Entre o sistema e o mundo da vida: possibilidades de ação comunicativa na trajetória formativa de professores de Ciências
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/433 http://hdl.handle.net/11449/134492 |
Resumo: | This study aimed at both identifying possibilities of communicative action that occur in the formative trajectory of Science teachers, and therefore collaborate in the discussion on the rationality approach that supports teacher education. Therefore, we hope to contribute for the construction of a formative model that encourages human emancipation. For this purpose, we draw concepts from Communicative Action Theory proposed by Jürgen Habermas. Data were obtained by half-structuralized interviews. Although strategic actions predominate among those used by teachers during their education period, we observed some tension focus could be identified, better recognized and built up in order to enlarge possibilities of increasing communicative actions in teacher education. We identified political and epistemological factors as obstacles for these possibilities to materialize. |
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Entre o sistema e o mundo da vida: possibilidades de ação comunicativa na trajetória formativa de professores de CiênciasBetween systems and world life: possibilities of communicative actions on science teachers’s trajetoryTeachers educationCommunicative actionCommunicative actionTheory proposed by HabermasFormação docenteAção comunicativaTeoria da açãoComunicativa de HabermasThis study aimed at both identifying possibilities of communicative action that occur in the formative trajectory of Science teachers, and therefore collaborate in the discussion on the rationality approach that supports teacher education. Therefore, we hope to contribute for the construction of a formative model that encourages human emancipation. For this purpose, we draw concepts from Communicative Action Theory proposed by Jürgen Habermas. Data were obtained by half-structuralized interviews. Although strategic actions predominate among those used by teachers during their education period, we observed some tension focus could be identified, better recognized and built up in order to enlarge possibilities of increasing communicative actions in teacher education. We identified political and epistemological factors as obstacles for these possibilities to materialize.Este estudo teve por intenção identificar possibilidades de ação comunicativa na trajetória formativa de professores de Ciências e, dessa forma, colaborar com a discussão dos tipos de racionalidade que fundamentam essa formação. Espera contribuir para a elaboração de um modelo formativo que favoreça a emancipação do ser humano. Para tanto, utiliza conceitos provenientes da Teoria da Ação Comunicativa proposta por Jürgen Habermas. Os dados foram constituídos por meio de entrevistas semi-estruturadas. Embora as ações estratégicas predominem entre aquelas usadas pelos docentes em sua formação, ocorreram focos de tensão que podem ser identificados, tematizados e ampliados, de maneira que se alarguem as possibilidades de ações comunicativas na formação docente. Foram identificados fatores políticos e epistemológicos como impedimentos para que essas possibilidades se concretizem.Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Departamento de Ciências Biológicas, Jequié, BA, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Departamento de Física e Química, Ilha Solteira, SP, BrasilUniversidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chapani, Daisi TerezinhaCarvalho, Lizete Maria Orquiza de [UNESP]2016-03-02T12:56:59Z2016-03-02T12:56:59Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article187-208application/pdfhttp://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/433Práxis Educacional, v. 6, n. 9, p. 187-208, 2010.1809-0249http://hdl.handle.net/11449/134492ISSN1809-0249-2010-06-09-187-208.pdf85793086234638392571977671030681Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPráxis Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:47Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134492Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:21:09.691697Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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This study aimed at both identifying possibilities of communicative action that occur in the formative trajectory of Science teachers, and therefore collaborate in the discussion on the rationality approach that supports teacher education. Therefore, we hope to contribute for the construction of a formative model that encourages human emancipation. For this purpose, we draw concepts from Communicative Action Theory proposed by Jürgen Habermas. Data were obtained by half-structuralized interviews. Although strategic actions predominate among those used by teachers during their education period, we observed some tension focus could be identified, better recognized and built up in order to enlarge possibilities of increasing communicative actions in teacher education. We identified political and epistemological factors as obstacles for these possibilities to materialize. |
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