Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417 http://hdl.handle.net/11449/134902 |
Resumo: | The storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential. |
id |
UNSP_dae660463a1c48dddddda4ebcee2cdf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134902 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em LibrasDidactic material for deaf students: children's literature in librasAccessibilityDeafnessChildren's literatureAcessibilidadeSurdezLiteratura infantilThe storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential.A leitura de histórias é fundamental para o início do letramento das crianças, fazendo parte dos objetivos para toda a Educação Infantil. A roda da história ou sua contação é momento importante e de grande auxílio no desenvolvimento cognitivo e emocional das crianças, inclusive da criança com deficiência. Buscando a acessibilidade comunicacional é que neste trabalho estabeleceuse por objetivo tornar acessível, em Língua Brasileira de Sinais (LIBRAS), a obra O Penuginha, de Luiz Vitor Martinello. Para viabilizar seu alcance foi considerado pertinente o desenvolvimento de estudo descritivo, seguindo a metodologia de pesquisa qualitativa, para o levantamento na literatura, sobre como ocorre a aprendizagem da língua portuguesa pelos alunos surdos. Este estudo resultou em DVD com a gravação de vídeos, com a tradução do livro em LIBRAS e sua narração em Português. Logo, esta pesquisa se faz relevante, pois o paradigma do século XXI é a inclusão de todas as pessoas nos diferentes cenários, e a escola é um dos primeiros lugares em que a eliminação de barreiras torna-se essencial.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Departamento de Educação, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Departamento de Educação, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo Carrijo Coube, 14-01, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP]Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP]2016-03-02T12:58:55Z2016-03-02T12:58:55Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article491-512application/pdfhttp://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012.1982-7199http://hdl.handle.net/11449/134902ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf55642861356529659928758732344366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Eletrônica de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134902Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:15:52.622580Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras Didactic material for deaf students: children's literature in libras |
title |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
spellingShingle |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP] Accessibility Deafness Children's literature Acessibilidade Surdez Literatura infantil |
title_short |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
title_full |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
title_fullStr |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
title_full_unstemmed |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
title_sort |
Material didático para alunos surdos: a literatura infantil em Libras |
author |
Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP] |
author_facet |
Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Basso, Sabrina Pereira Soares [UNESP] Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Accessibility Deafness Children's literature Acessibilidade Surdez Literatura infantil |
topic |
Accessibility Deafness Children's literature Acessibilidade Surdez Literatura infantil |
description |
The storytelling is central to the early literacy of children, part of the objectives for the entire kindergarten. The story circle or storytelling is important and helpful in cognitive and emotional development of children, including the ones with disabilities. Seeking communicational accessibility, the aim of this work is to make the book "O Penuginha" by Luiz Vitor Martinello available in LIBRAS (Brazilian Sign Language). To facilitate the achievement of this objective, it was considered appropriate to develop a descriptive study following the methodology of qualitative research, to search for literature on how learning takes place in the Portuguese language by deaf students. This study resulted in a DVD with video recordings, the translation of the book "O Penuginha" in LIBRAS and the narration of the book in Portuguese. Therefore, this research is relevant because the paradigm of the twenty first century is the inclusion of all people in different scenarios and the school is one of the first places where the removal of barriers is essential. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:58:55Z 2016-03-02T12:58:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417 Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012. 1982-7199 http://hdl.handle.net/11449/134902 ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf 5564286135652965 9928758732344366 |
url |
http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/417 http://hdl.handle.net/11449/134902 |
identifier_str_mv |
Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 2, p. 491-512, 2012. 1982-7199 ISSN1982-7199-2012-06-02-491-512.pdf 5564286135652965 9928758732344366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
491-512 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128913373659136 |