Ensino e aprendizagem de Biologia em trilhas interpretativas: o modelo contextual do aprendizado como referencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Soman, José Marcelo [UNESP], Caluzi, João José [UNESP], Caldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/225
http://hdl.handle.net/11449/134639
Resumo: The current study had as its aim to investigate the factors which have influenced the Biology learning in interpretative trial, through of contextual model of learning, proposed by John Howard Falk for research at museums and science centers. Participated of this study, students from the seventh level that realized guided visits at environmental preservation area, located at Botucatu - SP. From the obtained results in such study, we have identified the similarities and differences among the factors which bias the learning process at museums and natural ambient. For school visits to the natural ambient, we identified several elements of personal contexts, sociocultural and physical and that the factor choice and control (personal context) operates on a limited basis. Due to importance of this factor in learning, we believe that there is need for further investigations, based on the interests of students, to enable the development of specific activities for outdoor museums.
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spelling Ensino e aprendizagem de Biologia em trilhas interpretativas: o modelo contextual do aprendizado como referencialTeaching and learning Biology on interpretative trails: the contextual model of learning as referentialContextual model of learningNatural environmentTeaching biologyModelo contextual do aprendizadoAmbiente naturalEnsino de BiologiaThe current study had as its aim to investigate the factors which have influenced the Biology learning in interpretative trial, through of contextual model of learning, proposed by John Howard Falk for research at museums and science centers. Participated of this study, students from the seventh level that realized guided visits at environmental preservation area, located at Botucatu - SP. From the obtained results in such study, we have identified the similarities and differences among the factors which bias the learning process at museums and natural ambient. For school visits to the natural ambient, we identified several elements of personal contexts, sociocultural and physical and that the factor choice and control (personal context) operates on a limited basis. Due to importance of this factor in learning, we believe that there is need for further investigations, based on the interests of students, to enable the development of specific activities for outdoor museums.O presente estudo teve por objetivo compreender os fatores que influenciam na aprendizagem de Biologia em trilhas interpretativas, a partir do modelo contextual do aprendizado proposto por John Howard Falk para estudos em centros e museus de Ciências. Participaram de nossa investigação, cinco turmas de alunos do 7º ano que realizaram visitas monitoradas a uma área de preservação ambiental, localizada no município de Botucatu-SP. A partir dos resultados obtidos, constatamos semelhanças e diferenças entre os fatores que influenciam na aprendizagem em museus indoor e em ambientes naturais. Em relação a visitas escolares a esses últimos, identificamos diversos elementos dos contextos pessoal, sociocultural e físico e uma operacionalização limitada do fator escolha e controle (contexto pessoal). Tendo em vista a importância desse fator para aprendizagem, entendemos que há necessidade de novas investigações, baseadas nos interesses dos alunos, que possibilitem o desenvolvimento de atividades específicas para museus outdoor.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de BauruCAPES: AUXPRODOC-253/2005Universidade Estadual Paulista (Unesp)Araujo, Elaine Sandra Nicolini Nabuco de [UNESP]Soman, José Marcelo [UNESP]Caluzi, João José [UNESP]Caldeira, Ana Maria de Andrade [UNESP]2016-03-02T12:57:46Z2016-03-02T12:57:46Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article31-56application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/225Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, p. 31-56, 2011.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/134639ISSN1806-5104-2011-11-01-31-56.pdf9025514511288441447145520693270999809713613331478271905677757962Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-26T19:48:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134639Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:11:48.778Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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