Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745
http://hdl.handle.net/11449/114816
Resumo: Based on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children.
id UNSP_dbe95fcf938ffc8bb90ff84985152a43
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114816
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animadosTelevision and moral development: analyses the social-moral contents present in cartoonsBased on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children.Embasada na teoria de Jean Piaget, esta pesquisa teve como objetivo investigar os desenhos animados mais assistidos pelas crianças e analisar seus conteúdos sociomorais. Foi realizada a aplicação de um questionário em 162 crianças do Ensino Fundamental, de uma escola pública do interior paulista. Dentre os desenhos mais assistidos, compareceram o Pica-Pau e o Bob Esponja. Foram gravados quarenta minutos de seus episódios, e realizados a observação, o registro e a mensuração dos comportamentos veiculados para a identificação da tendência moral mais presente, conforme aspectos relacionados à anomia, à heteronomia ou à autonomia. Os resultados demonstraram a predominância da moral da heteronomia. Com base nesses dados, discutiu-se o efeito da transmissão dos conteúdos identificados no desenvolvimento moral da criança.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilMestranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP – Universidade Estadual Paulista, campus de Marília-SPDoutora em Educação. Professora Assistente do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESPUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article142-169application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012.1984-1655http://hdl.handle.net/11449/114816ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf5280609431204460Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSchème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114816Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:47:31.442951Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
Television and moral development: analyses the social-moral contents present in cartoons
title Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
spellingShingle Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
title_short Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
title_full Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
title_fullStr Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
title_full_unstemmed Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
title_sort Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
author Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
author_facet Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]
author_role author
author2 Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]
Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]
description Based on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:30Z
2015-02-24T13:57:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745
Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012.
1984-1655
http://hdl.handle.net/11449/114816
ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf
5280609431204460
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745
http://hdl.handle.net/11449/114816
identifier_str_mv Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012.
1984-1655
ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf
5280609431204460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 142-169
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128980470988800