensino da Matemática e favorecer a aprendizagem dos alunos.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Federal da Fronteira SulUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)CNPq: 305476/2020-3UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal da Fronteira SulUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Richit, Luiz AugustoRichit, Adriana [UNESP]2022-10-10T13:56:04Z2022-10-10T13:56:04Z2022-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article697-724application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/23689010.1590/1980-4415v36n73a05S0103-636X2022000200697S0103-636X2022000200697.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:27:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-05T06:27:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos The Singapore Bar Model for solving arithmetical and algebraic problems |
title |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
spellingShingle |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos Richit, Luiz Augusto Singapore Bar Model ‘Model’ Method, Bar Diagrams Problem-solving Mathematics Learning Modelo de Barras de Singapura Método ‘Modelar’ Diagramas de Barras Resolução de Problemas Aprendizagem da Matemática |
title_short |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
title_full |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
title_fullStr |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
title_full_unstemmed |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
title_sort |
O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos |
author |
Richit, Luiz Augusto |
author_facet |
Richit, Luiz Augusto Richit, Adriana [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Richit, Adriana [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Fronteira Sul Universidade Federal do Rio Grande do Sul Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Richit, Luiz Augusto Richit, Adriana [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Singapore Bar Model ‘Model’ Method, Bar Diagrams Problem-solving Mathematics Learning Modelo de Barras de Singapura Método ‘Modelar’ Diagramas de Barras Resolução de Problemas Aprendizagem da Matemática |
topic |
Singapore Bar Model ‘Model’ Method, Bar Diagrams Problem-solving Mathematics Learning Modelo de Barras de Singapura Método ‘Modelar’ Diagramas de Barras Resolução de Problemas Aprendizagem da Matemática |
description |
Figurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10T13:56:04Z 2022-10-10T13:56:04Z 2022-08-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05 Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022. 0103-636X 1980-4415 http://hdl.handle.net/11449/236890 10.1590/1980-4415v36n73a05 S0103-636X2022000200697 S0103-636X2022000200697.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05 http://hdl.handle.net/11449/236890 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022. 0103-636X 1980-4415 10.1590/1980-4415v36n73a05 S0103-636X2022000200697 S0103-636X2022000200697.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
697-724 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803650178461204480 |