Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745 http://hdl.handle.net/11449/114816 |
Resumo: | Based on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children. |
id |
UNSP_dbe95fcf938ffc8bb90ff84985152a43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114816 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animadosTelevision and moral development: analyses the social-moral contents present in cartoonsBased on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children.Embasada na teoria de Jean Piaget, esta pesquisa teve como objetivo investigar os desenhos animados mais assistidos pelas crianças e analisar seus conteúdos sociomorais. Foi realizada a aplicação de um questionário em 162 crianças do Ensino Fundamental, de uma escola pública do interior paulista. Dentre os desenhos mais assistidos, compareceram o Pica-Pau e o Bob Esponja. Foram gravados quarenta minutos de seus episódios, e realizados a observação, o registro e a mensuração dos comportamentos veiculados para a identificação da tendência moral mais presente, conforme aspectos relacionados à anomia, à heteronomia ou à autonomia. Os resultados demonstraram a predominância da moral da heteronomia. Com base nesses dados, discutiu-se o efeito da transmissão dos conteúdos identificados no desenvolvimento moral da criança.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilMestranda em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP – Universidade Estadual Paulista, campus de Marília-SPDoutora em Educação. Professora Assistente do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESPUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP]Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article142-169application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012.1984-1655http://hdl.handle.net/11449/114816ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf5280609431204460Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSchème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114816Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:47:31.442951Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados Television and moral development: analyses the social-moral contents present in cartoons |
title |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
spellingShingle |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP] |
title_short |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
title_full |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
title_fullStr |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
title_full_unstemmed |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
title_sort |
Televisão e desenvolvimento moral: análise de conteúdos sociomorais presentes nos desenhos animados |
author |
Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP] |
author_facet |
Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP] Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Dilian Martin Sandro de [UNESP] Morais-Shimizu, Alessandra de [UNESP] |
description |
Based on Jean Piaget’s theory, this research investigates the most watched cartoons by children and analyses the social-moral contents in those cartoons. The field research consisted of a survey among 162 students attending elementary school, in a public school of a city in São Paulo state. Among the most watched cartoons were Woody Woodpecker and SpongeBob SquarePants. Forty minutes of episodes were recorded, by making use of observation, register and analysis of social-moral behavior shown in those episodes in order to identify the most present moral tendency according to the anomy, the heteronomy or the moral autonomy. The results showed that in the studied cartoons, the most predominant type of moral was the heteronomy. Based on this data, it was discussed the effects of transmission of contents identified in the moral development of the children. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:30Z 2015-02-24T13:57:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745 Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012. 1984-1655 http://hdl.handle.net/11449/114816 ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf 5280609431204460 |
url |
http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2745 http://hdl.handle.net/11449/114816 |
identifier_str_mv |
Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 2, p. 142-169, 2012. 1984-1655 ISSN19841655-2012-04-02-142-169.pdf 5280609431204460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
142-169 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128980470988800 |