A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miller, Stela [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/13855
http://hdl.handle.net/11449/114920
Resumo: This article aims to discuss the importance of the interaction process between the child and teachers, that occurs in the context of the development of the teaching and learning processes of the school subjects, as to permit the constitution of the meanings and senses essential to his formation, aiming the development of his capacities, abilities, skills, aptitudes and values that are indispensable to hers process of humanization. The processes developed in that context implicates, essentially, an adequate selection of social meanings relevant to the development of the human senses in the students; an organization of study activities that cause them a motif to work on them; and such a situation of interaction between the teacher and the students and among the students that permit emotional experiences good to the integration of the students in the study activities.
id UNSP_d7f5550cb2babebdbed8313d0aa87e7e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114920
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudoMeaning and sense constitution in the development of study activitiesatividades de estudoThis article aims to discuss the importance of the interaction process between the child and teachers, that occurs in the context of the development of the teaching and learning processes of the school subjects, as to permit the constitution of the meanings and senses essential to his formation, aiming the development of his capacities, abilities, skills, aptitudes and values that are indispensable to hers process of humanization. The processes developed in that context implicates, essentially, an adequate selection of social meanings relevant to the development of the human senses in the students; an organization of study activities that cause them a motif to work on them; and such a situation of interaction between the teacher and the students and among the students that permit emotional experiences good to the integration of the students in the study activities.Este trabalho objetiva discutir a importância do processo de interação da criança com professores, que ocorre no contexto do desenvolvimento dos processos de ensino e de aprendizagem dos conteúdos escolares, de modo a favorecer a constituição dos significados e dos sentidos essenciais à sua formação, objetivando o desenvolvimento de suas capacidades, habilidades, aptidões, atitudes e valores imprescindíveis ao seu processo de humanização. Os processos desenvolvidos nesse contexto implicam, essencialmente, uma seleção adequada de significados sociais relevantes ao desenvolvimento de sentidos humanizadores nos alunos; uma organização de atividades de estudo que provoquem neles um motivo para realizá-las; e uma forma de interação do professor com os alunos e deles entre si que favoreça experiências emocionais propícias à integração dos estudantes nas atividades de estudo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Avenida Higino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Miller, Stela [UNESP]Arena, Dagoberto Buim [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article341-353application/pdfhttp://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/13855Ensino em Re-vista, v. 18, n. 2, p. 341-353, 2011.0104-3757http://hdl.handle.net/11449/114920ISSN01043757-2011-18-02-341-353.pdf9019185751164438Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino em Re-vistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:09:27Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114920Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-14T06:09:27Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
Meaning and sense constitution in the development of study activities
title A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
spellingShingle A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
Miller, Stela [UNESP]
atividades de estudo
title_short A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
title_full A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
title_fullStr A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
title_full_unstemmed A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
title_sort A constituição dos significados e dos sentidos no desenvolvimento das atividades de estudo
author Miller, Stela [UNESP]
author_facet Miller, Stela [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author_role author
author2 Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Miller, Stela [UNESP]
Arena, Dagoberto Buim [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv atividades de estudo
topic atividades de estudo
description This article aims to discuss the importance of the interaction process between the child and teachers, that occurs in the context of the development of the teaching and learning processes of the school subjects, as to permit the constitution of the meanings and senses essential to his formation, aiming the development of his capacities, abilities, skills, aptitudes and values that are indispensable to hers process of humanization. The processes developed in that context implicates, essentially, an adequate selection of social meanings relevant to the development of the human senses in the students; an organization of study activities that cause them a motif to work on them; and such a situation of interaction between the teacher and the students and among the students that permit emotional experiences good to the integration of the students in the study activities.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/13855
Ensino em Re-vista, v. 18, n. 2, p. 341-353, 2011.
0104-3757
http://hdl.handle.net/11449/114920
ISSN01043757-2011-18-02-341-353.pdf
9019185751164438
url http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/13855
http://hdl.handle.net/11449/114920
identifier_str_mv Ensino em Re-vista, v. 18, n. 2, p. 341-353, 2011.
0104-3757
ISSN01043757-2011-18-02-341-353.pdf
9019185751164438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensino em Re-vista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 341-353
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961816493555712