O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Richit, Luiz Augusto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Richit, Adriana [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05
http://hdl.handle.net/11449/236890
Resumo: Figurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning.
id UNSP_d5c6c9dc75c3a86b354cffc6dc8cb869
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/236890
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e AlgébricosThe Singapore Bar Model for solving arithmetical and algebraic problemsSingapore Bar Model‘Model’ Method, Bar DiagramsProblem-solvingMathematics LearningModelo de Barras de SingapuraMétodo ‘Modelar’Diagramas de BarrasResolução de ProblemasAprendizagem da MatemáticaFigurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning.As representações figurais assumem importante papel na aprendizagem e compreensão conceitual da Matemática, a exemplo do caso de figuras em demonstrações da geometria. Uma abordagem que tem se popularizado pelo seu potencial para a resolução de problemas utilizando representações figurais é o Modelo de Barras de Singapura (‘ Model’ Method ). Mobilizados por esses aspectos, realizamos uma revisão de literatura com o objetivo de apresentar o Modelo de Barras de Singapura e suas contribuições para a aprendizagem da Matemática. O material empírico do estudo foi constituído mediante uma busca realizada na plataforma Google Scholar . Os resultados dos trabalhos analisados apontam contribuições para a aprendizagem nos seguintes aspectos: protagonismo assumido pelos alunos na construção do conhecimento, aprofundamento de conceitos e relações matemáticas, aprimoramento das habilidades de resolução de problemas e uso de representações mais abstratas, assim como a antecipação da resolução de problemas avançados. Nesta perspectiva, o Modelo de Barras tem potencial para promover mudanças no ensino da Matemática e favorecer a aprendizagem dos alunos.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Federal da Fronteira SulUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)CNPq: 305476/2020-3UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade Federal da Fronteira SulUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Richit, Luiz AugustoRichit, Adriana [UNESP]2022-10-10T13:56:04Z2022-10-10T13:56:04Z2022-08-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article697-724application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022.0103-636X1980-4415http://hdl.handle.net/11449/23689010.1590/1980-4415v36n73a05S0103-636X2022000200697S0103-636X2022000200697.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-05T06:27:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-05T06:27:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
The Singapore Bar Model for solving arithmetical and algebraic problems
title O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
spellingShingle O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
Richit, Luiz Augusto
Singapore Bar Model
‘Model’ Method, Bar Diagrams
Problem-solving
Mathematics Learning
Modelo de Barras de Singapura
Método ‘Modelar’
Diagramas de Barras
Resolução de Problemas
Aprendizagem da Matemática
title_short O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
title_full O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
title_fullStr O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
title_full_unstemmed O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
title_sort O Modelo de Barras de Singapura na Resolução de Problemas Aritméticos e Algébricos
author Richit, Luiz Augusto
author_facet Richit, Luiz Augusto
Richit, Adriana [UNESP]
author_role author
author2 Richit, Adriana [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal da Fronteira Sul
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Richit, Luiz Augusto
Richit, Adriana [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Singapore Bar Model
‘Model’ Method, Bar Diagrams
Problem-solving
Mathematics Learning
Modelo de Barras de Singapura
Método ‘Modelar’
Diagramas de Barras
Resolução de Problemas
Aprendizagem da Matemática
topic Singapore Bar Model
‘Model’ Method, Bar Diagrams
Problem-solving
Mathematics Learning
Modelo de Barras de Singapura
Método ‘Modelar’
Diagramas de Barras
Resolução de Problemas
Aprendizagem da Matemática
description Figurative representations play a significant role in learning and conceptual understanding of mathematics, for example, the figures in demonstrations in Geometry. An approach that has become popular for its potential to solve problems using figural representations is the Singapore Bar Model (‘ Model’ Method ). Mobilized by these aspects, we carried out a literature review aiming to present the Singapore Bar Model and its contributions to mathematics learning. The research empirical material was gathered from a search carried out in the Google Scholar platform. The results of the analyzed works point to contributions to the learning of mathematics in the following aspects: protagonism assumed by students in the construction of knowledge, deepening of mathematical concepts and relationships, enhancing problem-solving skills, and use of more abstract representations, as well as anticipation of advanced troubleshooting. In this perspective, the Bar Model allows promoting changes in mathematics teaching and favors student learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10T13:56:04Z
2022-10-10T13:56:04Z
2022-08-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022.
0103-636X
1980-4415
http://hdl.handle.net/11449/236890
10.1590/1980-4415v36n73a05
S0103-636X2022000200697
S0103-636X2022000200697.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v36n73a05
http://hdl.handle.net/11449/236890
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 36, n. 73, p. 697-724, 2022.
0103-636X
1980-4415
10.1590/1980-4415v36n73a05
S0103-636X2022000200697
S0103-636X2022000200697.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 697-724
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Pesquisa; Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650178461204480