Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417
http://hdl.handle.net/11449/134902
Resumo: The storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential.
id UNSP_dae660463a1c48dddddda4ebcee2cdf3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134902
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em LibrasDidactic material for deaf students: children's literature in librasAccessibilityDeafnessChildren's literatureAcessibilidadeSurdezLiteratura infantilThe storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential.A leitura de histórias é fundamental para o início do letramento das crianças, fazendo parte dos objetivos para toda a Educação Infantil. A roda da história ou sua contação é momento importante e de grande auxílio no desenvolvimento cognitivo e emocional das crianças, inclusive da criança com deficiência. Buscando a acessibilidade comunicacional é que neste trabalho estabeleceuse por objetivo tornar acessível, em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), a obra O Penuginha, de Luiz Vitor Martinello. Para viabilizar seu alcance foi considerado pertinente o desenvolvimento de estudo descritivo, seguindo a metodologia de pesquisa qualitativa, para o levantamento na literatura, sobre como ocorre a aprendizagem da língua portuguesa pelos alunos surdos. Este estudo resultou em DVD com a gravação de vídeos, com a tradução do livro em LIBRAS e sua narração em Português. Logo, esta pesquisa se faz relevante, pois o paradigma do século XXI é a inclusão de todas as pessoas nos diferentes cenários, e a escola é um dos primeiros lugares em que a eliminação de barreiras torna-se essencial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Departamento de Educação, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Departamento de Educação, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T12:58:55Z2016-03-02T12:58:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article491-512application/pdfhttp://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012.1982-7199http://hdl.handle.net/11449/134902ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf55642861356529659928758732344366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134902Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
Didactic material for deaf students: children's literature in libras
title Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
spellingShingle Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]
Accessibility
Deafness
Children's literature
Acessibilidade
Surdez
Literatura infantil
title_short Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
title_full Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
title_fullStr Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
title_full_unstemmed Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
title_sort Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
author Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]
author_facet Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author_role author
author2 Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Accessibility
Deafness
Children's literature
Acessibilidade
Surdez
Literatura infantil
topic Accessibility
Deafness
Children's literature
Acessibilidade
Surdez
Literatura infantil
description The storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:58:55Z
2016-03-02T12:58:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417
Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012.
1982-7199
http://hdl.handle.net/11449/134902
ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf
5564286135652965
9928758732344366
url http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417
http://hdl.handle.net/11449/134902
identifier_str_mv Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012.
1982-7199
ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf
5564286135652965
9928758732344366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 491-512
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965008675733504