O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Aracê Maria Magenta
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bomtempo, Edda, Peréz-Ramos, Aidyl M. de Queiroz, Salgado, Manoel Henrique [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.redalyc.org/toc.oa?id=946&numero=23639
http://hdl.handle.net/11449/134952
Resumo: This research analyses the development of children presented with profound deafness and benefited by the cochlear implant, discovery of great significance in hearing health. The work is based, theoretically, on Winnicott, and methodologically, in anamnesis data and playing on a set of ludic scenes, systematically organized. Ten pre-school children with implants, selected by hospital and homogenization eligibility criteria participate in this study encompassing interviews with parents and playful observation sessions with the children, besides Lynn´s Dolls Structured Game. In the children, the results show immaturity, regression to earlier stages of their development, dependency and behavioral disorders, in particular, those related to language, interrelationship and anxiety. In the parents, family disorientation, partly overcome. The children and family participating are assisted by a multidisciplinary health team, at the hospital where they are attended.
id UNSP_de0184d23ae8c5ced564b803800a1648
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134952
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclearChildWinnicottCochlear implantLynn’s structured doll play testCriançasWinnicottImplante coclearJogo estruturado com bonecos de LynnThis research analyses the development of children presented with profound deafness and benefited by the cochlear implant, discovery of great significance in hearing health. The work is based, theoretically, on Winnicott, and methodologically, in anamnesis data and playing on a set of ludic scenes, systematically organized. Ten pre-school children with implants, selected by hospital and homogenization eligibility criteria participate in this study encompassing interviews with parents and playful observation sessions with the children, besides Lynn´s Dolls Structured Game. In the children, the results show immaturity, regression to earlier stages of their development, dependency and behavioral disorders, in particular, those related to language, interrelationship and anxiety. In the parents, family disorientation, partly overcome. The children and family participating are assisted by a multidisciplinary health team, at the hospital where they are attended.Esta pesquisa analisa o desenvolvimento de crianças com surdez profunda e beneficiadas pelo implante coclear, uma descoberta de grande significação na saúde audiológica. O trabalho fundamenta-se, teoricamente, em Winnicott e, metodologicamente, em dados de anamnese e do brincar em um conjunto de cenas lúdicas, sistematicamente organizadas. Dez pré-escolares com implante, selecionados por critérios de elegibilidade hospitalar e de homogeneização, são participantes deste estudo. Utilizam-se entrevistas com os pais e realizam-se sessões de observação lúdica e o Jogo Estruturado com Bonecos, de Lynn, nas crianças. Os resultados evidenciam, nessas últimas, imaturidade, regressão a fases anteriores de seu desenvolvimento, dependência e distúrbios de comportamento em especial os de linguagem, inter-relação e ansiedade; nos pais, desorientação familiar, em parte, superada. As crianças e as famílias participantes são assistidas por uma equipe multidisciplinar de saúde, no hospital onde são atendidas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Engenharia de Produção, Faculdade de Engenharia de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Engenharia de Produção, Faculdade de Engenharia de Bauru, Bauru, Av. Luiz Edmundo Coube s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de São Paulo (USP)Magalhães, Aracê Maria MagentaBomtempo, EddaPeréz-Ramos, Aidyl M. de QueirozSalgado, Manoel Henrique [UNESP]2016-03-02T12:59:07Z2016-03-02T12:59:07Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article160-190application/pdfhttp://www.redalyc.org/toc.oa?id=946&numero=23639Boletim - Academia Paulista de Psicologia, v. 32, n. 82, p. 160-190, 2012.1415-711Xhttp://hdl.handle.net/11449/134952ISSN1415-711X-2012-32-82-160-190.pdf8207092389931188Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBoletim - Academia Paulista de Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-28T13:18:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134952Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:50:32.253957Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
title O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
spellingShingle O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
Magalhães, Aracê Maria Magenta
Child
Winnicott
Cochlear implant
Lynn’s structured doll play test
Crianças
Winnicott
Implante coclear
Jogo estruturado com bonecos de Lynn
title_short O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
title_full O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
title_fullStr O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
title_full_unstemmed O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
title_sort O brincar para conhecer o desenvolvimento de crianças com implante coclear
author Magalhães, Aracê Maria Magenta
author_facet Magalhães, Aracê Maria Magenta
Bomtempo, Edda
Peréz-Ramos, Aidyl M. de Queiroz
Salgado, Manoel Henrique [UNESP]
author_role author
author2 Bomtempo, Edda
Peréz-Ramos, Aidyl M. de Queiroz
Salgado, Manoel Henrique [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Aracê Maria Magenta
Bomtempo, Edda
Peréz-Ramos, Aidyl M. de Queiroz
Salgado, Manoel Henrique [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Child
Winnicott
Cochlear implant
Lynn’s structured doll play test
Crianças
Winnicott
Implante coclear
Jogo estruturado com bonecos de Lynn
topic Child
Winnicott
Cochlear implant
Lynn’s structured doll play test
Crianças
Winnicott
Implante coclear
Jogo estruturado com bonecos de Lynn
description This research analyses the development of children presented with profound deafness and benefited by the cochlear implant, discovery of great significance in hearing health. The work is based, theoretically, on Winnicott, and methodologically, in anamnesis data and playing on a set of ludic scenes, systematically organized. Ten pre-school children with implants, selected by hospital and homogenization eligibility criteria participate in this study encompassing interviews with parents and playful observation sessions with the children, besides Lynn´s Dolls Structured Game. In the children, the results show immaturity, regression to earlier stages of their development, dependency and behavioral disorders, in particular, those related to language, interrelationship and anxiety. In the parents, family disorientation, partly overcome. The children and family participating are assisted by a multidisciplinary health team, at the hospital where they are attended.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:59:07Z
2016-03-02T12:59:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.redalyc.org/toc.oa?id=946&numero=23639
Boletim - Academia Paulista de Psicologia, v. 32, n. 82, p. 160-190, 2012.
1415-711X
http://hdl.handle.net/11449/134952
ISSN1415-711X-2012-32-82-160-190.pdf
8207092389931188
url http://www.redalyc.org/toc.oa?id=946&numero=23639
http://hdl.handle.net/11449/134952
identifier_str_mv Boletim - Academia Paulista de Psicologia, v. 32, n. 82, p. 160-190, 2012.
1415-711X
ISSN1415-711X-2012-32-82-160-190.pdf
8207092389931188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Boletim - Academia Paulista de Psicologia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 160-190
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128865705394176